فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۲۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۳-۰۵-۱۴۰۲
کد ۹۰۲۹۹۹
انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۳-۰۵-۱۴۰۲
معاون وزیر نیرو:

طالبان به ایران اجازه بازدید از سد کجکی را نداد

طالبان به ایران اجازه بازدید از سد کجکی را نداد
متاسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.

معاون وزیر نیرو گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد اما افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را به تیم فنی ایران نداد.

به گزارش بازار، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر هیئت فنی ایران به افغانستان گفت: با کمک وزارت امور خارجه بالاخره اجازه بازدید از ایستگاه آب سنجی بالادست سد کجکی به تیم فنی ایران داده شد و تیم فنی ایران در این بازدید، مشاهده کرد که جریان آب به سمت سد کجکی برقرار است و آب در جریان است.

تصویر ماهواره ای از سد کجکی در تابستان 1402

تصاویر ماهواره ای از مخزن سد کجکی

وی افزود: متاسفانه در این سفر، مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران ندادند.

جوانبخت با بیان اینکه در این سفر، قرار شد طرفین روی نحوه تأمین حق آبه ایران مذاکرات را ادامه دهند، گفت: مقامات افغانستان مدعی هستند اگر از سد کجکی آبی رهاسازی شود، در طول ۷۰۰ کیلومتری تا رسیدن به مرز ایران، به خاطر خشکی مسیر، این آب رهاسازی شده به ایران نمی‌رسد، اما تیم فنی ایران مطرح کرد که می‌توان با محاسبات هیدرولوژیکی، حق‌آبه ایران را تأمین کرد و نمی‌توان با چنین مسائل کلی، تصمیم گرفت.

وی ادامه داد: در معاهده ۱۳۵۱ روشن است که سالانه باید ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از هیرمند وارد کشور شود اما این اتفاق در ۳ - ۴ سال گذشته نیفتاده و آب موثری از سوی افغانستان به سمت ایران رهاسازی نشده است.

سد کجکی

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: اینکه تیم فنی ایران از ایستگاه آب‌سنجی بالادست سد کجکی بازدید کرد، اتفاق خوبی بود که طبق معاهده باید پیش از این نیز اجازه بازدید به تیم فنی ایران داده می‌شد اما برای اولین بار این اجازه صادر شد و ما موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: بیش از ۲ سال است که آبی وارد چاه‌نیمه‌ها نشده، درحالی که چاه‌نیمه‌ها در تأمین آب مرود نیاز سیستان‌وبلوچستان نقش موثری دارد؛ از اینرو برنامه ریزی دقیقی در ۳ مرحله انجام شده تا نیاز آبی مردم تأمین شود.

جوانبخت تصریح کرد: مرحله اول که فاز اضطراری است، در سال جاری به انجام می‌رسد، بحث انتقال آب از مناطق شرقی استان مطرح است و همچنین با اجرای پروژه‌ای بزرگ، آب مورد نیاز سیستان‌بلوچستان را از دریا تأمین خواهیم کرد.

ارسال به دوستان
تصویر دیدنی از ببری که حشره است! پژو 405 در خیابان‌های بلژیک (تصویری) انفجار و تیراندازی در یک مرکز امنیتی در کراچی پاکستان عارف: روایت‌سازی و مستندسازی از مراسم تشییع رهبر انقلاب برای مردم جهان انجام شود زیبایی ببینیم؛ مخصوص طرفداران مرسدس بنز جاده چالوس یک‌طرفه شد این حجم زیبایی ؛ یک مدرسه دخترانه است (+عکس) معاون ترامپ: مذاکرات با ایران موفقیت‌آمیز بوده است قطع برق تعدادی از مناطق تهران؛ دلیل مشخص شد وقتی یک ساختمان برعکس ساخته می شود؛ معماری کاملا واقعی (+عکس) ‏ماجرای خرید محصولات کشاورزی از آمریکا چیست؟ چرا مخالفان تیم مذاکره‌کننده، آگاهانه واقعیت را تحریف می‌کنند؟ تاج السلطنه و مهمانی انتخاب کودک همسر (+صدا) دو تصویر، یک افسانه؛ چگونه لیونل مسی استانداردهای فوتبال را برای همیشه تغییر داد؟ (+اینفوگرافیک) پادشاه سلامت روده؛ فیبر یا پروبیوتیک؟ (بررسی برنده این دوئل گوارشی) اعلام آمادگی ایران برای کمک به مردم زلزله‌زده ونزوئلا