فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۰-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۵۰۲۲۵
انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۰-۱۲-۱۴۰۲

نوشابه گازدار احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد

نوشابه گازدار احتمال ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد
دو لیتر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر ۱۰ درصد خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. در همین حال، مصرف یک لیتر آب میوه یا آب سبزیجات شیرین نشده در هفته، ۸ درصد خطر را کاهش می‌دهد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن نوشابه های گازدار– قندی یا رژیمی– خطر ابتلا به ضربان نامنظم قلب موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند افرادی که هر هفته دو لیتر یا بیشتر از نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین می‌نوشند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر فیبریلاسیون دهلیزی قرار دارند.

دو لیتر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر ۱۰ درصد خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. در همین حال، مصرف یک لیتر آب میوه یا آب سبزیجات شیرین نشده در هفته، ۸ درصد خطر را کاهش می‌دهد.

دکتر «نینجیان وانگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه جیائو تونگ شانگهای، می‌گوید: «بر اساس این یافته‌ها، ما توصیه می‌کنیم که مردم تا حد امکان از مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی و شیرین‌شده با قند اجتناب کنند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های رژیم غذایی و ژنتیکی بیش از ۲۰۰۰۰۰ بزرگسال را که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در مطالعه سلامت بلندمدت بریتانیا ثبت نام کرده بودند، بررسی کردند.

هیچ‌کدام در زمان ثبت‌نام در مطالعه فیبریلاسیون دهلیزی نداشتند، اما طی یک دوره پیگیری تقریباً ۱۰ ساله، تقریباً ۹۴۰۰ مورد ریتم قلب نامنظم در میان شرکت‌کنندگان ایجاد شد.

فیبریلاسیون دهلیزی شامل لرزش یا انقباضات نامنظم در حفره‌های فوقانی قلب به نام دهلیز است. این وضعیت خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد، زیرا اجازه می‌دهد خون جمع شود و به طور بالقوه در داخل قلب لخته شود. انجمن قلب آمریکا می‌گوید حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند دارای فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

به نظر می‌رسد سیگار کشیدن خطر ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد. سیگاری‌هایی که بیش از دو لیتر در هفته نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشیدند، ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر قرار داشتند، در حالی که افزایش قابل‌توجهی برای سیگاری‌های سابق یا هرگز سیگاری‌ها مشاهده نشد.

به گفته محققان، با این حال، به نظر می‌رسد ژنتیک هیچ نقشی در ارتباط بین خطر فیبریلاسیون دهلیزی و مصرف این نوشیدنی‌ها ندارد.

وانگ گفت: «این نوشیدنی‌ها ممکن است مقاومت به انسولین را در افراد افزایش دهد که خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد و دیابت با فیبریلاسیون دهلیزی مرتبط است.»

ارسال به دوستان
captcha
کشورهایی که بیشترین سرانه ذخایر آب شیرین در دسترس را در سال ۲۰۲۶ دارند (+ اینفوگرافیک) مریم معصومی : سوال خصوصی مهران مدیری ۳۰ روز به گریه ام انداخت ادامه تظاهرات اسرائیلی ها علیه نتانیاهو سقاب اصفهانی: بنزین در ایران به نوعی لنگر اسمی تورم تبدیل شده محسن امیریوسفی: فیلم‌های زیرزمینی قسمتی مهم از سینمای امروز ایران است [آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد] بازاندیشی در یک سخن رکورد تاریخی طلا تکرار می‌شود؟ نشانه‌های تازه از ادامه رشد قیمت رامین رضاییان تا پرسپولیس فقط یک قدم فاصله داشت؛ چرا توافق نشد؟ ادارات خوزستان دوشنبه دورکار شدند؛ گرمای هوا دلیل تغییر فعالیت‌ها سهمیه بنزین به خانوار می‌رسد؛ حتی بدون خودرو ماهانه ۳۰ لیتر قطر اسارت خلبانان ایرانی را تکذیب کرد مدیرکل سیاسی استانداری تهران: برای برگزاری انتخابات شوراها، منتظر اعلام پایان جنگ از سوی شعام هستیم ژوائو فلیکس بهترین بازیکن فصل لیگ روشن عربستان شد؛ بالاتر از رونالدو واکنش پرسپولیس به مصدومیت‌ها و چمن بلند دیدار با شمس‌آذر سقوط از دندان اژدها در ارتفاع ۴۴۰۰ متری؛ کوهنورد همدانی زنده ماند