فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۱۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۷-۰۹-۱۴۰۳
کد ۱۰۱۷۰۲۹
انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۷-۰۹-۱۴۰۳

کاکائو استرس را کاهش می‌دهد

کاکائو استرس را کاهش می‌دهد
زمانی که استرس داریم برای کاهش آن به غذاهای چرب روی می‌آوریم. اما یک مطالعه جدید در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا نشان می‌دهد که نوشیدن کاکائو به عنوان جایگزین غذای چرب می‌تواند در کاهش سریع‌تر اثرات استرس موثر باشد.

 نویسندگان این مطالعه که نتایج آن در نشریه «عملکرد و غذا» آمده است پیش از انجام این تحقیق در یک مطالعه جداگانه دیگر نشان داده بودند که مصرف غذاهای چرب ممکن است بر عملکرد عروق تاثیر منفی بگذارد و اکسیژن رسانی به قشر مغز را در موقعیت‌های استرس زا کاهش دهد و از ریکاوری بعدی بدن جلوگیری کند.

به گزارش همشهری آنلاین، کاکائو حاوی فلاوانولی به نام اپی کاتچین است که لایه سلولی اندوتلیال رگ‌های خونی را شل می‌کند، عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد و فشار خون بالا را که یک واکنش رایج به استرس است، برطرف می‌کند.

برای مطالعه حاضر، محققان ۲۳ مرد و زن جوان و سالم انتخاب شدند. به هر یک وعده‌ای از غذای پرچرب همراه با یک نوشیدنی کاکائویی با اپیکاتچین بالا یک ساعت و نیم قبل از انجام یک کار پر از استرس روانی ۸ دقیقه‌ای، داده شد.

عملکرد عروقی آن‌ها با اندازه‌گیری اتساع (گشادی عروق) و جریان خون در بازو، با نشان دادن اینکه یک شریان در صورت افزایش جریان خون چقدر می‌تواند گشاد شود، ارزیابی شد. این کار در ابتدای کارآزمایی و سپس ۳۰ و ۹۰ دقیقه پس از انجام کار استرس‌زا نیز انجام شد.

برای گروه با اپیکاتچین بالا، اندازه‌گیری اتساع ۳۰ دقیقه‌ای با واسطه جریان کمتر خون بود و تا ۹۰ دقیقه به طور قابل‌توجهی بهبود یافته بود، که نشان‌دهنده بهبودی سریع‌تر از اثرات استرس است.

سایر اثرات استرس، از جمله اکسیژن‌رسانی به قشر پیشانی مغز، جریان خون ساعد، فشار خون، فعالیت قلبی و عروقی، قطر شریان کاروتید مشترک و جریان خون، و خلق و خوی اندازه‌گیری شد. هیچ تفاوتی بین گروه‌های با اپی کاتچین بالا و پایین برای این اندازه گیری‌ها مشاهده نشد.

چرا غذاهای پر چرب نه

در حالی که غذاهای پرچرب ممکن است خوشمزه و آرامش بخش باشند، کار قبلی محققان این مطالعه به طور جدی نشانگر آن است که اگر فردی به دنبال بهبودی از اثرات بد استرس است، در واقع بهترین کار این است که از چنین مواد غذایی اجتناب کند. این امر به ویژه برای افرادی که مشاغل پر استرس دارند یا به طور منظم استرس را تجربه می‌کنند صادق است.

کاتارینا رندیرو، دکترا، مدرس علوم تغذیه در دانشگاه بیرمنگام، بریتانیا و نویسنده این تحقیق در این باره می‌گوید: مشاغل بسیار پر استرس در مقایسه با مشاغلی که از این عوامل استرس زا آزاد هستند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. این حداقل تا حدی، به دلیل اختلالات مداوم در عملکرد عروقی ناشی از استرس است که احتمالا به اختلالات دائمی تبدیل می‌شود.

چرا کاکائو استرس را کاهش می‌دهد؟

به گفته رندیرو، کاملا مشخص نیست که چرا مصرف چربی بهبود اتساع (گشادی عروق) ناشی از جریان خون را به دنبال استرس روانی به تاخیر می اندازد، اگرچه شواهدی از افزایش سطح تری گلیسیرید و پروتئین واکنشی C در خون چندین ساعت پس از مصرف غذاهای چرب وجود دارد. سطوح بالا از این ها اکسید نیتریک مشتق از اندوتلیوم را کاهش می دهد و عملکرد اندوتلیال را مختل می‌کند. به همین دلیل است که کاکائو در کاهش استرس موثر است.

میشل روتنشتاین، متخصص تغذیه قلب و عروق پیشگیرانه و کارشناس سلامت قلب که در این مطالعه شرکت نداشت، نیز می‌گوید که فلاوانول‌های کاکائو ممکن است به کاهش زمان بازیابی استرس بدون توجه به خوردن غذاهای چرب به دلیل توانایی آن‌ها در افزایش سطح اکسید نیتریک کمک کنند.

روتنشتاین توضیح می‌دهد: فلاوانول‌ها نوعی فلاونوئید هستند، گروهی از ترکیبات گیاهی که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود شناخته شده‌اند. از دیگر منابع فلاوانول‌ها می‌توان به چای سبز، پوست سیب، انواع توت ها و انگور اشاره کرد.

برچسب ها: کاکائو ، استرس
ارسال به دوستان
زمان‌بندی رقابت‌های انتخابی تیم‌های ملی کشتی در جام تختی روزهای پایانی بهار به چه کنسرت‌هایی برگزار می‌شود؟ پزشکیان به مردم: صبوری شما در برابر تنگناها و فشارهای اقتصادی، برای ما آزمونی بزرگ و مسئولیتی سنگین بود سیدمهدی طباطبایی: کسی فریب وحدت‌شکنان را نمی‌خورد تاریخ‌سازی ژاپن در لیگ ملت‌های والیبال واکنش شکیرا به شایعات عجیب پس از افتتاحیه جام جهانی آخرین وضعیت بازسازی ورزشگاه آزادی؛ میزبانی با ظرفیت ۶۰ هزار نفر نخست وزیر پاکستان به همتای قطری: توافق صلح به زودی برای امضای طرف‌ها آماده می‌شود پوتین از طرحی برای دونباس رونمایی کرد علیرضا فغانی داور دیدار حساس فرانسه و سنگال شد هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال غرب کشور لاهوتی در واکنش به مخالفت برخی نمایندگان با مذاکرات: عده‌ای همیشه خلاف جهت آب شنا می‌کنند تكرار الگوی توافق غزه درباره ایران؟ صرفه‌جویی معادل یک نیروگاه اتمی با بهینه‌سازی کولرهای تهران وزیر کشور: ایران مقتدرتر از هر زمانی دربرابر تهدیدات ایستاده است