فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۶۸۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۲-۰۳-۱۴۰۴
کد ۱۰۶۸۱۹۶
انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۲-۰۳-۱۴۰۴

اینترنت استارلینک برای گوشی‌های آیفون فعال شد

اینترنت استارلینک برای گوشی‌های آیفون فعال شد
با وجود اینکه اپل پیشنهاد مستقیم ماسک را رد کرد، دستگاه‌هایش اکنون از طریق شبکه T-Mobile به همان سیستم ماهواره‌ای استارلینک متصل می‌شوند. برخی ناظران این اتفاق را «انتقام از مدار» نامیده‌اند که نشان می‌دهد چگونه رقابت‌های فناوری می‌توانند به شکلی غیرمنتظره به نقطه اول بازگردند.
در یک چرخش دراماتیک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک، که زمانی با پیشنهاد ۵ میلیارد دلاری‌اش توسط اپل رد شده بود، حالا از طریق یک شرکت ثالث، اینترنت مستقیم ماهواره‌ای را به گوشی‌های آیفون می‌رساند. این اتفاق، اوج یک بازی قدرت چند ساله میان دو غول بزرگ دنیای فناوری است.
 
به گزارش خبرآنلاین، سرویس اینترنت ماهواره‌ای که زمانی با رد قاطعانه تیم کوک، مدیرعامل اپل، مواجه شده بود، حالا به شکلی غیرمستقیم به یکی از تأمین‌کنندگان اینترنت برای جدیدترین آیفون‌ها تبدیل شده است. این ماجرا، نتیجه یک بازی قدرت چندساله میان ایلان ماسک و تیم کوک است که مسیر نوآوری‌های جهانی را تغییر داد.

اولتیماتوم ۵ میلیارد دلاری که رد شد

داستان به سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد. ایلان ماسک در تماسی مستقیم با تیم کوک، یک پیشنهاد جسورانه مطرح کرد: یا اپل ۵ میلیارد دلار برای یکپارچه‌سازی استارلینک با دستگاه‌هایش سرمایه‌گذاری کند، یا با استارلینک به عنوان یک رقیب مستقیم روبرو شود. این یک پیشنهاد تجاری ساده نبود؛ یک اولتیماتوم ۷۲ ساعته بود. تیم کوک این پیشنهاد را رد کرد و ماسک بلافاصله نقشه خود را برای تسلط بر بازار ارتباطات ماهواره‌ای موبایل کلید زد.

رویای ماهواره‌ای اپل که کنار گذاشته شد

شاید دلیل احتیاط اپل، پروژه شکست‌خورده خود این شرکت به نام «پروژه عقاب» (Project Eagle) بود. اپل سال‌ها قبل قصد داشت با همکاری بوئینگ، سرویس اینترنت ماهواره‌ای اختصاصی خود را بسازد اما به دلیل نگرانی از پیچیدگی‌های قانونی و نارضایتی شرکای مخابراتی خود مانند AT&T و Verizon، این پروژه را کنار گذاشت و به جای آن، به یک قابلیت محدود SOS ماهواره‌ای با همکاری شرکت Globalstar بسنده کرد. این عقب‌نشینی استراتژیک، رویکرد محتاطانه اپل در برابر نوآوری‌های ساختارشکن را نشان داد.
 
اینترنت استارلینک برای گوشی‌های آیفون فعال شد

حرکت هوشمندانه ماسک و استارلینک

ایلان ماسک اما، پس از رد شدن توسط اپل، مسیر دیگری را در پیش گرفت. او با شرکت مخابراتی T-Mobile وارد همکاری شد تا سرویس «Direct to Cell» استارلینک را راه‌اندازی کند. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا در دورافتاده‌ترین نقاط، از کوهستان‌ها گرفته تا اقیانوس‌ها، بدون نیاز به هیچ سخت‌افزار خاصی و تنها با گوشی‌های موبایل فعلی خود (از جمله آیفون‌ها) به اینترنت ماهواره‌ای متصل شوند.

آیفون‌ها در مدار استارلینک

با وجود اینکه اپل پیشنهاد مستقیم ماسک را رد کرد، دستگاه‌هایش اکنون از طریق شبکه T-Mobile به همان سیستم ماهواره‌ای استارلینک متصل می‌شوند. برخی ناظران این اتفاق را «انتقام از مدار» نامیده‌اند که نشان می‌دهد چگونه رقابت‌های فناوری می‌توانند به شکلی غیرمنتظره به نقطه اول بازگردند.
 
در نهایت، تصمیم اپل همچنان موضوع بحث است. آیا این یک احتیاط استراتژیک برای جلوگیری از وابستگی به نوآوری بی‌ثبات مانند ماسک بود، یا یک فرصت‌سوزی تاریخی برای پیشتاز شدن در ارتباطات ماهواره‌ای؟ پاسخ هرچه باشد، یک واقعیت غیرقابل انکار است: آسمان اکنون در اختیار استارلینک است و آیفون‌ها، چه اپل بخواهد و چه نخواهد، در مدار آن قرار گرفته‌اند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا