فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۱۳۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۳-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۱۳۷۴۳
انتشار: ۱۸:۰۳ - ۲۳-۰۸-۱۴۰۴

کاهش سن ابتلا به سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده

کاهش سن ابتلا به سرطان روده بزرگ به دلیل مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده
غذاهای فوق‌فرآوری‌شده شامل خوراکی های آماده مانند تنقلات بسته‌بندی‌شده، نان‌های صنعتی، غلات صبحانه شیرین‌شده، نودل فوری و پیتزای یخ‌زده، در دهه‌های اخیر سهم رو به افزایشی از رژیم غذایی ما را به خود اختصاص داده‌اند.
متخصصان در آمریکا یک عامل احتمالیِ افزایش جهانی موارد ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ و راست‌روده در میان جوانان را مصرف «غذاهای فوق‌فرآوری‌شده» معرفی کرده اند.
 
به گزارش یورونیوز، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده شامل خوراکی های آماده مانند تنقلات بسته‌بندی‌شده، نان‌های صنعتی، غلات صبحانه شیرین‌شده، نودل فوری و پیتزای یخ‌زده، در دهه‌های اخیر سهم رو به افزایشی از رژیم غذایی ما را به خود اختصاص داده‌اند.
 
همزمان، بروز سرطان‌های کولورکتال (مربوط به روده بزرگ و راست‌روده) که پیش‌تر بیماری سنین بالا تلقی می‌شد، در سنین زیر ۵۰ سال افزایش یافته است. این بیماران معمولاً در مراحل دیرتری تشخیص داده می‌شوند و شانس بقای پایین‌تری دارند؛ مسئله‌ای که باعث شده متخصصان با دقت بیشتری بررسی کنند که رژیم‌های غذاییِ در حال تغییر ما چه تأثیری بر سلامت‌مان دارد.
 
در این مطالعه تازه، متخصصان رژیم غذایی و نتایج آندوسکوپیِ بیش از ۲۹ هزار زن در ایالات متحده را تحلیل کردند. آن‌ها به داده‌های سلامتِ بیش از دو دهه دسترسی داشتند و توانستند وضعیت این زنان را در گذر زمان دنبال کنند.
 
نتایج نشان داد زنانی که بیشترین میزان غذاهای فوق‌فرآوری‌شده را مصرف می‌کردند، ۴۵ درصد بیشتر از زنانی که کمترین میزان این غذاها را می‌خوردند در معرض خطر ایجاد آدنوم (رشدهای غیرطبیعی یا پولیپ‌های روده بزرگ و راست‌روده که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند) بودند.
 
بیشتر پولیپ‌ها خوش‌خیم‌اند اما برخی طی چند سال رشد می‌کنند و به سرطان تبدیل می‌شوند. افزایش خطر به نظر می‌رسد نسبتاً خطی باشد؛ یعنی هرچه غذاهای فوق‌فرآوری‌شده بیشتری بخورید، احتمال آنکه به پولیپ‌های روده بزرگ منجر شود بیشتر است. 
 
متخصصان می گویند از این رو کاهش مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده که معمولاً سرشار از قند، نمک، چربی اشباع و افزودنی‌ها هستند می‌تواند به کاهش بار فزایندهِ سرطان کولورکتالِ زودهنگام کمک کند.
 
این یافته‌های کلی حتی زمانی که پژوهشگران سایر عوامل خطرِ سرطان کولورکتال از جمله چاقی و مصرف کم فیبر را هم لحاظ کردند، برقرار بود.
 
این مطالعه، که در نشریه JAMA Oncology منتشر شده، ثابت نمی‌کند که غذاهای فوق‌فرآوری‌شده باعث سرطان می‌شوند اما سرنخ‌هایی درباره اینکه رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر خطرات سلامت اثر بگذارد ارائه می‌دهد.
برچسب ها: فراورده ، سرطان ، روده
ارسال به دوستان
captcha
معاون وزیر خارجه خطاب به ترامپ: تا زمانی که به توهم ادامه دهید، ایران به محاصره ادامه خواهد داد پزشکیان: تفاهم‌نامه آتش‌بس با رضایت نیروهای مسلح انجام شد عراقچی: هنوز تصمیمی برای ازسرگیری مذاکرات با آمریکا گرفته نشده است نعیمه نظام دوست: مرد محبوبم گفت برو تراپی قالیباف: با همه وجودم می‌گویم برای من هیچ فرقی بین امام شهید و رهبر معظم انقلاب نیست یحیی سریع: محل تجمع و تسلیحات نیروهای وابسته به عربستان را هدف قرار دادیم ادعای ترامپ: از نظر اقتصادی، ضربه سختی به ایران خواهیم زد/ اگر ایران حمله کند، ما ۱۰۰ برابر سخت‌تر پاسخ خواهیم داد پزشکیان: با موشک نمی‌شود ایران را از بین برد، با اختلاف می‌شود/ اینکه عیب مرا بگویید، هنر نیست خروج موفقیت‌آمیز سوزن از روده کودک ۱۰ ساله در رشت کاخ سفید: ۴۰ کشور با چین در دور زدن تعرفه‌ها همکاری می کنند ترامپ: ناو لینکلن با ناو دیگری جایگزین می‌شود شروع طوفانی استقلال با پیروزی 4 گله مقابل تازه‌وارد‌ها حملات موشکی انصار الله به بندر المخا چرا آلمان نازی دو بمب افکن را به هم چسباند؟ (+عکس) گران ترین ایستگاه متروی دنیا در محل برج های 11 سپتامبر: کبوتری از جنس نور و فولاد