فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۰۳۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۳-۰۷-۱۴۰۴
کد ۱۱۰۳۷۱۶
انتشار: ۰۷:۳۲ - ۲۳-۰۷-۱۴۰۴

شیوع بالای انگل‌های دهانی در بیماران دیابتی

شیوع بالای انگل‌های دهانی در بیماران دیابتی
دیابت شیرین(DM) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های پریودنتال شناخته می‌شود. تجمع سریع‌تر پلاک‌های میکروبی در دهان بیماران دیابتی موجب تخریب شدیدتر لثه‌ها می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان از شیوع بالای انگل‌های دهانی در بیماران دیابتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین محمودوند بیان کرد: نتایج یک مطالعه تازه در استان لرستان نشان داد بیماران مبتلا به دیابت بیش از دو برابر افراد غیر دیابتی در معرض ابتلا به انگل‌های دهانی انتاموبا ژینژیوالیس و تریکوموناس تناکس قرار دارند. این یافته‌ها زنگ خطری برای توجه بیشتر به مراقبت‌های دهان و دندان در بیماران دیابتی است.

وی ادامه داد: دیابت شیرین(DM) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های پریودنتال شناخته می‌شود. تجمع سریع‌تر پلاک‌های میکروبی در دهان بیماران دیابتی موجب تخریب شدیدتر لثه‌ها می‌شود.

محمودوند اضافه کرد: در این میان انگل‌های دهانی انتاموبا ژینژیوالیس و تریکوموناس تناکس نیز می‌توانند در تشدید مشکلات لثه نقش داشته باشند. اکنون محققان ایرانی با بررسی ۱۰۰۰ نفر در یک مطالعه مورد-شاهدی، برای نخستین بار در کشور ارتباط این بیماری متابولیک با شیوع انگل‌های دهانی را به‌طور دقیق نشان دادند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اجرای طرح بررسی فراوانی تک‌یاخته‌های حفره دهانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن‌ها در بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان خرم آباد در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در پژوهشی که بین دسامبر ۲۰۲۲ تا ژوئن ۲۰۲۴ در مراکز بهداشتی-درمانی استان لرستان انجام شد، ۵۰۰ بیمار دیابتی و ۵۰۰ فرد غیردیابتی به ‌عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. تشخیص انگل‌ها با روش‌های میکروسکوپی و PCR صورت گرفت و اطلاعات دموگرافیک، اقتصادی-اجتماعی و سبک زندگی افراد از طریق پرسشنامه گردآوری شد.

محمودوند سرپرست این تحقیق، اظهار کرد: ۱۳۶ بیمار دیابتی‌(۲۷.۲) در روش میکروسکوپی و ۱۴۶ نفر(۲۹.۲) در روش PCR آلوده به انگل‌های دهانی بودند، در حالی که این میزان در گروه غیر دیابتی به‌ترتیب ۱۲.۲ و ۱۳.۰ گزارش شد(P<۰.۰۰۱). همچنین تحلیل داده‌ها بیانگر آن بود که درآمد پایین، سطح تحصیلات کمتر و محل سکونت از مهم‌ترین عوامل خطر آلودگی هستند، در حالی که استفاده منظم از دهانشویه نقش محافظتی قابل‌توجهی داشت.

وی افزود: این مطالعه نخستین گزارش گسترده از شیوع انگل‌های دهانی در بیماران دیابتی در ایران است. نتایج ما نشان می‌دهد که متخصصان دندانپزشکی باید بیش از پیش به این عوامل خطر توجه داشته باشند و راهکارهای پیشگیرانه را در این جمعیت آسیب‌پذیر تقویت کنند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: توجه به بهداشت دهان در بیماران دیابتی تنها محدود به کنترل پلاک‌های میکروبی نیست. انگل‌های دهانی نیز تهدیدی پنهان اما قابل پیشگیری به شمار می‌آیند که با آموزش، بهداشت دهان و پیگیری‌های منظم می‌توان خطر آن‌ها را کاهش داد.

محمودوند گفت: این تحقیق با برجسته کردن نقش عوامل اجتماعی-اقتصادی و عادات بهداشتی در ابتلا به انگل‌های دهانی، بر ضرورت برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه ویژه برای بیماران دیابتی در ایران تأکید دارد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
وداع دراماتیک تیم ملی ایران با جام جهانی ۲۰۲۶ تصویری از یک بازار در شهر «کازرون»؛ 100 سال قبل ستون نویس ورزشی آمریکا: تیم ملی ایران قربانی سیاست و تبعیض و بی عملی فیفا شد اتاق اصناف: فاکتورهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند شهرهایی که قواعد سفر را تغییر می‌دهند (+عکس) دو روایت از «هسته سخت» نظام وقتی درگیری هست اما مالکیت نیست، سازمان از درون کند می شود وزیر آموزش و پرورش: جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در تابستان ریزش بورس امروز ۷ تیر ۱۴۰۵/بازار سرمایه نزدیک ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد سخنگوی سپاه: از اینکه دولت به سپاه «نفت» داده باشد که بجنگد، اطلاعی ندارم (+فیلم) هشدار مدیریت بحران مازندران/ از حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات فاصله بگیرید عاشقانه حدیثه تهرانی در آغوش همسرش کنار دریا (+عکس) راندمان نیروگاه های حرارتی امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد روزنامه جوان: به گروسی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای آسیب دیده را ندهید قانون سختگیرانه بریتانیا در موج گرمای ۴۰ درجه: کولرهای گازی از خانه‌ها حذف شود