فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۲-۰۶-۱۳۹۴
کد ۴۱۶۸۷۱
انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۲-۰۶-۱۳۹۴

وقوع خشکسالی بی‌سابقه در ایران

عصر ایران
چیت‌چیان با اشاره به اینکه نقش این سدها به جز استحصال و تامین آب، تولید بیش از ۱۱ هزار مگاوات انرژی از طریق نیروگاه‌های برقابی در حال بهره‌برداری بوده تاکید کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید برق ۷۴ هزار مگاوات است.
وزیر نیرو با بیان اینکه از ۶۰۰ سد کشور، ۱۵۸ سد در طبقه‌بندی بین‌المللی جزو سدهای بزرگ محسوب می‌شوند، گفت: منابع آب تجدیدپذیر کشور، کاهش یافته است.
 
به گزارش مهر، حمید چیت چیان با بیان اینکه امروزه مساله آب برای همه جوامع بشری و جهان یک مساله اصلی است و برای ما که در منطقه خشک خاورمیانه واقع شده‌ایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در سال‌های گذشته با یک خشکسالی بی‌سابقه که ۲۵ درصد متوسط کاهش بارش در ۵۰ سال گذشته را به همراه داشته، روبه‌رو بوده‌ایم. 
 
وزیر نیرو، افزایش 1/ 1 سانتیگرادی دمای هوا را موجب افزایش تبخیر آب‌های سطحی دانست و افزود: میزان آب تجدیدپذیر کشور از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب در سال به حدود ۱۱۰ میلیارد مترمکعب در سال کاهش یافته است. 
 
وی با بیان اینکه در همین مدت به دلیل افزایش جمعیت، توسعه کشاورزی و صنعت و آب شرب، میزان مصارف نیز افزایش یافته که در این راستا برای تامین نیاز کشور برنامه‌های گسترده‌ای را اجرا کرده‌ایم، افزود: در ۳۰ سال گذشته بیش از ۶۰۰ سد احداث شده است که ۱۵۸ سد در طبقه‌بندی بین‌المللی، جزو سدهای بزرگ شناخته می‌شوند و در مجموع ظرفیت این سدها بالغ بر ۴۸ میلیارد متر مکعب است که به جز سدهایی که قبل از انقلاب احداث شده بود، مابقی توسط شرکت‌های ایرانی احداث شده و در حال بهره‌برداری است. 
 
چیت‌چیان با اشاره به اینکه نقش این سدها به جز استحصال و تامین آب، تولید بیش از ۱۱ هزار مگاوات انرژی از طریق نیروگاه‌های برقابی در حال بهره‌برداری بوده تاکید کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید برق ۷۴ هزار مگاوات است.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به هزینه تولید یک‌هزار تومانی هر مترمکعب آب شیرین یا هر مگاوات برق خورشیدی، اعلام کرد: تابستان سال جاری مصرف از تولید برق کشور سبقت گرفت.

چيت‌چيان در تشریح برنامه‌های جدید وزارت نیرو به‌منظور افزایش سهم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در سبد برق و انرژی ایران، گفت: بر این اساس تسهیلات و گزينه‌هاي تشويقي جديد به منظور توسعه و ترغيب سرمايه‌گذاري در بخش برق و انرژی‌های نو تعریف و اجرایی شده است. 
 
وزیر نیرو با اعلام اینکه این تسهيلات به سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در بخش انرژي‌هاي توليدي از مولدهاي خورشیدی، بادي، زباله‌سوز و زمين گرمايي تدارک ديده شده است، تصریح کرد: به منظور ترغيب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، برق توليدي از انرژي خورشيدي را به ازاي هر کيلووات ساعت ۹۷۷ تومان و برق توليدي از انرژي‌هاي بادي را به ازاي هر کيلووات ساعت ۴۰۶ تومان خريداري مي‌کنيم.
 
وزير نيرو بزرگ‌ترين مشکل در صنعت آب و برق را عدم توازن درآمدها و هزینه‌ها در اين صنعت عنوان کرد و افزود: هزينه توليد هر کيلووات ساعت برق در کشور حدود ۸۰ تومان بدون احتساب هزينه سوخت نيروگاهي است که دولت آن را به قيمت هر کيلووات ساعت ۶۰ تومان در اختيار مشترکان قرار مي‌دهد و از اين ميزان به ازاي هر کيلووات ساعت، ۱۰ تومان نيز به سازمان هدفمندي يارانه‌ها مي‌پردازد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: وزیر نیرو ، خشکسالی
ارسال به دوستان
ایران، سومین تیم برتر آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ تعطیلی رواق کشوردوست به دلیل حفظ حرمت مکانی که به نام رهبر شهید انقلاب بود... از ورود خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث در ایام اربعین جلوگیری شود شانس موفقیت مذاکرات پیش‌رو را بالا می‌دانم مشمولان متولد سال ۸۷ برای شرکت در پیاده روی اربعین نیاز به دریافت مجوز خروج از کشور ندارند چرا تانک‌های روسی کوچک‌تر هستند؟ /راز پنهان پشت ظاهری متفاوت ترامپ برای پول‌درآوردن رئیس جمهور شد بانک‌ها زیر آتش هکرها / فیلترینگ چگونه شبکه بانکی را آسیب‌پذیر کرد؟ اسپیس‌ایکس خط لوله گاز می‌سازد!  وداع تلخ با جام جهانی/ جام مِی و خونِ دل هر یک به کسی دادند!/ 10 واقعیت را نادیده نگیریم چرایی استقبال و کوچ کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی سه زمین‌لرزه بزرگ اخیر در آمریکا، ژاپن و ونزوئلا بی‌ارتباط به هم بودند پلیس با خودروی جدید به خیابان آمد (+عکس) تهدید چین آمریکا را ترساند / آغاز یک پروژه نظامی مهم چرا تاریخ امتحانات یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌ها دیگر تغییر نمی‌کند؟
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟