فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۳۱-۰۳-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۰۴۳۹
انتشار: ۱۲:۰۲ - ۳۱-۰۳-۱۴۰۴

نوشیدنی که کلید پیری و چشمه جوانی است!

نوشیدنی که کلید پیری و چشمه جوانی است!
یک فنجان قهوه صبحگاهی می‌تواند چیزی بیش از تقویت لحظه‌ای انرژی و روحیه باشد.

یک مطالعه جدید می‌گوید که به نظر می‌رسد قهوه به زنان کمک می‌کند تا با ظرافت بیشتری پیر شوند.

به گزارش مهر، محققان گزارش دادند که زنان میانسالی که مرتباً قهوه کافئین‌دار می‌نوشند، با افزایش سن، از نظر ذهنی هوشیارتر و از نظر جسمی کارآمدتر باقی می‌مانند.

نتایج نشان می‌دهد که هر فنجان اضافی با ۲ تا ۵ درصد افزایش احتمال پیر شدن با ظرافت مرتبط است.

«سارا مهدوی»، محقق فوق دکترا در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، در یک بیانیه خبری گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که قهوه کافئین‌دار- نه چای یا قهوه بدون کافئین- ممکن است به طور منحصر به فردی از مسیرهای پیری که هم عملکرد ذهنی و هم جسمی را حفظ می‌کند، پشتیبانی نماید.»

برای این مطالعه، محققان بیش از ۴۷۵۰۰ زن شرکت‌کننده در مطالعه سلامت پرستاران را مورد بررسی قرار دادند.

این تیم میزان مصرف کافئین زنان را با پیری سالم آنها مقایسه کرد؛ پیری سالم به عنوان زندگی تا ۷۰ سالگی، عاری بودن از ۱۱ بیماری مزمن عمده، حفظ عملکرد فیزیکی، داشتن سلامت روان خوب و عدم بروز مشکلات حافظه یا تفکر تعریف شد.

محققان گفتند که تا سال ۲۰۱۶، بیش از ۳۷۰۰ نفر از این زنان تمام شرایط لازم برای اینکه فردی با سن مناسب در نظر گرفته شوند را داشتند.

محققان گفتند که این زنان در میانسالی معمولاً روزانه حدود ۳۱۵ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کردند، تقریباً سه فنجان کوچک یا یک و نیم فنجان بزرگ قهوه. بیش از ۸۰٪ از این کافئین از قهوه تأمین می‌شد.

مصرف هر ۸۰ میلی‌گرم کافئین روزانه، شانس یک زن را برای پیری سالم افزایش می‌داد.

نتایج نشان می‌دهد که مصرف کافئین همچنین شانس آنها را برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن، قوی ماندن از نظر جسمی و حفظ هوش و حافظه افزایش داده است.

اما همه منابع کافئین یکسان نبودند.

قهوه به تنهایی با پیری سالم مرتبط بود و مزایای آن تا پنج فنجان کوچک یا دو و نیم فنجان بزرگ در روز نیز به دست می‌آمد.

از سوی دیگر، محققان دریافتند که کولاهای کافئین‌دار با پیری بدتر مرتبط هستند.

نتایج نشان می‌دهد که هر لیوان کوچک اضافی نوشابه با ۲۰ تا ۲۶ درصد کاهش احتمال پیری سالم همراه بود.

محققان خاطرنشان کردند که قهوه و چای بدون کافئین به هیچ وجه با پیری مرتبط نبودند.

مهدوی گفت: «این نتایج، اگرچه مقدماتی هستند، نشان می‌دهند که عادات کوچک و مداوم می‌توانند سلامت طولانی مدت را شکل دهند. مصرف متوسط قهوه ممکن است در ترکیب با سایر رفتارهای سالم مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و اجتناب از سیگار کشیدن، مزایای محافظتی داشته باشد.»

با این حال، محققان هشدار دادند که قهوه را نباید به عنوان چشمه جوانی در نظر گرفت.

مهدوی افزود: «در حالی که این مطالعه به شواهد قبلی مبنی بر ارتباط مصرف قهوه با پیری سالم می‌افزاید، مزایای قهوه در مقایسه با تأثیر عادات کلی سبک زندگی سالم نسبتاً کم است و تحقیقات بیشتری را می‌طلبد.»

محققان در مرحله بعدی قصد دارند بررسی کنند که چگونه ترکیبات موجود در قهوه ممکن است بر پیری فرد تأثیر بگذارند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: نوشیدنی ، قهوه ، جوانی
ارسال به دوستان
برنامه‌ریزی دولت برای افزایش واحدهای مسکن استیجاری در تهران و مشهد همزمان با هفته دولت تمدید ۱۲۰ روزه مهلت واردات و ترخیص کالا از سوی بانک مرکزی برای پرونده‌های ارزی احکام انتصاب جمعی از فرماندهان توسط رهبر انقلاب منتشر می‌شود طرفداران هری پاتر کابل زیردریایی ۴۳۰ میلیون پوندی را مجبور به تغییر مسیر کردند پاسخ‌های رئیس سازمان سینمایی درباره جشنواره جهانی فجر، پروانه ساخت، اکران و ماجراهای سینما مرغ مازاد راهی بازارهای خارجی می‌شود؛ صادرات جوجه از همین هفته آغاز شد روسیه:‌ عاملان حملات پهپادی به تاتارستان و بلگورود را شناسایی و مجازات می‌کنیم باهنر: در برخی از ساختارها ایراد داریم/ مجلس نباید لوایح دولت را تا این اندازه تغییر دهد روایت تصویری خبرنگاران دهه ۶۰؛ روزهایی که روایت جنگ گاهی بازگشتی نداشت حمله اوکراین به جمهوری تاتارستان با ۱۲ کشته و ۳۹ زخمی غزه: اظهارات نتانیاهو به منزله عقب‌گرد آشکار از روند مذاکرات است پای فیل در گرینلند! (+عکس) کالابرگ مرداد برای این افراد واریز نمی‌شود انتشار نتایج آزمون مدارس نمونه‌دولتی و سمپاد ۱۴۰۵ و آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان پزشکیان: رهبر معظم انقلاب کاملاً سلامت هستند