فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۴-۰۶-۱۴۰۲
کد ۹۰۶۱۵۵
انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۴-۰۶-۱۴۰۲

چرا عربستانی‌ ها ۷ سال است که به ایران نمی‌آیند؟

چرا عربستانی‌ ها ۷ سال است که به ایران نمی‌آیند؟
زمستان ۱۳۹۴ بود که عده‌ای تندرو در تهران از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و روابط دیپلماتیک دو کشور را به خطر انداختند. کمتر از چند ساعت بعد از آن اتفاق، عربستان با صدور بیانیه‌ای خبر داد که رابطه‌اش با ایران را پایان می‌دهد. سفارت‌ها تعطیل و سفرای دو طرف به کشور‌های مربوطه فراخوانده شدند. دولت وقت ایران اعلام کرد این یک اتفاق بود و وعده داد که با متخلفان برخورد می‌کند. آن وعده، ولی برای عربستانی‌ ها کافی نبود.
روزنامه شرق نوشت: تمام شد؛ یک نامه از کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌صورت رسمی به غائله میزبانی از تیم‌های عربستانی در ایران پایان داد. روز گذشته AFC با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران، خبر از این داد که تیم‌های ایرانی و عربستانی دیگر برای میزبانی از یکدیگر مشکلی ندارند و ماجرای برگزاری بازی در کشور ثالث تمام شده است.
 
این نامه پایانی بر کدورت‌های هفت‌ساله عربستانی‌ها از ایران است. زمستان ۱۳۹۴ بود که عده‌ای تندرو در تهران از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و روابط دیپلماتیک دو کشور را به خطر انداختند. کمتر از چند ساعت بعد از آن اتفاق، عربستان با صدور بیانیه‌ای خبر داد که رابطه‌اش با ایران را پایان می‌دهد. سفارت‌ها تعطیل و سفرای دو طرف به کشور‌های مربوطه فراخوانده شدند. دولت وقت ایران اعلام کرد این یک اتفاق بود و وعده داد که با متخلفان برخورد می‌کند. آن وعده، ولی برای عربستانی‌ها کافی نبود.
 
دود آن اتفاق سیاسی به چشم ورزش ایران، خاصه فوتبال رفت. فدراسیون فوتبال عربستان به‌طور رسمی با ارسال نامه‌ای به AFC از این نوشت که به دلیل نداشتن امنیت، حاضر نیست بازیکنانش را به ایران بفرستد. این مورد درباره دیگر رشته‌های ورزشی هم صدق کرد و عربستانی‌ها هرگز از سال ۲۰۱۶ به این طرف، ورزشکاری را به ایران نفرستادند. به پیروی از عربستان، دو کشور امارات و بحرین هم خواستار برگزاری بازی‌های ورزشی تیم‌هایشان با نمایندگان ایران در کشوری دیگر شدند که این موضوع از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد پذیرش قرار نگرفت.
 
در طول هفت سال گذشته، نمایندگان فوتبال ایران از برگزاری بازی‌ها در کشور ثالث ضرر زیادی کردند؛ هم اینکه هزینه مالی دادند و هم اینکه نتوانستند از حضور تماشاگران خودی بهره ببرند. اختلاف‌نظر‌های سیاسی دو کشور تا همین سال گذشته هم وجود داشت، ولی در ماه‌های اخیر، طرفین از در دوستی وارد شده و با امضای تفاهم‌نامه‌ای چند‌بندی که یکی از ابعاد آن مربوط به حوزه ورزش بود، خبر دادند تعاملات بیشتری در راه است.
 
تیم‌های ایرانی اگرچه یکی، دو سال اخیر به عربستان رفتند و حتی ورزشکاران دیگر رشته‌ها هم در تورنمنت‌های این کشور حاضر بودند، ولی عربستانی‌ها باز هم از حضور در ایران سر باز زدند تا همچنان نسبت به دست دوستی آن‌ها با دیده تردید نگریسته شود. پس از آنکه طرفین در توافق سیاسی اخیر، برگه‌های مهمی را امضا کردند، این‌طور به نظر می‌رسید که ماجرای عدم حضور تیم‌های عربستانی در ایران تمام شده است، اما هفته گذشته وقتی محل میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستانی‌ها از سوی AFC همچنان نامعلوم عنوان شد، این نگرانی به وجود آمد که نکند دوباره عربستانی‌ها از حضور در ایران سر باز بزنند.
 
تفاوت این دفعه با دفعات قبل در این بود که تیم‌های عربستانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، پوست‌اندازی کرده و هر‌کدام چندین ستاره مشهور دنیا را به خدمت گرفته‌اند. اتفاقا هر سه غول فوتبال عربستان به سه تیم ایرانی حاضر در این رقابت‌ها خورده‌اند؛ النصر با کریستیانو رونالدو و سادیو مانه با پرسپولیس دیدار می‌کند، الهلال با نیمار و میتروویچ قرار است به مصاف نساجی برود و الاتحاد هم با کریم بنزما و انگولو کانته باید با سپاهان رودررو شود.
 
بدیهی است که حضور چنین ستاره‌هایی در ایران می‌توانست موجی از هیجان را برای تماشاگران به وجود بیاورد. تردیدها، ولی نهایتا از بین رفت و کنفدراسیون فوتبال آسیا روز گذشته به‌طور رسمی به این مسئله اشاره کرد که تیم‌های عربستانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید به ایران سفر کنند.

رونالدو، نیمار و بنزما در ایران

رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا قرار است به‌زودی برگزار شود و در این راستا، پرسپولیس و نساجی مازندران از ورزشگاه آزادی به‌عنوان ورزشگاه خانگی‌شان در آسیا نام برده‌اند. این به آن معناست که رونالدو و نیمار قرار است به تهران سفر کنند و به ترتیب برابر پرسپولیس و نساجی به میدان بروند. حضور رونالدو در ایران یکی از آن جذابیت‌ها و فانتزی‌های همیشگی هواداران فوتبال است، ولی مشکل اینجاست که هواداران پرسپولیس نمی‌توانند از این فرصت تاریخی استفاده کرده و رونالدو را از نزدیک در ورزشگاه ببینند.
 
ماجرا از این قرار است که پرسپولیس از حضور تماشاگران در اولین دیدار خانگی‌اش محروم است. از آنجا که قرار است اولین بازی این تیم با النصر در ورزشگاه آزادی باشد، پس این بازی بدون حضور تماشاگران شده و حسرت زیادی بر دل هواداران سرخ‌های تهرانی گذاشته است. این در شرایطی است که حضور نیمار در ورزشگاه آزادی برای تقابل با نساجی می‌تواند فرصت تازه‌تری در اختیار هواداران قرار دهند تا کاپیتان تیم ملی برزیل را از نزدیک ببینند.
 
در مورد کریم بنزما و الاتحاد هم باید عنوان کرد که او قرار است به اصفهان برود تا در نقش جهان با سپاهان روبه‌رو شود. این هم یکی دیگر از فرصت‌های بزرگ برای هواداران فوتبال است تا یکی دیگر از ستاره‌های مطرح دنیای فوتبال را از نزدیک تماشا کنند. البته همه این اتفاقات به شرطی است که تا آن زمان مشکلی از قبیل مصدومیت برای این فوق‌ستاره‌ها رخ ندهد و آن‌ها بتوانند در ایران حاضر شوند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: عربستان ، فوتبال
ارسال به دوستان
منابع طبیعی «کلاژن‌» پیش‌بینی جدید از تاریخ انقراض گیاهان؛ آخرین برگ سبز زمین چه زمانی پایین می‌افتد؟ مقایسه درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان / واكنش سپاه: حمله موشکی و پهپادی به ۸ زیرساخت ارتش آمریکا در كويت و بحرین کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود