فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۳ - ۱۵-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۳۲۹۱
انتشار: ۲۰:۲۳ - ۱۵-۰۳-۱۳۹۷

خبری عجیب درباره آب ایران

خبری عجیب درباره آب ایران

یک کارشناس پژوهشکده مردم شناسی درباره وضعیت آب کشور تا ۲۲ سال آینده؛ نکات تامل انگیزی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ژیلا مشیری - کارشناس پژوهشکده مردم شناسی در نشست علمی مطالعات مردم شناختی میراث فرهنگی، به بررسی‌هایش در سال 1395 در زمینه تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر در مصرف آب شرب در منطقه 5 تهران اشاره کرد و اظهار داشت: 7 درصد آب موجود در کشور به شرب و 92 درصد به کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند این در حالی است که فقط از 30درصد آب کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با اشاره فاجعه کمبود آب در جهان گفت: رشد جمعیت و توسعه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی منجر به کاهش فزاینده منابع آبی در کشور شده است.

مشیری افزود: در کشورهایی با درآمد بالا معمولا 11 درصد آب، شرب و 59 درصد صنعت و 30 درصد کشاورزی استفاده می‌شود اما در کشورهایی با درآمد پایین این رقم 8 درصد شرب، 10درصد صنعت و 82درصد کشاورزی است این در حالی است که در ایران 92 درصد آب در بخش کشاورزی، یک درصد در بخش صنعت و 7 درصد در بخش شرب استفاده می‌شود.

به گفته وی، بنابر پیش‌بینی‌ها در سال 2025 به میزان 8 میلیارد نفر از جمعیت در مناطقی با کمبود مطلق آب زندگی خواهند کرد و در این سال دو سوم از جمعیت جهان در کشورهای دارای تنش آبی خواهند بود.

مشیری گفت: بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران تا سال 2040، حدود 80درصد از منابع آبی خود را از دست می‌دهند مگر این که در سیاست های خود تجدیدنظر جدی داشته باشند.

وی افزود: یکی از موارد بسیار مهم در کم آبی و تنش آب پیش رو، تاثیرات اقتصادی و اجتماعی است بنابراین وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور در وضعیت آب بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مشیری با اشاره به تحقیق‌های انجام شده در زمینه آب و روش‌های مختلف آبیاری کشاورزان گفت: متاسفانه یکی از راههای استفاده کشاورزان از منابع، چاههای عمیق و روش سنتی غرقابی است.

وی افزود: چاههای عمیق تا اواخر دهه 1340 حدود 30 حلقه بودند و در سال 1360 افزایش چشمگیری داشته و در سال 1375 به 440 حلقه می‌رسند که باعث بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی و متروکه شدن بسیاری از روستاها شده است.

مشیری یکی از مهمترین مشکلات کشاورزی را توسعه کشاورزی از طریق گسترش سطح کشت آبی به جای افزایش تولید در واحد سطح دانست و افزود: بازده پایین آبیاری در بخش کشاورزی به دلیل مشکلاتی از جمله نبود آگاهی، ضعف دانش فنی مناسب، شیوه های سنتی کشت و زرع و نبود شبکه‌های مناسب آبرسانی و نبود مدیریت مصرف آب منجر به اتلاف آب می‌شود.

این کارشناس پژوهشکده مردم شناسی با ابراز تاسف از اینکه بازده آب در بخش کشاورزی کمتر از 30درصد است، اصلاح الگوی مصرف تنها راه گذر از بحران کم آبی دانست.

برچسب ها: آب ، ایران
ارسال به دوستان
صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد خنک ترین روستای یزد کجاست؟؛ ۹ جای خنک‌ و دیدنی یزد برای سفرهای تابستانی + آدرس صعود دراماتیک سوئیس و کانادا و احتمالا بوسنی ۷ کشته در ۲ تصادف در هرمزگان ادعای ترامپ: ایران امتیازهای بسیار بزرگی می دهد؛ خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد! فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان/ شکار نیروی پنجم طبیعت پزشکیان: ایران امروز در منطقه به عنوان یک قدرت دیده می شود تهدید روبیو علیه ایران: به تعهدات عمل نکنید، ترامپ گزینه‌های زیادی دارد