فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۲۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۶-۱۱-۱۴۰۰
کد ۸۲۵۸۱۲
انتشار: ۱۵:۳۸ - ۱۶-۱۱-۱۴۰۰

قدرت «ویتامین D» در مقابله با کرونا

قدرت «ویتامین D» در مقابله با کرونا
او می‌گوید نتایج این پژوهش مربوط به دوره پیش از ظهور سویه اومیکرون بوده با این وجود، ویروس کووید به اندازه کافی و اساسی بین سویه‌ها تغییر نکرده که باعث شود اثربخشی ویتامین د را نفی کنیم.
کمبود ویتامین D به طور قابل توجهی سطوح خطر را در صورت ابتلای فرد به کووید افزایش می‌دهد.
 
پژوهشگران در پژوهشی تازه دریافته‌اند که ارتباطی قوی بین کمبود ویتامین د و مرگ بر اثر ابتلا به کووید و یا تشدید علائم بیماری وجود دارد.
 
به گزارش فرارو به نقل از تایمز، پژوهشگران می‌گویند که قانع کننده‌ترین شواهد موجود تا به امروز را جمع آوری کرده‌اند که نشان می‌دهند افزایش سطح ویتامین د می‌تواند به بیماران مبتلا به کووید -۱۹ کمک کند تا خطر بیماری جدی یا مرگ بر اثر آن را کاهش دهند.
 
پژوهشگران دانشگاه «بار ایلان» می‌گویند که این ویتامین به قدری تاثیر قوی بر شدت بیماری دارد که می‌توانند بر اساس سن فرد مبتلا و سطح ویتامین د موجود در بدن‌اش وضعیت او را در صورت ابتلا به کووید پیش بینی کنند.
 
آنان در پژوهشی که نتایج آن روز پنجشنبه در مجله PLOS One منتشر شده نشان دادند که کمبود ویتامین د به طور قابل توجهی سطوح خطر را در صورت ابتلای فرد به کووید افزایش می‌دهد.
 
این مطالعه بر اساس پژوهشی صورت گرفته که در طول دو موج نخست شیوع ویروس کرونا انجام شده بود قبل از آن که واکسن‌ها به طور گسترده در دسترس باشند و پزشکان تاکید کردند که مکمل‌های ویتامین د جایگزین واکسن نیستند بلکه راهی برای جلوگیری از کاهش سطح ایمنی هستند.
 
طبق نتایج مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۱ میلادی، کمبود ویتامین د در سراسر خاورمیانه جایی که تقریبا چهار نفر از هر پنج نفر به این کمبود مبتلا هستند در سطح گسترده‌ای دیده می‌شود. با این وجود، پژوهشگران در پژوهشی تازه درباره مصرف مکمل‌ها پیش از عفونت دریافتند که بیماران می‌توانند از بدترین اثرات بیماری جلوگیری کنند.
 
دکتر «آمیل درور» پزشک مرکز پزشکی گالیله و پژوهشگر دانشگاه بار ایلان می‌گوید: «مشاهده تفاوت در احتمال تبدیل شدن شما به یک بیمار شدید در زمانی که به کمبود ویتامین د دچار هستید در مقایسه با زمانی که میزان کافی ویتامین د در بدن‌تان وجود دارد قابل توجه بوده است».
 
او می‌گوید نتایج این پژوهش مربوط به دوره پیش از ظهور سویه اومیکرون بوده با این وجود، ویروس کووید به اندازه کافی و اساسی بین سویه‌ها تغییر نکرده که باعث شود اثربخشی ویتامین د را نفی کنیم.
 
او گفت: «آن چه که ویتامین د به افراد مبتلا به عفونت کووید کمک می‌کند نتیجه اثربخشی این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با پاتوژن‌های ویروسی است که به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند. این به همان اندازه برای اومیکرون صدق می‌کند که برای سویه‌های قبلی قابل مشاهده بود».
 
در ماه ژوئن، پژوهشگران نتایج یافته‌های اولیه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد ۲۶ درصد از بیماران مبتلا به کرونا در صورت کمبود ویتامین د پیش از بستری شدن در بیمارستان جان خود را از دست دادند. هم چنین، نتایج پژوهش نشان داد که بیماران بستری شده در بیمارستان که به کمبود ویتامین د دچار بودند به طور متوسط ۱۴ برابر بیش‌تر از سایرین در معرض خطر مرگ و یا بروز علائم شدید کووید قرار داشتند.
 
تیم تحت هدایت «درور» با بررسی عمیق‌تر داده‌ها سطوح ویتامین د در هر یک از بیماران را در طول دو سال پیش از ابتلا به ویروس کرونا بررسی کرد. آنان دریافتند که همبستگی قوی‌ای بین سطوح کافی ویتامین د و توانایی برای مبارزه با ویروس کرونا وجود دارد.
 
«درور» گفت: «ما طیفی از بازه‌های زمانی را بررسی کردیم و متوجه شدیم که در طول دو سال پیش از عفونت به هر کجا که نگاه کنید همبستگی بین ویتامین د و شدت بیماری بسیار قوی بوده است».
 
«درور» تاکید می‌کند که نتایج پژوهش تیم‌اش نشان می‌دهد که اهمیت ویتامین د بر اساس داده‌های ناقص نیست. او می‌گوید: «مردم باید این موضوع را بدانند که مطالعاتی که به اهمیت مصرف ویتامین د اشاره دارند بسیار قابل اعتماد هستند و مبتنی بر داده‌های نادرست نبوده اند».
 
او بر ارزش مصرف مکمل‌های ویتامین د در طول شیوع کرونا اشاره می‌کند و خاطر نشان می‌سازد که مصرف آن ویتامین در مقادیر معقول مطابق با توصیه‌های رسمی هیچ گونه عوارضی به دنبال نخواهد داشت.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
خشکی دهان را با نوع تازه این میوه غیربومی درمان کنید ۵ نکته کلیدی برای آماده‌سازی خودرو پیش از سفرهای جاده‌ای در تابستان تیپ جذاب «شری» نامزد ارسطو در پایتخت 7 با بلوز سفید (+عکس) عکس یادگاری عروس و داماد ارمنی در دوران قاجار چرا اضطراب در شب شدیدتر می‌شود؟ یک روان‌درمانگر توضیح می‌دهد کلاژن فقط برای زیبایی نیست؛ کشف تازه درباره سلامت استخوان زنان رقص زنان ارمنی در یک عروسی در دوران قاجار (عکس) دانشمندان تغییری پنهان در مغز را کشف کردند که از حدود ۵۰ سالگی آغاز می‌شود کشورهایی که بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را خرج دولت می‌کنند (+ اینفوگرافیک) روزنامه چاپ لندن: جی دی ونس گیر افتاده در جنگی بدون پیروزی و صلحی که خریداری ندارد جانشین رئیس سازمان بسیج: تجمعات مردمی ادامه دارد/ تقابل جمهوری اسلامی با آمریکا راهبردی و تمدنی است/ آمریکا را به حول و قوه الهی از منطقه اخراج خواهیم کرد نجات معجزه‌آسای کارگر جوان از عمق ۱۵ متری چاه پس از سقوط تجهیزات سنگین کشف پیکر بی‌جان جوان ۳۰ ساله در رودخانه ارس پلدشت توسط هلال‌احمر سناتور آمریکایی: با ادامه جنگ، آمریکا ضعیف‌تر و ایران قوی‌تر می‌شود قالیباف انتصاب محسن رضایی به دبیری شورای‌عالی امنیت ملی را تبریک گفت