فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۲-۱۱-۱۴۰۲
کد ۹۳۷۳۹۶
انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۲-۱۱-۱۴۰۲

۲۸ استان دچار کم بارشی هستند

۲۸ استان دچار کم بارشی هستند
سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، قم، خراسان رضوی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، سمنان، تهران، لرستان، البرز، همدان و خوزستان جزو استان‌هایی هستند که بارش‌ های کمتری دریافت کرده‌اند؛ گفت: حدود ۳۶ تا ۷۶ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستند.
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: حدود ۲۸ استان کشور دچار کم بارشی هستند، البته ۱۶ استان و نزدیک به ۳۰ شهر از جمله سیستان و بلوچستان، مشهد، تهران و گلستان شرایط حساس‌تری دارند که وزارت نیرو واکنش‌های لازم را برای مدیریت اضطراری آب همه‌ این شهرها طرح‌ریزی کرده است.
 
به گزارش ایسنا، عیسی بزرگ‌زاده امروز در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه درباره مشکلات کم بارشی جلسات سطح بالایی با مدیران ارشد کشور نیز برگزار شده و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص صورت گرفته است، اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور نیز تأکید لازم را به سازمان برنامه و بودجه انجام داده است تا تامین مالی این طرح‌ها به موقع انجام شود و امیدواریم با کاری که در بخش مدیریت تامین و مدیریت مصرف انجام می‌شود، بتوانیم از مشکلات کم بارشی عبور کنیم.
 
وی با بیان اینکه در حالی که بر اساس آمار بلندمدت توقع بر این بود که تاکنون متوسط بارش کشور حدود 100 میلیمتر باشد، اظهار کرد: متاسفانه حدود ۵۵ میلیمتر بارش صورت گرفته و این بدان معناست که در سال آبی جاری از نظر حجم بارش، کشور ۴۴ درصد نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله عقب است و حتی در مقایسه با گذشته، حدود ۴۰ کاهش بارندگی صورت گرفته است.
 
سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، قم، خراسان رضوی، مرکزی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، سمنان، تهران، لرستان، البرز، همدان و خوزستان جزو استان‌هایی هستند که بارش‌های کمتری دریافت کرده‌اند؛ گفت: حدود ۳۶ تا ۷۶ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستند.
 
بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه تاکنون باید حدود ۴۰ درصد از سهمیه‌ بارش سالانه خود را از ابتدای سال آبی دریافت می‌کرد اما تنها حدود ۲۲ درصد دریافت کرده است، گفت: حجم مخازن سدهای تهران در حال حاضر حدود ۲۶۵ میلیون مترمعکب است که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد وضعیت بهتری دارد ولی درصد پرشدگی سدها حدود ۱۴ درصد است.
 
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه وضعیت سامانه‌ سه سد شرق تهران یعنی لار، لتیان و ماملو نسبت به سال قبل افت داشته است، گفت: سدهای طالقان و امیرکبیر کرج وضعیت مناسب‌تری دارد.
 
وی با بیان اینکه سامانه آبرسانی غرب تهران از دو سد طالقان و کرج آب می‌گیرد و سامانه‌ شرق تهران از سه سد شرق تهران و ما مجبور هستیم که انعطاف پذیری‌های لازم را بین سامانه‌های شرق و غرب تهران برای مدیریت تهران به کار گیریم، گفت: برای اینکه از پیامدهای منفی کم بارشی به ویژه در تهران عبور کنیم، لازم است شهروندان تهرانی حدود ۱۵ درصد در مدیریت مصرف آب مشارکت کنند.
 
به گفته سخنگوی صنعت آب کشور  تاکنون جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب در دستور کار نیست.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: خشکسالی ، بارش
ارسال به دوستان
پیش‌بینی جدید از تاریخ انقراض گیاهان؛ آخرین برگ سبز زمین چه زمانی پایین می‌افتد؟ مقایسه درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد