فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۰۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۰۸-۰۸-۱۴۰۴
کد ۱۱۰۸۹۴۲
انتشار: ۲۱:۴۴ - ۰۸-۰۸-۱۴۰۴

با نخوت و زبان تند جامعۀ دردمند را نرنجانیم!

با نخوت و زبان تند جامعۀ دردمند را نرنجانیم!
زندگی در جمع، نیازمند رعایت ظریف‌کاری‌ها و رعایت ملاحظات نکته‌بینانه است. وگرنه جامعه بدل به هاویه‌ای خواهد شد با چند میلیون انسان  که دستِ تطاوُل به روان یکدیگر دراز می‌کنند...

   عصر ایران؛ مهدی مالمیر- گفته‌اند: هیچ جامعه‌ای دوام پیدا نمی‌کند، اگر اعضای آن جامعه حدی برای دشمن‌خویی و جامعه ستیزی نشناسند. جامعه‌ ستیزی همیشه به معنای جدال کردن با اسلحه و چماق و درفش نیست. گهگاه کلمات، زبان تند، نیش و کنایه‌های آب‌دار و نگاه‌های از روی نخوت هم می‌تواند مصداق جامعه‌ستیزی به شمار آید.

هر فعلی که از یکی از اعضای جامعه سر می‌زند، رویه و نمایی بیرونی و اجتماعی هم دارد. همانند معماری در شهرهای صنعتی که نمایِ ساختمان‌ها مسأله‌ای مربوط به شهرداری و جامعه است و فرد نمی‌تواند به دل‌خواه نمای خانه‌اش را طراحی کند.

  برای نمونه: در نظر آورید شخصی وارد رستورانی می‌شود. این پا و آن پا می‌کند و برای انتخاب فلان غذا و بهمان دسر به شک می‌افتد و سرانجام از میان گزینه‌های موجود غذایی را برمی‌گزیند.

  تا اینجای کار، انتخابِ شخص، انتخابی فردی و در حوزه خصوصی و مربوط به سلیقه و ذائقه است. اما وقتی فرد تصمیم می‌گیرد غذایش را در میز و صندلی کنار پیاده‌رو صرف نکند با این ملاحظه و ترس و لرز که مبادا پدری با جیب خالی همراه با فرزندش از کنار میز گذر کنند و اشتهای کودک تحریک شود و اسباب شرمندگی پدری را فراهم آید. 

   این گزینش، بی شک گزینۀ اخلاقی است و برآمده از ملاحظۀ اجتماعی فردی است که می‌داند در جامعه‌ای زندگی می‌کند که شاید خیلی‌ها شرایط او را برای صرف غذایی در رستوران نداشته باشند.

  به عبارت دیگر، فردی که جایِ دنجی را در رستوران برمی‌گزیند که در چشم رهگذران نباشد یا غذا را بسته‌بندی می‌کند و به خانه می‌برد، و از میل کردن غذا در برابر چشمان ره‌گذران سر‌باز می‌زند، داوطلبانه نما و رویۀ اجتماعیِ فعل شخصی‌اش را لحاظ کرده است.

  رویه یا نمای فعل شخصی، نکته‌ای است که اگر شهروندان رعایت نکنند، ما به دوران « وضع طبیعی» باز می‌گردیم. وضعیتی که به قول فیلسوفان سیاسی در آن هر فرد بی‌اعتنا به دیگران و پیامدهای افعال شخصی، به دنبال سود شخصی و فوری خویش و دستِ بالا چند تن از نزدیکان خود است.

  این همه اما گفته آمد تا اشاره‌ای رود به مصاحبۀ یکی از بانوان فعال در حوزۀ سینما و تلویزیون که در این چند روز در رسانه‌ها طرفِ توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته است.

  در این مصاحبه خانم بازیگر بی‌توجه به پیامدهای اجتماعی سخنان خود، کلماتی را بر زبان راند که موجب رنجش بسیاری شد.

 این که بی‌اعتنا به وضع ناگوار و بدگوار اقتصادی مردم، قدرت اقتصادی، زندگی در بالای شهر و مسایلی از این دست را دستمایۀ فخر فروشی قرار دهیم، مصداق جامعه ستیزی نسبت به جامعه به شمار می‌رود.

  جامعه ستیزی‌یی که نه با سلاح که با کلمات و جمله‌ها به روان بسیاری از شهروندان زخم زد و دل‌های بسیاری را به درد آورد!

   این که گفته می‌شود: دارندگی است و برازندگی، فقط تا حدودی می‌تواند درست باشد. در یک جامعه نمی‌شود همیشه به برازندگی خویش اندیشید. نمی‌شود برخورداری ازامکانات زندگی را نیزه‌آسا در چشم مردمی نشاند که پوست‌شان از رنج‌های جور واجور دباغی شده است.

   نمی‌شود با دندان‌های براق خنده‌های بی خیالانه و غیر مسؤولانه سر داد در شرایطی که بسیاری از درد دندان و نداشتن پول درمان و دارو نالان و پریشان‌اند. وباز نمی‌شود در شرایطی که بسیاری از پا افزار مناسب محروم‌اند، همیشه و در هر شرایطی به برق انداختن کفش و برند و مارک کفش‌مان بیندیشیم.

  در این که فقر اقتصادیِ گریبان‌گیر، در برخی کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌ها در حوزه اقتصاد و مدیریت ریشه دارد، شک و شبهه‌ای روا نیست اما، به اندازۀ ارزنی از مسؤولیت ما در قبال یکدیگر نمی‌کاهد.

   چنان‌ چه ذکر آن آمد، هر فعل انسان در جامعه، چه خندۀ سرخوشانه در برابر دوربین، چه خوردن وعده‌ای غذا در رستوران، از رویۀ اجتماعی برخوردارند و محدود و محصور به فعل شخصی نمی‌مانند.

   می‌شود در برابر دوربین نه به عنوان شخصی که انگار در جزیره‌ای زندگی می‌کند بلکه به عنوان یکی از اعضای جامعه اندکی با ملاحظه‌تر، سنگین‌تر و رنگین‌تر سخن گفت.

    زندگی در یک جمع، نیازمند رعایت چنین ظریف‌کاری‌ها و رعایت ملاحظات نکته‌بینانه است. چه در غیر این صورت، جامعه بدل به هاویه‌ای خواهد شد که چند میلیون انسان خواسته و ناخواسته دستِ تطاوُل به روان یکدیگر دراز می‌کنند و به همدیگر آزار می‌رسانند.

   و در نهایت اینکه: انسان‌ها البته مالکِ دارایی‌های خود هستند. در این هم هیچ نکتۀ ناخوشایندی نیست که فردی از داشته‌هایش لذت ببرد. اما از این مقدمه نمی‌توان بی‌معطلی نتیجه گرفت فخر‌فروشی و جلوه‌گری در هر زمان و مکانی، مجازِ اخلاقی به شمار می‌آید...

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه