فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۱۱-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۱۱۷۳
انتشار: ۱۹:۰۹ - ۱۱-۰۳-۱۳۹۹

مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر ابتلا به کرونا

مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر ابتلا به کرونا

مدیر گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر برای هرگونه عفونت دستگاه تنفسی به شمار می‌آید ، مصرف کنندگان دخانیات در معرض خطر شدید عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا هستند.

به گزارش ایرنا؛ سیامک شمس روز یکشنبه همزمان با هفته جهانی بدون دخانیات اظهار داشت : ویروسی که بیماری کرونا را ایجاد می کند در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد، به ریه ها حمله می کند و باعث بروز آسیب خفیف تا شدید تنفسی می شود، همه گیری کرونا فرصتی مناسب برای ایجاد انگیزش افراد مصرف کننده دخانیات برای ترک و نیز ارتقای مداخلات موثر برای این افراد در سطح جامعه است.

مدیرگروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به خطر دخانیات برای سلامت دستگاه تنفسی هشدار داد و افزود: هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگی و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات مصرف دخانیات انجام می شود.

وی گفت: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان " محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفندهای صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها" اعلام شده است. در این راستا مقرر است، فعالیت ها و اقداماتی برای افزایش آگاهی عمومی به ویژه در گروه جوانان، در خصوص تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم صورت گیرد.

این مقام مسوول ادامه داد: از این رو سازمان جهانی بهداشت بر ضرورت پررنگ شدن اطلاع رسانی در مورد تاثیرات مخرب ترفندها و روش های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی در زمینه افزایش مصرف دخانیات از سوی نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان و خنثی کردن آنها تاکید کرده است.

شمس با اشاره به اپیدمی کرونا و ترفندهای صنایع دخانی برای سوء استفاده از این فرصت برای منافع خود و گسترش بازار مصرف، شعار ملی امسال هفته ملی بدون دخانیات از ششم تا دوازدهم خرداد را "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا" اعلام کرد.

شمس ، نظارت و جلوگیری از عرضه و مصرف قلیان در اماکن عمومی مانند هتل، رستوران، مهمانپذیر، قهوه خانه، چایخانه، سفره خانه، کافی شاپ ها، نظارت بر دریافت مجوز عاملیت فروش مواد دخانی از سوی فروشندگان و ساماندهی وضعیت مراکز عرضه مواد دخانی مثل سیگار و تنباکو در صنوف سوپرمارکت ها، خواربارفروشی ها، نظارت مستمر شهرداری ها در محدوده تحت پوشش در راستای نظارت بر پارک ها و میادین و تفرجگاه ها برای جمع آوری و جلوگیری از عرضه و فروش و مصرف قلیان در فضای پارک ها و اطلاع رسانی و آموزش را از اهم وظایف گروه سلامت محیط در قبال کنترل دخانیات دانست.

وی اضافه کرد: از ابتدای شیوع کرونا، با انجام دو هزار و ۴۰۹ مورد بازدید از مراکز عرضه قلیان، ۱۸۳ مورد قلیان سرا در سطح شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز منجر به تعطیلی شده اند و جلوگیری از هرگونه تخلف در این مراکز طی بازدیدهای مستمر در حال پیگیری است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کرونا ، دخانیات
ارسال به دوستان
حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم و سیریک کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده