فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۴۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۱-۰۱-۱۴۰۴
کد ۱۰۴۷۷۸۱
انتشار: ۰۸:۴۱ - ۱۱-۰۱-۱۴۰۴

این رژیم‌ خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد

این رژیم‌ خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد
رژیم‌های کم کربوهیدرات، مانند رژیم کتو، در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، اما بسیاری از کارشناسان در این باره که آیا اثرات سلامتی رژیم غذایی محدودتر می‌تواند عواقب منفی داشته باشد، تردید دارند. نتایج تحقیقات اخیر اما نشان داده که رژیم کم کربوهیدرات خطر سرطان روده را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه تورنتو در کانادا اخیرا مطالعه‌ای را برای بررسی چگونگی تاثیر رژیم‌های کم کربوهیدرات روی باکتری‌های مرتبط با سرطان روده (کولورکتال) انجام دادند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان در مطالعه خود از موش‌ها استفاده کردند و آن‌ها را روی رژیم‌های کم کربوهیدرات، نرمال و غربی و سویه‌های مختلف باکتری مورد مطالعه قرار دادند.

محققان کانادایی روی این موضوع تمرکز کردند که آیا این رژیم‌ها بر باکتری‌های خاصی تاثیر می‌گذارند و چگونه ممکن است در ایجاد سرطان روده (کولورکتال) نقش داشته باشند.
نتایج مطالعه آن‌ها نشان داد که رژیم های کم کربوهیدرات روی اشرشیا کولی (باکتری ای کولی که به طور معمول در روده انسان‌ها و حیوانات زندگی می‌کند) تاثیر منفی می‌گذارد. دانشمندان دریافتند که این تاثیر منفی رشد پولیپ را افزایش می دهد. برخی از پولیپ‌ها نیز پتانسیل تبدیل شدن به سرطان روده (کولورکتال) را دارند.

راهکار کاهش خطر سرطان

دکتر ماریان کوزیک، استادیار جراحی کولون و رکتوم در مرکز بهداشتی «یوتی هلت»در هیوستون، که در تحقیقات اخیر شرکت نداشت، در مورد یافته‌های این مطالعه می‌گوید: مطالعه موش‌ها ، ارتباط بالقوه قابل‌توجهی بین رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، با کتری ای کولی تولیدکننده کولی‌باکتین و سرطان روده را نشان می‌دهد. محققان دریافتند که یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات همراه با سویه‌ای از ای کولی که کولی‌باکتین تولید می‌کند، منجر به ایجاد سرطان کولورکتال در موش‌ها شد.

دکتر کوزیک در ادامه درباره این توضیح می‌دهدکه چگونه رژیم غذایی کم کربوهیدرات، کم فیبر و باکتری ای کولی باعث افزایش التهاب در روده، ایجاد یک سد مخاطی نازک‌تر و شیوع بیشتر پولیپ‌ها، که پیش‌سازهای سرطان هستند، می‌شود.

در حالی که او این یافته‌ها را «هیجان‌انگیز و قانع‌کننده» می‌خواند، بر این نکته نیز تاکید می‌کند که تحقیقات بیشتر قبل از اینکه بتوان نتایج مطالعه اخیر را با انسان‌ها انطباق داد نیاز است.

از آنجایی که این مطالعه اهمیت وجود سد مخاطی سالم در روده بزرگ را برجسته کرد، کوزیک برخی از انواع فیبر را ذکر کرد که ممکن است به حفظ آن کمک کند. به گفته او، فیبرهای محلول مانند اینولین، پکتین و بتا گلوکان که در غلات، میوه‌ها و سبزیجات یافت می شوند، به ویژه مفید هستند. این فیبرها توسط باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مانند بوتیرات تولید می‌کنند که لایه مخاطی را تقویت کرده و از سلامت روده حمایت می‌کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
آلودگی هوا چگونه خطر ابتلا به یک بیماری غیرتنفسی مهم را افزایش می دهد؟ استایل آبی و متفاوت نفیسه روشن در اکران ماه پنهان (+عکس) اعلام شد: سقف انتقال پول در حساب های تجاری/جدول کامل محدودیت تراکنش‌های بانکی نیویورک تایمز: حملات ایران پشتیبانی نیروی دریایی آمریکا در منطقه را مختل کرده آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ همکاری بایننس با چند صرافی رمزارز محدود شد هشدار پلیس به شهروندان؛ مراقب رسیدهای جعلی کلاهبرداران باشید دخترها در حال برپا کردن داربست در حیاط؛ 90 سال قبل (عکس) دیدنی های امروز؛ از آتشفشان اتنا تا زلزله اندونزی در حسرت زندگی نزیسته ماءالشعیر، هندوانه و آب‌زرشک واقعا سنگ کلیه را دفع می‌کنند؟/ یک نکته عجیب درباره درمان خانگی سنگ کلیه ازسرگیری پروازهای فرودگاه بین‌المللی بندرعباس از امروز شنبه سوپرمارکت‌، مقصد جدید گردشگری در جهان / چرا مواد غذایی خارجی خوشمزه‌تر به نظر می‌رسد؟ ساعت کاری ادارات دولتی از ۱۵ شهریور تغییر می‌کند این اپلیکیشن ناشناس، پیام‌ها را با کبوتر ارسال می‌کند! دریای مازندران تعطیل شد