فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۴-۱۰-۱۳۹۲
کد ۳۱۱۲۰۰
انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۴-۱۰-۱۳۹۲

بنزین ؛ نقطه مشترک تمام شهرهای آلوده / وزارت نفت توضیح دهد

بنزین ؛ نقطه مشترک تمام شهرهای آلوده / وزارت نفت توضیح دهد
خودکفایی در تولید بنزین ، هرگز به این معنا نیست که با هر روشی - ولو غیر اصولی و پرهزینه- سوختی تولید کنیم و نامش را بنزین بگذاریم و مردم را به انواع سرطان ها مبتلا سازیم.
عصرایران - آلودگی هوا بار دیگر تشدید شده است و این بار علاوه بر آن که تهران به طور سنتی درگیر آلودگی است ، شهرهای دیگری نیز با این "بحران" مواجه شده اند. حتی کار بدانجا رسیده که در شهر ارومیه که یکی از پاک ترین هواهای ایران را دارد ، به دلیل آلودگی هوا ، مدارس تعطیل شده اند. همچنین آلودگی هوا در شهرهایی مانند تبریز و اراک نیز آزاردهنده تر شده است.

آلودگی هوا در چند سال اخیر از شهرهای بزرگ و صنعتی گذر کرده و به مناطق دیگر نیز کشیده شده است. در اینجا ، منظور از آلودگی ، ریزگردها نیستند که خود این پدیده بحث دیگری دارد بلکه آلودگی با منشأ سوخت های فسیلی مورد نظر است.

با توجه به این که آلودگی هوا ، گسترش فراگیری یافته و این در حالی است که اقلیم های متعددی در کشور وجود دارند و مثلاً مشخصات جغرافیایی و آب و هوایی شهری مانند تبریز با تهران بسیار متفاوت است ، باید به دنبال یک نقطه مشترک گشت تا شاید راز این گسترش مرگبار را دریافت.

آنچه در تمام شهرهایی که دچار آلودگی هوا شده اند مشترک است ، سوختی است که در خودروها و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وزارت نفت باید در این باره توضیح دهد که سوختی تولید می کند (اعم از بنزین ، گازوئیل و نفت سفید) آیا با استانداردهای زیست محیطی همخوانی دارد یا خیر؟ به ویژه درباره بنزین که گفته می شود مقصر 70 درصد آلودگی است ، توضیح مفصلی بدهد.

اگر به چند سال قبل مراجعه کنیم ، در می یابیم که آلودگی هوا با ایجاد موج تبلیغی خودکفایی در تولید بنزین در دولت احمدی نژاد ، تشدید شد. اما واقعیت این است که خودکفایی در تولید بنزین ، هرگز به این معنا نیست که با هر روشی - ولو غیر اصولی و پرهزینه- سوختی تولید کنیم و نامش را بنزین بگذاریم و مردم را به انواع سرطان ها مبتلا سازیم.

در زمان دولت قبل ، وقتی عصرایران به این موضوع پرداخت و استانداردهای بنزین تولیدی را زیر سوال برد و خواستار آزمایش بنزین تولیدی شد، مسوولان وقت وزارت نفت به جای پاسخگویی ، فحشنامه ای به عصرایران ارسال کردند (اینجا).
اینک که دولت تدبیر و امید بر سر کار است و پیر کارکشته صنعت نفت ایران نیز بر مصدر امور قرار گرفته ، انتظار داریم درباره سوخت تولیدی در کشور به ویژه بنزین ، اطلاع رسانی کنند و دقیقاً بگویند که چند درصد از بنزین تولیدی با استانداردهای روز تولید می شود و چند درصد با سطح کیفی نازل؟ و مهم تر این که چه زمانی ایرانی ها نیز بنزین مرغوب و سرطان زایی حداقلی خواهند داشت؟
هوا، اولین نیاز هر انسانی است و بنزین نیز ، مهم ترین آلاینده هوا در حال حاضر است و لذا پرسشگری درباره این نیاز اولیه "حق مسلم" مردم و رسانه ها و پاسخگویی در این خصوص "وظیفه مسلم" مسوولان است.

ما ، قرار است در افق 1404 ، به برترین کشور منطقه تبدیل شویم نه این که مساله و دغدغه اصلی مان ، مرگبار بودن یا نبودن هوایی باشد که تنفس می کنیم. با این حال و هوا ، هرگز افق سند چشم انداز روشن نخواهد بود.
برچسب ها: بنزین
ارسال به دوستان
جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های دانش‌آموزان قیمت مسکن در تهران از پیش از جنگ تاکنون ۸۰ درصد افزایش یافته است تحویل جنگنده F-۳۵ بدون رادار! / بحران جدید در پنتاگون هشدار یک کارشناس نسبت به استفاده درست از اهرم تنگه هرمز؛ ممکن است هزینه‌هایی به ایران تحمیل شود که جبران آن دشوار باشد دستور سازمان غذا و دارو برای جمع‌آوری پودرهای وزن‌دهی «رویال» پیروزی در جنگ به آشتی با جامعه منجر شود / اگر از فرصت استفاده نشود سایه جنگ از سر کشور برداشته نمی‌شود کوسه چین‌دار؛ شکارچی مرموز اعماق اقیانوس که لقب فسیل زنده دارد شليک به توافق تهران - ترامپ / بازگشت شرایط جنگی تندروها جاده‌ صاف‌کن کسانی شده‌اند که رویای انزوای ایران را در سر می‌پرورانند چگونه در نور کم عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟ ۸ نکته کاربردی برای دوربین و موبایل ماجرای کشته شدن یک دختر با گلوله اسلحه شکاری در پارکی در تهران / ضارب حین فرار از کشور دستگیر شد ایران، سومین تیم برتر آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ تندروها از مشهد به تهران رفتند و محل عزاداری و نماز را به تعطیلی کشاندند/ آنجا تجهیزات مستقر کرده بودند! از ورود خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث در ایام اربعین جلوگیری شود شانس موفقیت مذاکرات پیش‌رو را بالا می‌دانم
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟