فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۹۱۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۲-۰۶-۱۴۰۴
کد ۱۰۹۱۰۵۳
انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۲-۰۶-۱۴۰۴

قهوه و نوشابه زیاد ممکن است خطر سکته را افزایش دهد، اما چای می‌تواند آن را کاهش دهد

قهوه و نوشابه زیاد ممکن است خطر سکته را افزایش دهد، اما چای می‌تواند آن را کاهش دهد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدن بیش از حد قهوه، نوشابه و آبمیوه در طول روز می‌تواند به شکل چشمگیری خطر سکته را افزایش دهد؛ در حالی‌که مصرف چای ممکن است این خطر را کاهش دهد.

هر روز صبح که فنجان قهوه یا لیوان نوشابه را برمی‌دارید، شاید کمتر به این فکر کنید که انتخابتان می‌تواند سرنوشت رگ‌های مغزی را تغییر دهد. اما یافته‌های تازه پژوهشگران نشان می‌دهد نوع نوشیدنی روزانه شما می‌تواند مرز باریکی میان سلامت و سکته مغزی باشد.

یافته‌های نگران‌کننده

به گزارش همشهری آنلاین، دو مطالعه جهانی که نتایج آن‌ها در Journal of Stroke منتشر شده، نشان داده‌اند:

  • نوشیدن بیش از چهار فنجان قهوه در روز خطر سکته را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد.

  • مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار خطر را ۲۲ درصد بالا می‌برد.

  • نوشیدن آبمیوه‌های صنعتی نیز با ۳۷ درصد افزایش خطر سکته همراه است. جالب این‌که در زنان، این خطر بالاتر از مردان بوده است.

اما خبر خوب اینکه:

  • نوشیدن سه تا چهار فنجان چای سیاه یا سبز در روز، خطر سکته را بین ۲۷ تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد.

  • و مصرف هفت لیوان آب یا بیشتر در روز، بدن را از خطر سکته ناشی از لخته یا خونریزی تا حد زیادی محافظت می‌کند.

چرا این تفاوت وجود دارد؟

متخصصان توضیح می‌دهند که نوشیدنی‌های شیرین، چه گازدار چه میوه‌ای، با افزودنی‌ها و قندهای فراوان باعث التهاب و آسیب به دیواره رگ‌ها می‌شوند. در مقابل، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در چای می‌توانند از رگ‌ها محافظت کرده و جریان خون را بهبود دهند.

با این حال یک نکته جالب وجود دارد: افزودن شیر به چای (چه حیوانی و چه گیاهی) می‌تواند اثرات مثبت آن را از بین ببرد.

سکته؛ قاتل خاموش

سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان است. تنها در آمریکا، سالانه بیش از ۷۹۵ هزار نفر دچار سکته می‌شوند. انسداد یا پارگی رگ‌های مغز می‌تواند در چند دقیقه زندگی فرد را تغییر دهد. به همین دلیل انتخاب‌های ساده روزانه مثل نوشیدنی‌ها، نقشی فراتر از رفع تشنگی دارند.

پیام روشن برای زندگی روزمره

  • نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی را به حداقل برسانید.

  • مصرف قهوه را در حد کمتر از چهار فنجان در روز نگه دارید.

  • چای را به‌عنوان نوشیدنی روزانه خود جایگزین کنید (بدون شیر).

  • و البته، آب را فراموش نکنید؛ بهترین نوشیدنی برای طول عمر و سلامت رگ‌ها.

شاید وقت آن رسیده که فنجان بعدی نوشیدنی‌مان را با دقت بیشتری انتخاب کنیم؛ چراکه هر جرعه می‌تواند در آینده ما و سلامت مغزمان تأثیرگذار باشد.

منبع: healthline

برچسب ها: قهوه ، نوشابه ، چای
ارسال به دوستان
captcha
بیش از ۷۰ هزار کانادایی با امضای طوماری خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند برخی مقامات آمریکایی: ارتش آمریکا در جریان جنگ با ایران تقریباً ۲۵ درصد از ناوگان خود را از دست داده  تشکل‌ها چگونه به توسعۀ کشورها کمک کردند/ نگاهی به تجربۀ کشورهای توسعه‌یافته  هشدار جمعی از اساتید، محققان و فضلای حوزه‌های علمیه نسبت به تفرقه‌افکنی برخی چهره‌ها وزارت خارجه: بیانیه حقوق بشری فرانسه و شرکای غربی، فرافکنی منافقانه است پنجرۀ متفاوتی به حضور و سخنرانی رهبر شهید انقلاب در مراسم عزاداری (فیلم) فیلمی از تعویض ضریح امام رضا(ع) با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۹ یونیوز: تهران، دمشق را به هدف‌گیری ۱۰۰ نقطه استراتژیک در صورت مداخله در لبنان تهدید کرد حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به پالایشگاه آرامکو در جیزان عربستان ترافیک سنگین و ممنوعیت تردد وسیله نقلیه در جاده کرج - چالوس رئیس پلیس غزه ترور شد نامه عروس معصومه ابتکار از بازداشتگاه آمریکا: قربانی اتفاقاتی شده ایم که قبل از تولدمان رخ داده است "دین" ، عهده دار هدایت یا ابزار خشونت؟ آقای انصاری! به مسیر پزشکیان بازگردید واکنش مدودف به سخن نخست‌وزیر ژاپن درباره جزایر کوریل: با عواقب وخیم روبه‌رو خواهید شد