فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۳۰-۰۵-۱۳۸۹
کد ۱۳۲۳۲۵
انتشار: ۰۹:۴۸ - ۳۰-۰۵-۱۳۸۹

استرس، قاتل تهرانی‌ها

عصر ایران
دومین عامل در فوت شهروندان تهرانی، سکته مغزی با میانگین سنی ۷۴ سال اعلام شده‌است. در سال ۱۳۸۸، تنها ۲ هزار و ۳۳ نفر تهرانی بر اثر کهولت و در میانگین سنی ۸۵ با زندگی وداع گفته‌اند.
روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در شهر هشت میلیون نفری تهران می‌میرند. ایست قلبی، سکته قلبی یا مغزی عوامل اصلی در فوت شهروندان تهرانی هستند. شمار مردگان مرد از زنان بیشتر است و میانگین سن مرگ در شهر تهران ۴۹ سال گزارش می‌شود.
 
به گزارش تابناک، گورستان بهشت‌زهرای تهران در سال ۱۳۸۸ مدفن ۴۸ هزار و ۳۱۶ نفر بوده که ۲۷ هزار و ۱۱۳ نفرشان مرد بوده‌اند. در بین درگذشتگان ۱۸ هزار و ۳۲۲ نفر زن و ۲ هزار و ۸۸۱ کودک وجود دارند.

اسد فاضل مدیر عامل سازمان بهشت‌زهرا می‌گوید که میانگین سنی فوت‌شدگان ۴۹ سال و ۴ ماه و بیشترین دلیل درگذشت تهرانی‌ها، عوارض قلبی بوده‌ است. کامپیوتر بهشت‌زهرا ۷ هزار و ۸۲۸ مورد ایست قلبی را به‌عنوان اولین دلیل مرگ تهرانی‌ها ثبت کرده است. انفارکتوس، نارسایی قلب و ایسکمیک قلبی عوامل بعدی هستند.

دومین عامل در فوت شهروندان تهرانی، سکته مغزی با میانگین سنی ۷۴ سال اعلام شده‌است. در سال ۱۳۸۸، تنها ۲ هزار و ۳۳ نفر تهرانی بر اثر کهولت و در میانگین سنی ۸۵ با زندگی وداع گفته‌اند.

بیش از ۱۰۰۰ عامل در کامپیوتر بهشت‌زهرا به عنوان دلیل مرگ تهرانی‌ها ثبت شده‌ که نمونه‌هایی چون حصبه، کزاز، طاعون یا تب مالت نیزدر آن به چشم می‌خورد. استرس عاملی مهم در مشکلات قلبی است و نگاهی به آمار ارائه شده در سال ۸۸ نشان می‌دهد که فشار عصبی، تهرانی‌ها را بیشتر از عوامل دیگر به مرگ نزدیک می‌کند.

قلب و عروق، قربانیان توسعه

بیماری‌های قلبی ـ عروقی، فشار خون، دیابت و انواع سرطان‌ها علت شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه‌یافته هستند اما سن ابتلا به آنها به دلیل پیشگیری‌ها و رسیدگی‌های پیشرفته بالاست. پزشکان ایرانی پیش از این اعلام کرده بودند که سن ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در ایران و میزان مرگ و میر ناشی از آن پایین‌تر از کشورهای توسعه یافته است.

دکتر سالاری‌‌‌فر، متخصص قلب و عروق می‌گوید که حدود سنی بیمارانی که در مرکز قلب تهران تحت عمل قلب باز یا آنژیوگرافی قرار گرفته‌اند، حدود ۵۸ سال است و این رقم ۱۰ سال از کشورهای دیگر پایین‌تر است.

به گزارش رادیو آلمان، چاقی، سیگار، تغذیه ناسالم و پرچرب یا عدم تحرک از جمله دلایلی هستند که در درازمدت بیماری‌های عروق کرونر را سبب می‌شوند. اضطراب و فشارهای عصبی نیز ریسک سکته و بیماری‌های قلبی را بالا می‌برند.

آلودگی هوا نیز آمار مرگ و میر تهرانی‌ها را بالا می‌برد. مشاور محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرده که آمار ایست قلبی در بهشت‌زهرا تنها ظرف یک‌ هفته به دلیل افزایش شدت آلودگی هوا ۱۵ درصد افزایش داشته است. خسارت سالیانه آلودگی هوای شهری در ایران ۶۴۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. این در حالی است که هر سال عده زیادی بر اثر عوارض ناشی از هوای ناپاک به بیماری‌هایی چون سرطان خون، ریه، معده، ناراحتی‌های قلبی، عفونت‌های تنفسی و برونشیت، اختلال درحافظه، حملات آسمی یا حساسیت‌های پوستی مبتلا می‌شوند. داده‌های موجود از مرگ سالانه ۱۶۰۰۰ نفر در ایران بر اثر آلودگی هوا خبر می‌دهند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: استرس ، قاتل ، تهرانی‌ها
ارسال به دوستان
نیروی دریایی سپاه: عبور ایمن از تنگۀ هرمز تنها از مسیرهای اعلامی ایران ممکن است تقویم روز چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟/ پشت پرده یک بحران خاموش کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس)