فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۸۲۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۴-۰۴-۱۴۰۳
کد ۹۸۲۱۰۸
انتشار: ۱۷:۴۸ - ۲۴-۰۴-۱۴۰۳

صید پشه آئدس در ۵ استان کشور

صید پشه آئدس در ۵ استان کشور
معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفت: مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در انتقال بیماری و تب دنگی، محیط است این محیط است که اجازه رشد، گزش، تولید مثل و انتقال بیماری را به پشه می‌دهد و اگر بتوانیم اگر محیط را برای پشه ناسالم کنیم و اجازه تخم‌ریزی ندهیم، می‌توانیم گام خوبی در جهت کنترل بیماری برداریم.
معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس صید شده است.
 
به گزارش ایسنا؛ حسین فرشیدی معاون وزیر بهداشت، امروز یکشنبه ۲۴تیر، اظهار داشت: در دو روز گذشته همراه با گروه‌های مختلف وزارت بهداشت شامل بخش مبارزه با بیماری‌ها و به آموزش همگانی و بهسازی محیط بازدیدی از استان هرمزگان و شهرهای آلوده از نظر پشه آئدس و شهرهای در معرض خطر داشتیم.
 
وی افزود: تعداد زیادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از کشورهای دیگر به ایران آمده‌اند، یکی از مسائلی که مهم بود جلوگیری از انتقال داخلی بود که متاسفانه این انتقال داخلی هم صورت گرفت.
 
معاون بهداشت وزیر بهداشت، گفت: مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در انتقال بیماری و تب دنگی، محیط است این محیط است که اجازه رشد، گزش، تولید مثل و انتقال بیماری را به پشه می‌دهد و اگر بتوانیم اگر محیط را برای پشه ناسالم کنیم و اجازه تخم‌ریزی ندهیم، می‌توانیم گام خوبی در جهت کنترل بیماری برداریم.
 
وی تصریح کرد: خوشبختانه در شهرهای بندرعباس و بندرلنگه مردم آگاهانه رفتار می‌کنند و فضاهای مستعد تخم‌ریزی پشه شناسایی و از بین رفته است، بارندگی هم در دو ماه اخیر در این شهرها وجود نداشته که خود عاملی کنترلی برای جلوگیری از رشد پشه آئدس است.
 
فرشیدی ادامه داد: در سه ماه گذشته تراکم بسیار زیاد پشه در همه شهرهای هرمزگان داشتیم، در حال حاضر این تراکم از بین رفته که نشانه خوبی است، اما اگر در ماه‌های آینده شاهد بارندگی باشیم احتمالا تخم‌ها تبدیل به پشه می‌شوند و حجم بسیار بزرگ پشه را شاهد خواهیم بود که می‌توانند آلودگی هم داشته باشند. 
 
وی تاکید کرد: یکی از خصوصیات خاص این پشه این است که تخم‌های پشه خصوصیات را به نسل آینده منتقل می‌کنند، یعنی اگر پشه به سم مقاومت داشته یا حامل ویروس بوده به تخم پشه هم منتقل می‌شود و نسل بعدی هم این خصوصیات را دارا خواهد بود، لذا در مبارزه با پشه آئدس کار آسانی نخواهیم داشت و از الان باید به فکر بهسازی محیط و آموزش همگانی باشیم. 
 
معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس صید شده است هر چند نوع پشه صید شده در شمال و جنوب با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوب تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد. 
 
وی بیان کرد: استان‌های همجوار این استان‌ها شامل خوزستان در جنوب و گلستان در شمال کشور در معرض خطر هستند و بر همین مبنا تمام استان‌هایی که با استان‌های آلوده ارتباط دارند، کنترل می‌شوند. 
 
فرشیدی گفت: برای انتقال بیماری سه عامل شامل پشه، ویروس و انسان مهم است، اگر این سه کنار هم قرار بگیرند انتقال بیماری صورت خواهد گرفت و باید کاری کنیم گزش صورت نگیرد، اما باید توجه داشته باشیم بهسازی محیط و استفاده از توری برای پنجره منازل ضروری است و باید استفاده شود.
برچسب ها: پشه آئدس ، تب دنگی
ارسال به دوستان
اجلاس انرژی بریکس در هند؛ فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم برنامه اعزام ارتش دانمارک به تنگه هرمز تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز نفرین معبد مصری و مرگ تراژیک نویسنده ایرانی؛ جعفر خان از فرنگ برگشته (+صدا) سفر تیم کشتی فرنگی جوانان ايران به تایلند مسجد جامع بارزانی؛ سومین مسجد بزرگ جهان (+فیلم و عکس) نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد