فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۷۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۹ - ۰۲-۰۹-۱۳۹۶
کد ۵۷۴۳۵۹
انتشار: ۰۷:۲۹ - ۰۲-۰۹-۱۳۹۶

دهان‌شویه نعناع بهتر است یا کلرهگزیدین؟

نتایج پژوهشی که توسط محققان ایرانی انجام‌شده، نشان می‌دهد که دهان­شویه کلرهگزیدین ازلحاظ کاهش پلاک دندانی بهتر از دهان­شویه نعناع عمل می‌کند. اما دهان­شویه نعناع نیز خصوصیاتی منحصربه‌فرد دارد که نمی‌توان چشم بر آن‌ها بست.

به گزارش ایسنا،‌ پلاک دندانی یک مشکل همگانی است که بدون استثنا در همه افراد وجود دارد. ازآنجاکه روش‌های مکانیکی مانند مسواک زدن برای مهار پلاک، دارای محدودیت‌هایی است، روش­های شیمیایی مانند استفاده از دهان­شویه می­‌تواند راهکار کمکی مؤثری در این خصوص باشد.

بیشترین دهان­شویه‌هایی که سال­هاست به کار می‌­رود و به‌عنوان استاندارد طلایی موردقبول واقع‌شده، ماده‌ای به نام «کلرهگزیدین» است. اما با توجه به عوارض جانبی این ماده مانند تغییر در حس چشایی، بی‌حسی زبان، بوی نامطبوع و مواردی دیگر، محققان اغلب به دنبال جانشینی کم عارضه برای آن هستند. در همین راستا، گروهی از دندان‌پزشکان دانشگاه آزاد تهران، در مطالعه‌ای پژوهشی، مقایسه‌­ای بین دهان­شویه کلرهگزیدین و دهان‌شویه گیاه نعناع ازنظر تأثیر بر تشکیل پلاک میکروبی و رنگیزه دندان‌­ها انجام داده‌اند که نتایج آن اخیرا در مجله «تحقیق در علوم دندان‌پزشکی» وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی تهران منتشر شده است.

محققان فوق به دنبال پاسخ این سوال بوده‌اند که آیا نعناع به‌تنهایی قادر به برداشت پلاک میکروبی است یا خیر و این‌که آیا می‌توان با به‌کارگیری آن از عوارض کلرهگزیدین کاست؟

جهت انجام این پژوهش تعداد 25 دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران انتخاب شده و ابتدا میزان پلاک و رنگیزه اولیه دندان‌­های آن‌ها ثبت ‌شد. سپس داوطلبان تحت جرم‌­گیری قرار گرفته و بروساژ هر دو فک آن‌ها انجام شد. در این تحقیق از دو نوع دهان­شویه نعناع دوصدم درصد و کلرهگزیدین دودهم درصد استفاده شد.

شرکت‌کنندگان به دو گروه تقسیم شدند و هرکدام از دهان‌شویه‌ها به یک گروه داده شد. سپس از آن‌ها خواسته شد که به مدت 4 هفته دو بار در روز (صبح و شب) و هر بار 10 میلی­لیتر دهان­شویه را به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانند و بیرون بریزند. پس از پایان دوره آزمایش نیز، پلاک، رنگیزه و شاخص‌های مربوطه در شرکت‌کنندگان اندازه‌­گیری شد. بعدازاین، داده‌های به‌دست‌آمده از شرکت‌کنندگان پس از طی سایر مراحل آزمایشی، جمع‌آوری شد و مورد تجزیه‌وتحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج نشان داد که میزان پلاک افرادی که از دهان­شویه نعناع استفاده کرده بودند، حدود 1.4 برابر بیشتر از افرادی بود که از دهان­شویه کلرهگزیدین استفاده کرده بودند، اما ازنظر میزان رنگیزه و احساس طعم مناسب، دهان‌شویه نعناع اثرات مؤثرتری در افراد تحت بررسی ایجاد کرد.

همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که استفاده از دهان‌شویه نعناع در مقایسه با کلر هگزیدین باعث احساس سوزش کمتری در دهان افراد می‌شود.

بنا بر نتایج حاصله از این پژوهش، علیرغم آن‌که دهان‌شویه نعناع، پلاک‌ها را کمتر از دهان‌شویه کلرهگزیدین، تحت تأثیر قرار می‌دهد، ولی در مواردی که ایجاد بوی مطبوع، عدم سوزش دهان و ایجاد رنگیزه کمتر برای مصرف‌کننده اهمیت بالاتری داشته باشد، می‌تواند به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

شایان ذکر است که اثرات نعناع بر توقف رشد میکروارگانیسم­‌های بی‌­هوازی، امری است که اثبات شده و این عملکرد طبق نظر محققان، با کلرهگزیدین قابل‌مقایسه است.

نعناع گیاهی است که دارای اثرات ضدالتهاب، ضد درد، قاعده آور، تب بر و ضدعفونی‌کننده بوده و با توجه به خاستگاه آن در کشور ما، قابلیت‌های زیادی برای استفاده در امور پزشکی و دارویی دارد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: دهان شویه ، نعناع
ارسال به دوستان
captcha
افزایش تلفات زلزله کلمبیا به ۲۸۱ نفر حملات پهپادی یمن علیه مواضع عربستان در مأرب و ساحل غربی نیاز نظام سلامت به ۱۰۰ هزار پرستار وقتی لوگوی مرسدس بنز، پوست را می‌سوزاند! عکس یادگاری کالسکه‌چی‌های ناصرالدین شاه در یکی از میدان‌های تهران آیا عطر زدن روی گردن خطر سرطان و ناباروری را افزایش می‌دهد؟ پاسخ متخصصان پشت‌سری صندلی چگونه آسیب گردن را در تصادف کاهش می‌دهد؟ منزوی ترین مردم جهان کجا زندگی می‌کنند؟ آشنایی با پاندای دنیای حشرات؛ جان این زنبور عسل در خطر است! محمدعلی شاه به همراه همسر و فرزندان اش در روسیه؛ دهه 1290 (عکس) موتورهای دیزلی چه معایبی دارند؟ نکاتی که کمتر شنیده‌اید چربی شکم و کمبود ویتامین دی؛ ترکیبی مرگبار که خطر مرگ را بیش از دو برابر می‌کند این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس)