فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۱-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۰۷۱۲
انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۱-۰۹-۱۳۹۳

کاکائو، ضدآلزایمر

آلزایمر، نوعی بیماری مغزی است که پیشرفت آهسته ای دارد. از علایم آن، اختلال در حافظه و در مراحل شدیدتر اختلال در قدرت استدلال، برنامه ریزی، تکلم و درک است. آلزایمر به علت افزایش تولید نوعی پروتئین  در مغز به نام بتا آمیلوئید و در نتیجه تخریب نورونهای مغزی ایجاد می شود.

احتمال ابتلا به این بیماری پس از 70 سالگی افزایش می یابد به گونه ای که نیمی از افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا هستند. با این وجود نمی توان اذعان داشت که آلزایمر یک بیماری ناشی از افزایش سن است. به این دلیل که افراد بالای 100 سال با سلامت کامل حافظه و عملکرد مغزی هم وجود دارند. پیش بینی شده است که تا سال 2050، بیش از یکصد میلیون نفر در سرتاسر جهان به آلزایمر مبتلا شوند.

تا کنون علت و درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یافت نشده است. با این وجود مصرف آنتی اکسیدان ها می تواند اثر محافظتی داشته باشد. همانطور که نواحی مختلف مغز، برای انجام عملکرد خود به انرژی نیاز دارند، افزایش جریان خون مغز هم در بهبود عملکرد مغز و مهارت های شناختی نقش دارند. ارتباط بهتر بین سلولهای مغزی (نورون ها) و عروق خونی مغز باعث پیشگیری از بروز آلزایمر می شود. مطالعه ای در سال 2013، در دانشگاه هاروارد امریکا در این زمینه انجام شده و نتایج آن در مجله ی نورولوژی امریکا به چاپ رسیده است.

60 فرد سالمند با میانگین سنی 4/5±9/72 که مشکل دمانس (زوال عقلی) نداشتند، در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دو فنجان در روز، هات چاکلت غنی شده با پلی فنولها و گروه دیگر دو فنجان در روز هات چاکلت معمولی استفاده می کردند. مداخله 30 روز ادامه داشت و شرکت کنندگان در این دوره، هیچ نوع شکلات دیگری مصرف نمی کردند.

در انتهای مطالعه، تست هایی در زمینه ی مهارت های تفکر و حافظه و آزمایشات اولتراساوند به منظور ارزیابی میزان جریان خون مغزی در طول مطالعه از آنها گرفته شد.  از میان 60 شرکت کننده در این مطالعه، 18 نفر دچار اختلال در جریان خون مغزی بودند. در پایان مطالعه، 3/8% بهبود در جریان خون مغزی آنها دیده شد. اما این بهبود جریان خون، در افرادی که مشکلی از نظر جریان خون مغزی نداشتند دیده نشد. همچنین در این دسته از افراد، بهبود حافظه پس از 30 روز مشاهده شد.

مصرف کاکائو در این مطالعه باعث بهبود عملکرد مغزی و عملکرد شناختی در افراد سالمند شده است. همچنین می توان گفت در افرادی که زمینه و سابقه ی آسیب های شناختی در سنین بالا دارند، مصرف کاکائو در سنین پایین (البته با در نظر گرفتن پرکالری بودن این منبع غذایی) می تواند باعث ایجاد ارتباط بهتر سلولهای مغزی و عروق خونی مغز شده و در نتیجه خطر بروز آلزایمر را در سنین بالا کاهش دهد.

سیده ندا موسوی/ رژیم درمانی نوین
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کاکائو ، آلزایمر
ارسال به دوستان
جنجال لباس دوم بلژیک؛ از شاهکار هنری تا پیژامه بچگانه (+عکس) نتانیاهو از دیدارهای ترامپ در نشست گروه هفت کنار گذاشته شد بازگشت ۹۳ درصد حجاج ایرانی به کشور  مقام‌های اسرائیلی: توافق احتمالی با ایران، منافع و مصالح امنیتی ما را در معرض خطر قرار می‌دهد آغاز جام جهانی برای قهرمان آسیا مقابل چغرترین تیم اروپا جلسه اضطراری کابینه امنیتی اسرائیل در سایه مذاکرات ایران و آمریکا رشیدی کوچی: تندروها به زباله دان تاریخ خواهند پیوست ویترین معمارانه جام جهانی 2026؛ نگاهی به 16 استادیوم بزرگ ترین رویداد فوتبالی جهان (تصویری) رسانه صهیونیستی : اسرائیل برای توقف عملیات زمینی در لبنان آماده می شود تعادل گمشده؛ شبکه‌ های اجتماعی و چالش‌ های روانی نسل نوجوان  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌ایم/ اگر می‌خواهیم پیروز شویم، باید از تحلیل‌های غلط دست برداریم غریب آبادی: یک سال گذشت، ایران نه شکست و نه عقب نشست فرهنگستان زبان فارسی واژه «گوشینه» را جایگزین «هدفون» کرد استارت مقتدرانه یا شگفتی‌سازی؛ نگاهی به نبرد ترکیه و استرالیا زمزمه محبت و دروغ مصلحتی؛ جبار باغچه بان (+صدا)