فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۲-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۴۵۳۷۹
انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۲-۱۲-۱۴۰۲

تاثیر ویتامین B۳ در کاهش خطر مرگ ناشی از کبدچرب غیرالکلی

تاثیر ویتامین B۳ در کاهش خطر مرگ ناشی از کبدچرب غیرالکلی
موارد بیماری کبد چرب غیر الکلی در حال افزایش است و این بیماری با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی همراه است.

 تحقیقات اخیر نشان داده است که افزایش سطح نیاسین یا ویتامین B۳ می‌تواند میزان کلی مرگ و میر و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را در گروهی از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی کاهش دهد.

تعداد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و شیوع تخمینی آن در سراسر جهان ۳۲.۴ درصد است.

به گزارش مهر، بیماری کبد چرب غیر الکلی وضعیتی است که با تجمع اولیه بی ضرر چربی در کبد شروع می‌شود. با پیشرفت این بیماری، این تجمع چربی می‌تواند به کبد آسیب برساند، کبدی که مسئول فیلتر کردن خون و انجام برخی از فرآیندهای متابولیک مهم است.

این بیماری می‌تواند باعث فیبروز کبدی شود یعنی تشکیل بافت اسکار که خود نوعی آسیب است. همچنین خطر استئاتوهپاتیت غیر الکلی وجود دارد که زمانی رخ می‌دهد که کبد ملتهب می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه سان یات سن چین اخیراً یک مطالعه گروهی بزرگ را منتشر کردند که به بررسی تأثیر مصرف نیاسین (ویتامین B۳) بر علت مرگ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌پردازد.

داده‌های ۴۳۱۵ بزرگسال ۲۰ ساله یا بالاتر مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ انجام شده بود، استخراج شد.

در مجموع ۵۶۶ مورد مرگ و میر طی یک دوره پیگیری ۸.۸ ساله ثبت شد که از این تعداد ۱۹۷ مورد به بیماری قلبی عروقی نسبت داده شد.

به نظر می‌رسد شرکت‌کنندگانی که بیشترین مصرف روزانه نیاسین را داشتند- بیش از ۲۶.۷ میلی‌گرم- در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که روزانه ۱۸.۴ میلی گرم یا کمتر نیاسین دریافت می‌کردند، ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل بودند.

نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که نتایج آنها از این ایده حمایت می‌کند که ۲۰ میلی گرم نیاسین در روز برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی مفید است.

به گفته محققان، افراد به ندرت دچار کمبود این ویتامین می‌شوند زیرا در بسیاری از غذاها از جمله گوشت، ماهی، برنج قهوه‌ای، موز و غذاهای غنی شده یافت می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که نیاسین می‌تواند عملکرد عضلات را در انسان بهبود بخشد. مطالعات حیوانی نشان داده است که این فایده می‌تواند به این دلیل باشد که نیاسین پیش ساز نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید (NAD) و نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید فسفات (NADP) است. این دو کوآنزیم برای تعدادی از مسیرهای متابولیک از جمله متابولیسم انرژی و اکسیداسیون ضروری هستند.

برچسب ها: ویتامین B ، کبدچرب
ارسال به دوستان
قانون ۲۰ درجه برای کولر گازی چیست؟ روشی جدید برای درمان افسردگی ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران «کمی مفهومی» است کشاورز ژاپنی با هوش مصنوعی مزارع خود را متحول کرد درباره افاضات توهم‌پرداز معاصر، محمود نبویان: "روی سینه آمریکا نشسته بودیم و داشتیم کار را تمام می کردیم که مذاکره شد!" دختر «خانِ فرمانیه» با لباس عروس؛ 97 سال قبل (عکس) تفاوت موشک‌های سوخت جامد و مایع چیست؟ مکزیک ۲-۰ آفریقا جنوبی/ اینجا در مکزیک حال همه خوب است اولین دیدار امنیتی ایران - امارات بعد از جنگ احتمال توافق ايران و آمریکا / ترامپ: شنبه یا یکشنبه، توافق در اروپا امضا می شود / الحدث: قطری ها موافقت ایران را به آمریکا منتقل کردند/ تماس تلفنی امیر قطر و ترامپ / جزئیات توافق: کاهش تحریم ، لغو محاصره و بازگشایی تنگه هرمز بقایی: تفاهم نهایی نشده است رایزنی امیر قطر با ترامپ درباره ایران و کاهش تنش در منطقه فارس: ایران هنوز هیچ متنی را برای توافق تایید نکرده اردوغان: نتانیاهو در مسیر هیتلر حرکت می‌کند ادعای ترامپ: ما به یک توافق عالی با ایران درباره جنگ رسیده‌ایم