فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۲۲۳۱
انتشار: ۱۶:۲۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳

1079 زن در معادن کشور کار می کنند

عصر ایران
فتاحی کرم گفت: طی سالهای اخیر حضور زنان در حوزه های فنی و مهندسی از سوی برخی نهادهای مسئول تا حدودی مورد پذیرش قرار گرفته و انتظار می رود باورپذیری این موضوع در دولت یازدهم بیش از پیش باشد.
ایرنا: یک کارشناس ارشد اکتشاف معدن می گوید که هزینه استخراج از معادن زغالسنگ بار مالی سنگینی را بر بخش خصوصی تحمیل می کند و آنها را در تنگنا قرار می دهد، در حالی که این ماده معدنی به قیمت پائینی از صاحبان معادن خریداری می شود.

به گزارش «فولاد نیوز»، مهدیه فتاحی کرم که در بخش استخراج و آماده سازی معادن زغالسنگ کرمان فعالیت دارد افزود: بخش خصوصی فعال در معادن زغالسنگ به حمایت مالی دولت نیاز دارد و تداوم فعالیت در این بخش به منزله مدیریت جهادی است.

وی اضافه کرد: نظام آموزش عالی از سال 1389 پذیرش بانوان را در رشته معدن منع کرد، اما سازمان نظام مهندسی معدن ایران تبعیض جنسیتی را در این بخش برداشت و امروز صدها تن از بانوان در رشته معدن و زیر مجموعه های به کار اشتغال دارند.

مرکز آمار ایران در آخرین آمارگیری از معادن کشور اعلام کرد که حدود 1.2 درصد از کل شاغلان در بخش معدن را زنان تشکیل می دهند، به طوری که از 84 هزار و 528 شاغل در بخش معدن در سال 1390 معادل یک هزار و 79 نفر زن بودند.

فتاحی کرم گفت: طی سالهای اخیر حضور زنان در حوزه های فنی و مهندسی از سوی برخی نهادهای مسئول تا حدودی مورد پذیرش قرار گرفته و انتظار می رود باورپذیری این موضوع در دولت یازدهم بیش از پیش باشد.

نتایج آمارگیری از معادن در حال بهره برداری کشور در سال 1390 نشان داد از مجموع یک هزار و 79 نفر شاغل زن در معادن کشور، بیشترین نفرات در معادن سنگ آهن به تعداد 301 نفر، معادن شن و ماسه با 146 نفر، سنگ مس با 125 نفر، استخراج زغال سنگ با 96 نفر و سنگ تزئینی با 95 نفر مشغول به کار بوده اند.

این کارشناس اکتشاف با بیان این که، 57 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور وجود دارد یادآور شد: بررسیها نشان می دهد که تنها در هفت درصد از مساحت کشور از نظر مواد معدنی فعالیت اکتشافی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: فرهنگ عامه به ویژه در بخش صنعت و معدن حضور زنان را در بخشهای اجرایی غیر قابل قبول می دانست، اما حمایت سازمان نظام مهندسی معدن ایران موجب حضور فعال بانوان در این عرصه شد.

در عین حال به استناد گزارش مرکز آمار ایران از مجموع زنان شاغل در بخش معدن تعداد 321 نفر در بخش تولیدی و 758 نفر در بخش غیر تولیدی مشغول به کار بودند.

به گزارش ایرنا، در بخش تولید معدن، زنان بیشتر در معادن سنگ مس به تعداد 92 نفر، استخراج سنگ آهن به تعداد 68 نفر، شن و ماسه 27 نفر، استخراج زغال سنگ 20 نفر و سنگ لاشه 19 نفر مشغول به کار بوده اند.

فتاحی کرم در پایان خواستار امنیت شغلی برای بانوان شاغل در مشاغل مختلف به ویژه معادن و صنایع معدنی شد و گفت: فعالیت در معادن زیرزمینی زغالسنگ علاوه بر سخت و پر خطر بودن، امروز ترحم برانگیز است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: معادن ، اکتشاف
ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد نوحه دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد