فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۷۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۵-۰۳-۱۴۰۵
کد ۱۱۷۰۳۹۷
انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۵-۰۳-۱۴۰۵

کشف یک مشکل بزرگ در رژیم‌های غذایی بدون قند!

 رژیم‌های غذایی بدون قند
پژوهش جدید پژوهشگران کویتی نشان می‌دهد که برعکس باور رایج، حذف کامل قند می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و تغذیه متعادل مهم‌تر از حذف صرف قند است.

ترک کامل مصرف قند ممکن است آن طور که بسیاری از مردم تصور می‌کنند، سودمند نباشد. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که حذف کامل قند از رژیم غذایی می‌تواند اثرات ناخواسته‌ای را بر سلامت روده و متابولیسم داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران «موسسه دیابت دسمان»(Dasman Diabetes Institute) در کویت بررسی کردند که وقتی موش‌ها با رژیم غذایی کم‌چرب و بدون ساکارز - شکل رایج قند - تغذیه شوند، چه اتفاقی می‌افتد. آنها این گروه از موش‌ها را با گروه کنترل‌شده که رژیم غذایی کم‌چرب حاوی ساکارز را در یک دوره ۱۶ هفته‌ای گرفتند، مقایسه کردند.

دکتر «رشید احمد»، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: حذف کامل ساکارز از یک رژیم غذایی کم‌چرب ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای سلامت روده را مختل کند و التهاب و اختلال عملکرد متابولیک را افزایش دهد. این نشان می‌دهد که تغذیه متعادل مهم‌تر از حذف صرف قند است.

پژوهشگران برای ارزیابی اثرات حذف ساکارز به اندازه‌گیری میزان تحمل گلوکز، حساسیت به انسولین، هورمون‌های متابولیک موجود در گردش خون، میکروبیوم روده و التهاب روده بزرگ و کبد پرداختند. موش‌های گروه رژیم غذایی بدون ساکارز در مقایسه با گروه کنترل‌شده، وزن مشابهی داشتند، اما چندین تغییر منفی را در سلامت خود تجربه کردند. این تغییرات شامل کنترل ضعیف‌تر گلوکز، مقاومت به انسولین، عدم تعادل در میکروب‌های روده، التهاب روده و تغییرات مرتبط با بیماری کبد چرب بود.

احمد گفت: یافته‌ها نشان می‌دهند که حذف کامل ساکارز از رژیم غذایی کم‌چرب ممکن است بر میکروبیوتای روده و سلامت متابولیک تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش بر اهمیت حفظ تعادل کربوهیدرات‌های غذایی برای حمایت از هموستاز روده و سیستم ایمنی تأکید می‌کند.

به گفته پژوهشگران، پیش از این اطلاعات کمی درباره عواقب احتمالی رژیم‌های غذایی کم‌چرب بسیار محدودکننده که قند را به طور کامل حذف می‌کنند، وجود داشت. احمد گفت: این پژوهش ممکن است با تأکید بر اهمیت حفظ میکروبیوم سالم روده به جای تمرکز صرف بر محدودیت قند، بر توصیه‌های غذایی آینده تأثیر بگذارد. این یافته‌ها در بلندمدت می‌توانند به بهبود راهبردهای پیشگیری و مدیریت اختلالات متابولیک، بیماری کبد چرب و بیماری‌های التهابی مزمن کمک کنند.

این گروه پژوهشی معتقدند که نتایج پژوهش آنها، نیاز به در نظر گرفتن تعادل کلی رژیم غذایی را به جای تمرکز صرف بر کاهش مصرف قند برجسته می‌کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس) مریم مومن: زاپاس عشقی نمی شوم نجات ۳ مسافر گرفتار در غار یخی چما چهارمحال و بختیاری مشاور قالیباف: سران قوا تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین افزایش نیابد دیدار پزشکیان با سید حسن خمینی سقاب اصفهانی: فعلا هیچگونه تصمیمی مبنی بر تغییر قیمت بنزین نداریم/ اعداد اعلامی برای گرانی بنزین واقعی نیست خروج قطار مسافربری از ریل در انگلیس ادعای تازه اسرائیل؛ طرح ترور وزیر جنگ خنثی شد حمله توپخانه‌ای عربستان به روستاهای شمال یمن باران شیشه افقی و دو غروب خورشید؛ عجیب ترین جهان های کشف شده در فضا! شرط ایتالیا برای لغو تعلیق شنگن با اسپانیا واریز تدریجی 110 همت به حساب گندم‌کاران تا 25 مردادماه توپولف Tu-16؛ بمب افکنی که از جنگ سرد تا امروز دوام آورد (+عکس)