فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۷۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۷-۰۴-۱۴۰۵
کد ۱۱۷۳۵۲۴
انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۷-۰۴-۱۴۰۵

پیش‌بینی تابستان داغ‌تر در جنوب کشور

گرما
احد وظیفه افزود: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان بهار بارندگی در کل کشور تقریبا در شرایط نرمال قرار داشت البته توزیع بارش در همه نقاط کشور یکنواخت نبود و در برخی مناطق کمبود بارش ثبت شد و در بعضی دیگر فراتر از نرمال بود. 

احد وظیفه، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، گفت: دمای هوا طی تابستان در نیمه جنوبی کشور به‌خصوص در هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان و تاحدودی یزد بیش از سال گذشته پیش‌بینی می‌شود ولی دمای هوا در نیمه شمالی کشور نسبت به میانگین بلند مدت بالاتر خواهد بود البته نسبت به سال قبل می‌تواند اندکی کمتر باشد. 

به گزارش ایسنا، احد وظیفه افزود: از ابتدای سال آبی جاری تا پایان بهار بارندگی در کل کشور تقریبا در شرایط نرمال قرار داشت البته توزیع بارش در همه نقاط کشور یکنواخت نبود و در برخی مناطق کمبود بارش ثبت شد و در بعضی دیگر فراتر از نرمال بود. 

وی با بیان اینکه کاهش شدید بارش در استان‌های قم، قزوین، سمنان، تهران، البرز و اصفهان ثبت شده است، گفت: استان‌های مرکزی ۳۱ درصد، اصفهان ۱۵ درصد و البرز ۱۱ درصد کاهش بارش را ثبت‌کرده‌اند. استان تهران با ۴۰ درصد کم‌بارشی به مراتب وضعیت بدتری داشته است چراکه ۲۶۰ میلی متر بارش باید دریافت می‌کرد اما تنها ۱۵۷ میلی متر گرفته است بنابراین با کاهش ۱۰۳ میلیمتری بارش روبروست. 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت دمای فصل بهار اظهار کرد: بهار خوبی را از نظر دمایی پشت سر گذاشتیم. در مجموع میانگین دمای کشور در سال زراعی ۱.۲ درجه گرمتر از نرمال بود البته علت اصلی ثبت دمای بالاتر از میانگین بلندمدت، تجربه دمای به‌شدت بالاتر از نرمال در پاییز بود. دما در زمستان علی رغم اینکه بالای نرمال بود ولی متعادل‌تر شد و در بهار تقریبا نرمال بود. 

وی درباره دمای هوای کشور طی تابستان گفت: طی این مدت گرم‌ترین مناطق کشور فلات مرکزی تا جنوب شرق کشور و جنوب غرب خواهد بود. طی هفته گذشته بیشترین نابهنجاری دما در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان ثبت شد و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و هرمزگان با دمای کمتر از نرمال مواجه بودند. 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه با تابستان گرم‌تر از حد معمول در تهران مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: سال‌های قبل گرمای خیلی شدید را در تهران تجربه کردیم اما امسال به‌طور نسبی با دمای بالاتر از نرمال در این شهر مواجهیم. به‌طور کلی نابهنجاری دما در نیمه شمالی کشور بیش از سال گذشته نخواهد بود ولی نیمه جنوبی و جنوب شرق کشور از سال قبل گرمتر می‌شود چون سال قبل لانینا حاکم بود و مونسون هند قوی‌تر عمل می‌کرد بنابراین بارندگی‌ها به‌خصوص در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و کرمان بیشتر و انتقال رطوبت مناسب‌تر از امسال بود. 

وظیفه در پایان گفت: امسال این مناطق خشک‌تر هستند چراکه در سال‌های حاکمیت ال‌نینو، مونسون هند ضعیف و این ضعف باعث می‌شود که انتقال رطوبت به جنوب شرق ایران کاهش پیدا کند. در نتیجه با آفتاب بیشتر و دمای بالاتر از نرمال در این مناطق مواجه می‌شویم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تابستان ، جنوب کشور ، گرما
ارسال به دوستان
اتاق اصناف: فاکتورهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند شهرهایی که قواعد سفر را تغییر می‌دهند (+عکس) دو روایت از «هسته سخت» نظام وقتی درگیری هست اما مالکیت نیست، سازمان از درون کند می شود وزیر آموزش و پرورش: جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در تابستان ریزش بورس امروز ۷ تیر ۱۴۰۵/بازار سرمایه نزدیک ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد سخنگوی سپاه: از اینکه دولت به سپاه «نفت» داده باشد، اطلاعی ندارم هشدار مدیریت بحران مازندران/ از حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات فاصله بگیرید عاشقانه حدیثه تهرانی در آغوش همسرش کنار دریا (+عکس) راندمان نیروگاه های حرارتی امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد روزنامه جوان: به گروسی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای آسیب دیده را ندهید قانون سختگیرانه بریتانیا در موج گرمای ۴۰ درجه: کولرهای گازی از خانه‌ها حذف شود چرا از فاجعه سردشت غافل شدیم؟ خالکوبی چه بلایی سر ساعت‌های هوشمند می‌آورد؟ تصویری که از داخل منزل شهید لاریجانی منتشر شد