فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۲-۰۹-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۶۵۱۱
انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۲-۰۹-۱۴۰۴

با مصرف روزانه این مغز پیری را از خود دور کنید

با مصرف روزانه این مغز پیری را از خود دور کنید
مصرف روزانه بادام‌زمینی می‌تواند با کند کردن کوتاه‌ شدن طول تلومرها، روند پیری را آهسته کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

مصرف روزانه بادام‌زمینی می‌تواند با کند کردن کوتاه‌ شدن طول تلومرها، روند پیری را آهسته کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، بادام‌زمینی، در مقایسه با جایگزین‌های فراوری‌شده آن‌ها، در حفظ سلامت سلولی نقش مهم‌تری دارد.

مصرف روزانه بادام‌زمینی می‌تواند با کند کردن کوتاه‌ شدن طول تلومرها، روند پیری را آهسته کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی را کاهش دهد.

به‌ گزارش نیویورک‌پست، تلومرهاــ کلاهک‌هایی در انتهای کروموزوم‌هاــ با افزایش سن کوتاه‌تر می‌شوند و این روند می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با پیری مانند سرطان، دیابت نوع ۲ و مشکلات قلبی را افزایش دهد. با این حال، پژوهشگران تاکید می‌کنند رژیم غذایی در حفظ طول تلومرها نقش مهمی دارد و بر اساس این مطالعه جدید، مصرف روزانه بادام‌زمینی چنین تاثیری دارد، اما نکته قابل‌توجه این است که کره بادام‌زمینی، با وجود تهیه‌ شدن از همین ماده غذایی، چنین اثر مثبتی را بر طول تلومرها نشان نداد.

گروهی از پژوهشگران اسپانیایی در مطالعه‌ای که در نشریه «آنتی‌اکسیدان‌ها» (Antioxidants‌) منتشر شد، تاثیر مصرف روزانه بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی را بر طول تلومرها بررسی کردند.

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با کوتاه‌شدن تلومرها مقابله کنند. بنابراین منطقی است بادام‌زمینی که منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ئی، نیاسین و پلی‌فنول‌هایی همچون رزوراترول است، در این زمینه مفید باشد.

پژوهشگران معتقدند بادام‌زمینی توانایی خنثی‌ کردن گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) و کاهش التهاب را دارد؛ دو عاملی که می‌توانند در حفظ طول تلومرها نقش مهمی ایفا کنند.

در این مطالعه سه ماهه ۵۸ داوطلب در سه گروه قرار گرفتند: گروه اول روزانه ۲۵ گرم بادام‌زمینی برشته‌شده با پوست مصرف کردند، گروه دوم ۳۲ گرم کره بادام‌زمینی و گروه سوم ۳۲ گرم کره جایگزین بر پایه روغن بادام‌زمینی (گروه کنترل). به تمام شرکت‌کنندگان توصیه شد در طول دوره آزمایش، از مصرف سایر مغزها، انگور، شکلات تلخ و شراب خودداری کنند تا نتایج دقیق‌تری به دست آید.

نتایج نشان داد طول تلومر افرادی که هر روز بادام‌زمینی برشته‌شده با پوست مصرف کردند، افزایش قابل‌توجهی داشت و در هیچ‌ یک، کوتاه‌ شدن تسریع‌شده تلومر مشاهده نشد. در مقابل، در مصرف‌کنندگان کره بادام‌زمینی نه‌تنها افزایش طول تلومر دیده نشد که در ۲۲ درصد از آن‌ها، کوتاه‌ شدن سریع‌تر تلومر گزارش شد.

ارسال به دوستان
captcha
وقتی لوگوی مرسدس بنز، پوست را می‌سوزاند! عکس یادگاری کالسکه‌چی‌های ناصرالدین شاه در یکی از میدان‌های تهران آیا عطر زدن روی گردن خطر سرطان و ناباروری را افزایش می‌دهد؟ پاسخ متخصصان پشت‌سری صندلی چگونه آسیب گردن را در تصادف کاهش می‌دهد؟ منزوی ترین مردم جهان کجا زندگی می‌کنند؟ آشنایی با پاندای دنیای حشرات؛ جان این زنبور عسل در خطر است! محمدعلی شاه به همراه همسر و فرزندان اش در روسیه؛ دهه 1290 (عکس) موتورهای دیزلی چه معایبی دارند؟ نکاتی که کمتر شنیده‌اید چربی شکم و کمبود ویتامین دی؛ ترکیبی مرگبار که خطر مرگ را بیش از دو برابر می‌کند این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس) مریم مومن: زاپاس عشقی نمی شوم نجات ۳ مسافر گرفتار در غار یخی چما چهارمحال و بختیاری مشاور قالیباف: سران قوا تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین افزایش نیابد