فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۶۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۲-۰۷-۱۳۹۶
کد ۵۶۶۰۱۶
انتشار: ۱۴:۵۹ - ۲۲-۰۷-۱۳۹۶

فرد مبتلا به این بیماری می تواند 17 نفر را آلوده کند

عصر ایران
سالانه در جهان حدود ۹ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

بهداشت نیوز- مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : سالانه در جهان حدود ۹ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

23مهرماه روز ملی سل و شعار امسال این روز «هم پیمان تا پایان سل – UNITE TO END» نامگذاری شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : سالانه در جهان حدود ۹ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا شده که حدود ۵‏/۱ میلیون نفر از مبتلایان فوت می کنند.

دکتر محمد جعفر صادقی اظهار داشت : بیش از ۹۰ درصد بیماری سل و مرگ و میر ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه رخ داده که فارغ از لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیر مستقیم دیگری را بر کیفیت زندگی بیماران و خانواده های آنها نظیر طرد شدن از اجتماع را در بر دارد.

وی افزود: در حال حاضر یک سوم جمعیت جهان یعنی چیزی حدود ۲ میلیارد نفر به میکروب سل آلوده می باشند که در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، به بیماری سل مبتلا می شوند.

دکتر صادقی خاطرنشان کرد: آلودگی همزمان به ویروس ایدز خطر ابتلا به بیماری سل را به طور معناداری افزایش می دهد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت در ادامه ضمن اشاره به اینکه مقاومت دارویی بیماران مشکل جدی و رو به افزایشی را در بسیاری از کشورهای جهان در پی دارد گفت: اگر چه در کشور ایران طی ۵۵ سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر بروز بیماری بوده ایم و اگر چه سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش ماهه است، اما متاسفانه به دلیل تشخیص دیررس و مقاومت دارویی که به دلیل درمان ناقص بیماری بوجود می آید، سل همچنان دارای رتبه ۱۰ از نظر بار بیماریها محسوب می شود.

دکتر صادقی سرفه بیش از ۲ هفته، وجود خلط، کاهش وزن، عرق شبانه و تب طولانی را از علائم بیماری سل برشمرد و گفت : فرد مبتلا به سل می تواند سالانه ۱۷ نفر را به این بیماری آلوده کند.

وی شناسایی بیماران در مراحل اولیه و درمان کامل مبتلایان را از مهمترین اقدامات کنترل بیماری برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشت خاطر نشان کرد : در حال حاضر خدمات تشخیصی و درمانی سل به صورت رایگان در تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی تحت پوشش دانشگاه در دسترس عموم مراجعین قرار دارد.

دکتر صادقی افزود : بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است، لذا دستیابی به هدف حذف بیماری تا سال ۲۰۵۰ به جز از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان «هم پیمان تا پایان سل» لزوم استفاده از همه امکانات و ظرفیت های درون بخشی و برون بخشی جهت حذف بیماری سل را مورد تاکید قرار داده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: بیماری
ارسال به دوستان
کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی