فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۴۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۶-۱۲-۱۴۰۳
کد ۱۰۴۵۰۴۶
انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۶-۱۲-۱۴۰۳

محققان: مصرف زیاد نوشابه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان دهان را تا 5 برابر افزایش دهد

محققان: مصرف زیاد نوشابه می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان دهان را تا 5 برابر افزایش دهد
محققان می‌گویند حتی اگر فرد سیگار یا الکل مصرف نکند، مصرف روزانه نوشابه می‌تواند ریسک سرطان دهان را افزایش دهد.

محققان در پژوهشی جدید دریافتند کسانی که روزانه یک قوطی نوشیدنی حاوی قند مصرف می‌کنند، تقریباً 5 برابر بیشتر از افرادی که کمتر این نوشیدنی‌ها را می‌خورند، به سرطان دهان مبتلا می‌شوند.

به گزارش دیجیاتو به نقل ازMedscape، محققان دانشگاه واشینگتن با بررسی داده‌های بیش از 160 هزار زن دریافتند افرادی که به طور مکرر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که کمتر از یک نوشیدنی در ماه می‌نوشند، حدود 5 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان حفره دهان (OCC) قرار دارند. البته این رقم در زنان سیگاری و کسانی که الکل مصرف می‌کنند، به 5.46 برابر افزایش می‌یابد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان با مصرف نوشابه شیرین

به گزارش دیجیاتو، در پژوهش حاضر محققان داده‌های 162 هزارو 602 زن را تجزیه‌وتحلیل کردند. البته آنها قادر نبودند میزان قند نوشیدنی‌هایی را که زنان مصرف می‌کردند، اندازه بگیرند و براساس نظرسنجی‌هایی که هر 4 سال یک‌بار انجام می‌شد، میزان مصرف نوشیدنی‌های آنها مشخص شده بود. پژوهشگران متوجه شدند در طول 3 دهه گذشته بروز OCC در افراد غیرسیگاری به‌ویژه در میان زنان سفیدپوست در سطح جهان افزایش یافته است.

یک قوطی 330 میلی‌لیتری کوکاکولا کلاسیک معمولاً حاوی 35 گرم شکر است. طبق دستورالعمل‌های سازمان‌های بهداشت افراد باید مصرف قند خود را به 30 گرم در روز محدود کنند.

محققان میزان مصرف نوشابه‌ها را با هر گونه تشخیص سرطان دهان مقایسه کردند و 124 مورد ابتلا را در طول دوره مطالعه 30 ساله ثبت کردند. تجزیه‌وتحلیل آنها نشان داد زنانی که یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز مصرف می‌کنند، 4.87 برابر بیشتر از زنانی که کمتر از یک نوشیدنی در ماه می‌نوشند، در معرض ابتلا به سرطان دهان هستند.

این افزایش خطر سرطان حتی در زنانی که به‌طور منظم سیگار نمی‌کشیدند یا الکل نمی‌نوشیدند، وجود داشت. مصرف سیگار و الکل از عوامل مهم ابتلا به سرطان دهان محسوب می‌شوند. در مجموع، حدود 20 هزار زن در این مطالعه گزارش کردند که روزانه بیش از یک نوشیدنی شیرین می‌نوشند.

البته یکی از محدودیت‌های پژوهش حاضر این بود که تمام شرکت‌کنندگان آن زن بودند و شاید نتوان نتایج آن را به مردان تعمیم داد.

محققان می‌گویند که دقیقاً مشخص نیست چگونه این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث سرطان دهان شوند و نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد. بااین‌حال، وجود شربت ذرت با فروکتوز بالا در نوشابه‌ها که با بیماری لثه ارتباط دارد، می‌تواند یکی از توضیحات احتمالی باشد. محققان می‌گویند که این شربت، در کنار سایر مواد قندی، می‌تواند تجمع باکتری‌های مفید در دهان را مختل کند و باعث ایجاد التهاب در سلول‌ها و سرانجام سرطان شود.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery منتشر شده است.

برچسب ها: نوشابه ، سرطان دهان
ارسال به دوستان
captcha
مریم معصومی : سوال خصوصی مهران مدیری ۳۰ روز به گریه ام انداخت ادامه تظاهرات اسرائیلی ها علیه نتانیاهو سقاب اصفهانی: بنزین در ایران به نوعی لنگر اسمی تورم تبدیل شده محسن امیریوسفی: فیلم‌های زیرزمینی قسمتی مهم از سینمای امروز ایران است [آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد] بازاندیشی در یک سخن رکورد تاریخی طلا تکرار می‌شود؟ نشانه‌های تازه از ادامه رشد قیمت رامین رضاییان تا پرسپولیس فقط یک قدم فاصله داشت؛ چرا توافق نشد؟ ادارات خوزستان دوشنبه دورکار شدند؛ گرمای هوا دلیل تغییر فعالیت‌ها سهمیه بنزین به خانوار می‌رسد؛ حتی بدون خودرو ماهانه ۳۰ لیتر قطر اسارت خلبانان ایرانی را تکذیب کرد مدیرکل سیاسی استانداری تهران: برای برگزاری انتخابات شوراها، منتظر اعلام پایان جنگ از سوی شعام هستیم ژوائو فلیکس بهترین بازیکن فصل لیگ روشن عربستان شد؛ بالاتر از رونالدو واکنش پرسپولیس به مصدومیت‌ها و چمن بلند دیدار با شمس‌آذر سقوط از دندان اژدها در ارتفاع ۴۴۰۰ متری؛ کوهنورد همدانی زنده ماند چتر ترمز چگونه جنگنده‌های چند ده تنی را در چند ثانیه متوقف می‌کند؟