فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۲-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۶۴۶۵
انتشار: ۱۶:۲۸ - ۲۲-۰۴-۱۴۰۴

هندوانه: بمب مواد مغذی

هندوانه: بمب مواد مغذی
هندوانه به خاطر طعم خوشمزه و طراوت‌بخشش معروف است، اما یافته‌های علمی اخیر نشان می‌دهند که این میوه ممکن است نقش مهمی در حمایت از سلامت قلب و بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی داشته باشد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که هندوانه مصرف می‌کنند، ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری دریافت کرده و در عین حال قند و چربی اشباع کمتری مصرف می‌کنند و در نتیجه، قلب سالم‌تری داشته باشند.
 
به گزارش ایرنا از سای‌تک‌دیلی، تحقیقات جدید نشان می‌دهد هندوانه تنها یک میان‌وعده آب‌رسان تابستانی نیست، بلکه ممکن است سلامت قلب را تقویت کند و کیفیت تغذیه را بهبود بخشد.
 
یک کارآزمایی بالینی دیگر نیز نشان داد ترکیبات موجود در آب هندوانه می‌توانند به بهبود عملکرد رگ‌های خونی در شرایط افزایش قند خون کمک کنند. با وجود مواد مغذی مانند لیکوپن، ال-سیترولین و ویتامین C، این میوه پررنگ به عنوان یک همراه همیشگی برای سلامت قلب و بهبود کیفیت رژیم غذایی شناخته می‌شود.
 

هندوانه: بمب مواد مغذی

 
هندوانه به خاطر طعم خوشمزه و طراوت‌بخشش معروف است، اما یافته‌های علمی اخیر نشان می‌دهند که این میوه ممکن است نقش مهمی در حمایت از سلامت قلب و بهبود کیفیت کلی رژیم غذایی داشته باشد.
 
یک مطالعه که به تازگی در مجله Nutrients به منظور بررسی داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه (NHANES) منتشر شد، ارتباط آشکاری بین مصرف هندوانه و بهبود کیفیت تغذیه در کودکان و بزرگسالان یافته است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، افرادی که هندوانه می‌خوردند، رژیم غذایی باکیفیت‌تری داشتند؛ به‌ویژه مصرف فیبر، منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین A در آنها بیشتر بود. همچنین دریافت لیکوپن و سایر کاروتنوئیدهای مفید در آنها بالاتر، و مصرف قندهای افزوده و چربی اشباع کمتر بود.
 
کاروتنوئیدها ترکیباتی هستند که به بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات، رنگ می‌دهند و برای سلامتی مفیدند. این ترکیبات گیاهی قوی، از جمله لیکوپن و بتاکاروتن، به شکل آنتی‌اکسیدان عمل کرده و علاوه بر محافظت از سلول‌ها و تقویت سیستم ایمنی، ممکن است خطر بیماری‌های مزمن را نیز کاهش دهند.
 

فواید هندوانه برای سلامت قلب

 
در مطالعه دیگری که در مجله Nutrients منتشر شد، تأثیر آب هندوانه بر عملکرد رگ‌های خونی در شرایط افزایش قند خون (هایپرگلایسمی) مورد بررسی قرار گرفت. این کارآزمایی بالینی در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا با طراحی تصادفی، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما انجام شد. شرکت‌کنندگان به مدت دو هفته روزانه آب هندوانه مصرف کردند و محققان تأثیر دو ترکیب طبیعی هندوانه، ال-سیترولین و ال-آرژینین، را بر زیست‌دسترسایی اکسید نیتریک و تغییرات ضربان قلب بررسی کردند.
 

مواد مغذی تقویت‌کننده سلامت قلب و متابولیسم

 
دکتر جک لوسو، استاد دانشکده علوم تغذیه دانشگاه ایالتی لوئیزیانا درباره نتایج این کارآزمایی بالینی می‌گوید: اگرچه حجم نمونه کوچک بود (۱۸ مرد و زن جوان سالم) و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز داریم، اما این مطالعه به شواهد موجود درباره فواید مصرف منظم هندوانه برای سلامت قلب و متابولیسم رسیده است. علاوه بر ال-سیترولین و ال-آرژینین، هندوانه منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و لیکوپن است که همگی به کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.
 

جبران کمبود مصرف دیگر میوه‌ها با خوردن هندوانه

 
دستورالعمل‌های غذایی آمریکا (DGA) مصرف روزانه ۱.۵ تا ۲.۵ فنجان میوه را توصیه می‌کنند، اما در حال حاضر بزرگسالان و کودکان آمریکایی تنها نیمی از این مقدار را مصرف می‌کنند. هندوانه یک میوه مغذی و منبع عالی ویتامین C (۲۵ درصد ارزش روزانه)، ویتامین B۶ (۸ درصد ارزش روزانه) و یک راه خوشمزه برای هیدراته ماندن (۹۲ درصد آب) با تنها ۸۰ کالری در هر وعده ۲ فنجانی است.
 
به این ترتیب، مصرف هندوانه به تنهایی می‌تواند بخش زیادی از کمبود ویتامین و آب مورد نیاز بدن را جبران کند.
 

یک خوراکی آب‌دار برای تمام فصول

 
شاید هندوانه آب‌دار شما را به یاد رفع عطش در روزهای گرم تابستان بیندازد، اما در واقع به لطف تنوع آب‌وهوایی که امکان کشت هندوانه در تمام سال را فراهم می‌کند، می‌توان در هر فصلی از آن لذت برد. حال با توجه به این تحقیقات جدید، افراد چه در تابستان و چه در دیگر فصول سال می‌توانند هندوانه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل خود در نظر بگیرند.
برچسب ها: تغذیه ، سلامت ، هندوانه
ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون امنیت ملی: پاسخی به آمریکا می‌دهیم که در تاریخ ثبت شود / آمادگی بالای نیروی‌های مسلح در خارک حادثه در پنتاگون و تخلیه چند طبقه از ساختمان این وزارتخانه برای اولین بار تعداد زیاد ستاره‌های موسیقی در جام جهانی 2026 ؛ شکیرا، مدونا ، کیتی پری ، گروه بی‌تی‌اس و ... معاون ترامپ: نتانیاهو در ارتباط با ایران دچار اشتباهاتی شده تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۶ کجا مستقر شده‌اند؛ ۳۸ تیم در آمریکا پاکستان، چین و ترکیه خواستار ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا شدند زندگی در عصر حواس‌پرتی دائمی معماری سبک لیبرتی در قلب ایتالیا (+عکس) نتانیاهو: برای مقابله با پهپادهای انتحاری حزب‌الله دنبال راه حل هستیم فیوردن‌هوس؛ پیوند هنر و معماری در قلب آب‌های دانمارک (+عکس) انتقال ۵۹۸ زندانی تبعه افغانستان به کشورشان ایران و آمریکا/ روزها: مذاکره و توافق- شب‌ها: موشک و پهپاد سنتکام از حمله به یک نفتکش در دریای عمان خبر داد تجربه عجیب مدیریت کافه توسط هوش‌مصنوعی / سفارش ۶۰۰۰ دستمال برای منویی که وجود ندارد درخواست عون برای خروج اسرائیل از لبنان