فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۸-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۲۶۷۸
انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۸-۱۰-۱۳۹۹

به جای موز، سیب می‌خوریم؛ به جای نان چه بخوریم؟

به جای موز، سیب می‌خوریم؛ به جای نان چه بخوریم؟
وضع به گونه‌ای شده است که بسیاری از غذاهای ساده‌ای که مردم در گذشته برای آن اَخ و پیف می‌کردند، لاکچری شده است و از درسترس بخشی از مردم خارج.

عصرایران؛ مصطفی داننده- نان را هم می‌خواهند گران کنند. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران می‌گوید که پیشنهاد آنها گرانی 70 درصدی نان است که البته کارگروه استانداری تهران با افزایش 35 درصدی موافقت کرده است.

افزایش قیمت دیگر در ایران عجیب نیست و چشمان مردم با دیدن کاهش قیمت چشم‌های‌شان از حدقه بیرون می‌زند. اگر یک روز قیمت‌ها بالا نرود، ناراحت میشویم و فکر می‌کنیم که چه اتفاقی افتاده که مثلا قیمت شیر برای یک روز ثابت مانده است.

مثلا اصلا برای ما عجیب نیست که موز یکدفعه می‌شود 40 هزار تومان یا اصلا تعجب نمی‌کنیم که  نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در پی گرانی موز به مردم توصیه کند که به جای موز سیب بخورند که خاصیت بیشتری هم دارد.

پدر و مادرها می‌توانند به بچه‌ی خود سیب بدهند اگر او پرسید این چیست؟  مثلا آن کُمدین برنامه خندوانه  رامبد جوان که یادش به خیر بگویید:« موزه موز»

نان البته موز نیست که بشود با سیب آن را عوض کرد. نان قوت غالب مردم است و بسیاری با همین نان شکم خود را در روزگار گرانی پُر می‌کنند.

به جای موز، سیب می‌خوریم؛ به جای نان چه بخوریم؟

وضع به گونه‌ای شده است که بسیاری از غذاهای ساده‌ای که مردم در گذشته برای آن اَخ و پیف می‌کردند و اصلا خوردن آنها را جز وعده‌های روزانه حساب نمی‌کردند، لاکچری شده است و از درسترس بخشی از مردم خارج.

به طور مثال املت همیشه غذایی در دسترس بود که مادرها در زمان‌هایی که وقت پختن غذا نداشتند به آن پناه می‌بردند. حالا اما همین املت با گرانی گوجه و تخم مرغ و حالا احتمالا نان برای برخی خانواده‌ها تبدیل به افسانه می‌شود.

دولت می‌تواند امتیازهایی را به نانوایی‌ها بدهد و در ازای آن قیمت نان را ثابت نگه دارد. البته بماند که برخی از نانوایی‌ها از همین حالا قیمت نان را گران کرده‌اند. در زمان جنگ هم امام خمینی بر قیمت نان سفارش می‌کردند، چرا که قوت اصلی مردم است. 

انتظار زیادی هم نیست. باید به فکر قشر ضعیف جامعه بود. این بخش از جامعه وقتی از خواب بیدار می‌شود به فکر نان شب است و وقتی به خواب می‌رود و به فکر غذای ظهر. سقف آرزوی این جماعت همین است. حالا روا نیست این را هم از آنها دریغ کنیم.

نانواها در شرایط فعلی با توجه به گرانی‌ همه چیز، حق دارند که نگران وضعیت شغلی خود باشند و بگویند همه چیز گران شده است به جز نان. در این میان دولت باید به صحنه بیاید و اجازه ندهد به خاطر فشارهای اقتصادی زندگی مردم دچار مشکل شود.

چشم، به جای موز، سیب می‌خوریم اما واقعا به جای نان نمی‌دانیم چه بخوریم؟ البته اگر مثال ماری آنتوانت همسر لویی پادشاه فرانسه بعد از دیدن اعتراض مردم به خاطر گرانی نان گفت: «اگر نان ندارند کیک بخورند!» گفته نشود. 

برچسب ها: نانوایی ، گرانی ، آرد
ارسال به دوستان
ستون نویس ورزشی آمریکا: تیم ملی ایران قربانی سیاست و تبعیض و بی عملی فیفا شد اتاق اصناف: فاکتورهای کاغذی دیگر اعتبار ندارند شهرهایی که قواعد سفر را تغییر می‌دهند (+عکس) دو روایت از «هسته سخت» نظام وقتی درگیری هست اما مالکیت نیست، سازمان از درون کند می شود وزیر آموزش و پرورش: جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه در تابستان ریزش بورس امروز ۷ تیر ۱۴۰۵/بازار سرمایه نزدیک ۱۰۰ هزار واحد سقوط کرد سخنگوی سپاه: از اینکه دولت به سپاه «نفت» داده باشد که بجنگد، اطلاعی ندارم هشدار مدیریت بحران مازندران/ از حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات فاصله بگیرید عاشقانه حدیثه تهرانی در آغوش همسرش کنار دریا (+عکس) راندمان نیروگاه های حرارتی امسال از مرز ۴۰ درصد عبور کرد روزنامه جوان: به گروسی اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای آسیب دیده را ندهید قانون سختگیرانه بریتانیا در موج گرمای ۴۰ درجه: کولرهای گازی از خانه‌ها حذف شود چرا از فاجعه سردشت غافل شدیم؟ خالکوبی چه بلایی سر ساعت‌های هوشمند می‌آورد؟