فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۳۹۵۰
انتشار: ۱۱:۳۹ - ۱۲-۰۴-۱۴۰۴

این شکل از ناشتایی هم شما را لاغر می‌کند

این شکل از ناشتایی هم شما را لاغر می‌کند
یک بررسی جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی روزه‌داری متناوب ممکن است به اندازه رژیم‌های غذایی معمول با محدودیت کالری برای کاهش وزن و سلامت قلبی و متابولیک مؤثر باشند.

بر اساس یک بررسی جدید که توسط پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد انجام شده است، از بین اشکال روزه‌داری یا ناشتایی متناوب (intermittent fasting)، ناشتایی یک روز در میان - که در آن فرد یک روز کامل ناشتا است و روز بعد غذا می‌خورد - از لحاظ کاهش وزن مؤثرترین بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین، یافته‌های این بررسی در ژورنال در مقاله‌ای در BMJ منتشر شده و ژیلا سمنانی آزاد، پژوهشگر فوق دکترا در بخش تغذیه دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نویسنده اصلی این مقاله است.

با وجود محبوبیت روزافزون رژیم ناشتایی متناوب، هنوز بسیاری از جنبه‌های اثرات آن بر سلامتی نامشخص است.پژوهشگران برای پر کردن این شکاف یک بازبینی سیستماتیک و فراتحلیل شبکه‌ای از کارآزمایی‌های بالینی انجام دادند که چگونگی تأثیر رژیم‌های ناشتایی متناوب، رژیم‌های غذایی معمول همراه با محدودیت کالری و رژیم‌های غذایی بدون محدودیت را بر وزن بدن شرکت‌کنندگان و معیارهای مختلف سلامت قلبی و متابولیکی مقایسه می‌کرد.

رژیم‌های غذایی ناشتایی متناوب مورد آزمایش شامل ناشتایی یک روز در میان، خوردن با محدودیت زمانی (مانند رژیم غذایی ۱۶:۸، متشکل از یک پنجره ناشتایی ۱۶ ساعته و یک پنجره غذا خوردن هشت ساعته) و ناشتایی تمام روز (مانند رژیم غذایی ۵:۲، متشکل از پنج روز غذا خوردن بدون محدودیت و دو روز ناشتایی) بودند.

این بررسی بزرگترین بازبینی سیستماتیک در مورد ناشتایی متناوب بود و ۹۹ کارآزمایی بالینی شامل بیش از ۶۵۰۰ شرکت‌کننده را در برمی‌گرفت. پژوهشگران دریافتند که تاثیربخشی ناشتایی متناوب و رژیم‌های غذایی معمول با محدودیت کالری از لحاظ کاهش وزن برابر و مؤثرتر از رژیم‌های غذایی بدون محدودیت بودند.

با این حال، ناشتایی یک روز در میان نتایج بهتری را نشان داد و منجر به کاهش وزن ۱.۳ کیلوگرمی بیشتر در مقایسه با رژیم‌های غذایی معمول با محدودیت کالری و همچنین بهبود در چندین معیار دیگر بدن مرتبط با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله دور کمر، میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید و پروتئین واکنشی C که شاخصی از التهاب است، شد.

البته پژوهشگران خاطرنشان کردند که بیشتر کارآزمایی‌های بالینی که در این بررسی تجزیه و تحلیل شده بودند، کمتر از ۲۴ هفته طول کشیده‌ بودند و تحقیقات بسیار بیشتری در مورد تأثیرات طولانی مدت روزه‌داری متناوب بر سلامت مورد نیاز است.

سمنانی آزاد گفت که با وجود اثربخشی بالقوه رژیم غذایی ناشتایی متناوب، این رژیم غذایی یا سبک زندگی مناسبی برای همه افراد نیست. او افزود: «مانند هر تغییر رژیم غذایی، مشورت با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و در نظر گرفتن سابقه پزشکی، ترجیحات غذایی، محیط اجتماعی و پایبندی واقع‌بینانه به رژیم غذایی در درازمدت مهم است.»

منبع: هلث‌دی

ارسال به دوستان
captcha
فرصت دوباره برای داوطلبان دفتریاری؛ مهلت ثبت‌نام آزمون ۱۴۰۵ تمدید شد ادعای نتانیاهو برای توجیه حملات امروز به جنوب لبنان و نقض آتش‌بس کنایه مدیرعامل پرسپولیس به استقلال بر سر رضایت‌نامه حسین‌نژاد ادعای اسرائیل مبنی بر به شهادت رساندن یکی از فرماندهان نیروی رضوان در لبنان پیام ترامپ برای رهبر کره شمالی: من و کیم خیلی خوب با هم کنار می‌آییم! تصادف مرگبار در زنجان؛ برخورد سمند با تیر برق یک کشته برجا گذاشت آمریکا آخرین ناو هواپیمابر خود را از اقیانوس آرام خارج می‌کند بازیکن پرسپولیس نیامده جدا شد مشاور سید محمد خاتمی: دولت یک تنه در برابر فشارهای داخلی و خارجی ایستادگی نمود سناتور آمریکایی: جنگ ایران غیرقانونی است؛ نباید حتی یک دلار دیگر برای آن هزینه شود چرا برخی سایت‌های بانک مرکزی با خطای گواهی امنیتی مواجه شده‌اند؟ میکرودرامای عمودی؛ روایت تازه‌ای برای مخاطبی که در «زمان‌های مرده» تماشا می‌کند آمریکا و کانادا در آستانه توافق برای جلوگیری از تعرفه‌های ۵۰ درصدی ترامپ معرفی نمایندگان اتریش، جمهوری دومینیکن و سوئیس در اسکار ۲۰۲۷ ادعای اسرائیل درباره نقض آتش‌بس؛ حملات مرگبار به جنوب لبنان ادامه یافت