فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۵۹۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۰-۰۷-۱۳۹۱
کد ۲۳۵۹۰۸
انتشار: ۰۷:۰۴ - ۲۰-۰۷-۱۳۹۱

مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر سکته مغزی کمک می کند

مصرف گوجه فرنگی به کاهش خطر سکته مغزی کمک می کند
یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی می تواند به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک کند.

عصر ایران - دانشمندان فنلاندی دریافته اند که خطر بروز سکته مغزی در مردانی که دارای سطح بالایی از "لیکوپن" در خون خود هستند، نصف مردانی است که سطوح پایینی از این ماده شیمیایی را دارند.

لیکوپن گوجه فرنگی و کاهش خطر سکته مغزی

معجزه لیکوپن؛ کاهش خطر سکته مغزی

تا پیش از این، پژوهشگران به رابطه لیکوپن، عامل رنگ سرخ گوجه فرنگی، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پرستات پی برده بودند. این ماده از آسیب دیدن سلول ها و لخته شدن خون که عامل اصلی بروز سکته مغزی است، جلوگیری کند. مطالعه ای که با شرکت یک هزار و 31 مرد در بازه سنی 46 تا 65 سال در فنلاند انجام شده، شامل آزمایش میزان لیکوپن در خون آنها به مدت 12 سال بوده است.

در این دوره زمانی، 67 مرد دچار سکته مغزی شدند که 25 نفر از آنها دارای سطح پایین لیکوپن و 11 نفر دارای سطح بالای این ماده بودند.

بنابر نتایج این مطالعه که در نشریه "نورولوژی" به چاپ رسیده، سکته مغزی به واسطه لخته شدن خون، اثر قویتری نسبت به خونریزی در مغز داشته است.

به گفته پروفسور "جونی کارپی"، استاد دانشگاه فنلاند شرقی و مولف مطالعه اخیر، این مطالعه تاییدی دیگر بر شواهدیست که نشان می دهند رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک می کند. بر همین اساس، مصرف بیش از پنج وعده میوه و سبزیجات تازه در روز توصیه می شود. این اقدام می تواند به کاهش چشمگیر سکته های مغزی در جهان منجر شود.

همچنین، در این مطالعه سطوح آنتی اکسیدان های آلفا کاروتن، بتا کاروتن، آلفا توکوفرول و رتینول در خون شرکت کنندگان مورد بررسی قرار گرفته، اما ارتباطی میان آنها و کاهش خطر بروز سکته مغزی مشاهده نشده است.

به گفته دکتر "کلر والتون"، یکی از نمایندگان ارتباطات پژوهشی "انجمن سکته مغزی"، همگی ما به فواید مصرف میوه و سبزیجات تازه برای حفظ سلامت بدن آگاه هستیم. نتایج مطالعه اخیر نیز نشان می دهد آنتی اکسیدانی که در مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، فلفل قرمز و هندوانه یافت می شود، می تواند به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک کند.

با وجود این، یافته های اخیر نباید موجب نادیده گرفته شدن مصرف میوه ها و سبزیجات دیگر شود. تمامی آنها دارای خواص درمانی مخصوص به خود بوده و بخش مهمی از یک رژیم غذایی سلامت محسوب می شوند.

لیکوپن؛ نگهبان سرخ رنگ رگ های مغزی

یافته های دانشمندان فنلاندی فراتر از یک توصیه تغذیه ای ساده است؛ این پژوهش نشان می دهد که لیکوپن به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند، نقشی حیاتی در حفظ سلامت عروق و جلوگیری از لخته شدن خون ایفا می کند. اهمیت این مطالعه در این است که برخلاف بسیاری از آنتی اکسیدان های دیگر، لیکوپن به طور اختصاصی با کاهش خطر سکته های مغزی ناشی از لخته (ایسکمیک) در ارتباط است.

گنجاندن مواد غذایی قرمز رنگ مانند گوجه فرنگی و هندوانه در رژیم غذایی روزانه، تنها یک انتخاب برای تناسب اندام نیست، بلکه یک استراتژی پیشگیرانه برای مقابله با یکی از اصلی ترین عوامل مرگ ومیر در جهان محسوب می شود. در واقع، اصلاح سبک زندگی و توجه به ریزمغذی ها می تواند باری بزرگ از روی دوش سیستم های درمانی برداشته و طول عمر باکیفیت را برای جامعه تضمین کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی:
غیر قابل انتشار:
مدنی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
0
0
باسلام وخستنه نباشید از مطالب ارزنده شما کما تشکر وموفقیت وسلامتی شمارا از الله منان رادارم
captcha
تراکتور ۲ پیکان صفر؛ نکو با برد آغاز کرد عملیات خنثی‌سازی مهمات عمل‌نشده در محدوده نظامی کنارک انجام می‌شود پس از رد توافق غزه از سوی اسرائیل؛ کوشنر راهی اسرائیل و مصر می‌شود فرودگاه قشم آماده ازسرگیری پروازها شد مرگ ۲ کارگر در حادثه ریزش سیمان داغ حملات اوکراین به بنادر روسیه واردات نفت ترکیه از مسکو را کاهش داد رونمایی از اولین ترکیب استقلال حکم جنجالی در فرانسه؛ ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی برای زیر ۱۵ سال رد شد مأموریت فرسایشی لینکلن در جنگ علیه ایران؛ آمریکا در آستانه اعزام ناو جایگزین بسته‌های پیشنهادی جدید دولت برای تامین مسکن کم درآمدها چه کسی جانشین ترامپ خواهد شد؟ رئیس کمیسیون امنیت ملی: آمریکا به فرار خود از منطقه سرعت دهد سازمان جهانی بهداشت: روزانه ۴ حمله علیه مراکز درمانی رخ می‌دهد ادامه کناره‌گیری‌ها در میان چهره‌های کلیدی کاخ سفید اولیانوف: آمریکا با ادامه جنگ در ایران می‌خواهد اشتباه راهبردی خود را جبران کند