فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۷۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۸ - ۰۱-۰۱-۱۴۰۰
کد ۷۷۶۰۷۹
انتشار: ۰۱:۲۸ - ۰۱-۰۱-۱۴۰۰

چرا من آب هم می‌خورم چاق می‌شوم؟! (+راهکار درمانی طب سنتی)

عصر ایران
حمزه سام دلیری؛ محقق طب ایرانی

  تسنیم -  "چرا من آب یا سالاد هم می‌خورم چاق میشوم؟!" این سؤالی که بسیاری از افراد با اضافه وزن با آن مواجه هستند اما پاسخ آن چیست؛ بخوانیم:

از منظر طب ایرانی، منشاء اصلی انواع چاقی (چاقی عضلانی و چاقی ناشی از توده چربی) افزایش رطوبت یا همان تری در بدن است؛ از طرفی برخی افراد سوء‌مزاج سرد و تر دارند و ناآگاهانه اقدام به مصرف موادی با طبع سرد و تر می‌‌کنند که این موضوع را تشدید می‌کند.

یکی از این موارد اشتباه، مصرف سالاد به جای وعده غذایی یا همراه غذا در افراد چاق است تا وعده غذایی را کمتر مصرف کنند و در نتیجه لاغر بشوند! اما غافل از این که با چنین روشی، لاغر نمی‌شوند؛ چرا؟

اگر سالاد شما شامل خیار، گوجه، کاهو یا سالاد شیرازی با چاشنی ترش مانند آبلیمو هم باشد، نه تنها لاغر نمی‌شوید بلکه دچار استپ وزنی یا حتی تشدید سوء مزاج سرد و تر و کاهش سوخت‌و‌ساز در بدن می‌شوید همچنین مصرف زیاد سالاد برای کاهش اشتها و کاهش وزن، نه تنها به این هدف منجر نمی‌شود بلکه باعث ضعف هضم و بروز مشکلات گوارشی نظیر نفخ و ترش کردن هم می‌شود.

مصرف زیاد سالاد، با پر کردن حجمی از معده تا حدی اشتهای فرد را کاهش می‌دهد اما چون اکثر ترکیبات سالادها ترکیبات سردی نظیر گوجه فرنگی، خیار سبز و کاهو هستند پس از مدت کوتاهی باعث ضعف هضم و ضعف بدن می‌شود و با ایجاد اشتهای کاذب، دوباره در فرد رغبت بیشتری ایجاد کرده و باعث چاقی می‌شود.

چرا حذف وعده شام یا جایگزینی آن با سالاد توصیه نمی‌شود؟

از اشتباهات بزرگ افراد برای رژیم‌های لاغری، نخوردن شام یا جایگزینی آن با سالاد است که نه تنها فرد، لاغر نمی‌شود بلکه سبب ضعف بدنی وی یا به واسطه سرد بودن مزاج شب و مزاج سالاد، این چاقی تشدید هم می‌شود.

اما بازگردیم به سؤال بدوی این مطلب؛ همانطور که می‌دانید مزاج آب، هم سرد و تر است و مصرف بیش از حد و نابه‌جای آن باعث غلبه سردی و تری در بدن شده و زمینه چاقی را فراهم می‎‌کند؛ در نتیجه، مصرف مایعات از نیم ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از غذا همچنین همراه با غذا و میوه و بدون تشنگی حقیقی، چاق‌کننده است.

تشنگی حقیقی زمانی است که معده غذا را هضم کرده باشد و برای رقیق کردن آن و رطوبت‌رسانی به سایر اعضاء نیاز به آب پیدا کند و این تشنگی با آشامیدن آبی با دمای محیط هم برطرف می‌‌شود؛ اگر تشنگی با مصرف آب ولرم برطرف نشود و حتی با آشامیدن آب سرد بیشتر هم شود، تشنگی کاذب یا دروغین بوده و ناشی از بیماری معده است و نیاز به بررسی و درمان توسط پزشک متخصص طب سنتی دارد.

 

ارسال به دوستان
ستون نویس ورزشی آمریکا: تیم ملی ایران قربانی سیاست و تبعیض و بی عملی فیفا شد اتاق اصناف: فاکتورهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند شهرهایی که قواعد سفر را تغییر می‌دهند (+عکس) دو روایت از «هسته سخت» نظام وقتی درگیری هست اما مالکیت نیست، سازمان از درون کند می شود وزیر آموزش و پرورش: جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در تابستان ریزش بورس امروز ۷ تیر ۱۴۰۵/بازار سرمایه نزدیک ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد سخنگوی سپاه: از اینکه دولت به سپاه «نفت» داده باشد که بجنگد، اطلاعی ندارم هشدار مدیریت بحران مازندران/ از حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات فاصله بگیرید عاشقانه حدیثه تهرانی در آغوش همسرش کنار دریا (+عکس) راندمان نیروگاه های حرارتی امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد روزنامه جوان: به گروسی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای آسیب دیده را ندهید قانون سختگیرانه بریتانیا در موج گرمای ۴۰ درجه: کولرهای گازی از خانه‌ها حذف شود چرا از فاجعه سردشت غافل شدیم؟ خالکوبی چه بلایی سر ساعت‌های هوشمند می‌آورد؟