کد خبر ۸۹۰۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۲-۰۲-۱۴۰۲
کد ۸۹۰۱۲۱
انتشار: ۲۲:۵۷ - ۲۲-۰۲-۱۴۰۲

آمریکا از افزایش گشت زنی‌ها در تنگه هرمز خبر داد

آمریکا از افزایش گشت زنی‌ها در تنگه هرمز خبر داد
فرمانده نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا: آمریکا به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت که ناوگان پنجم این کشور و متحدانش در خاورمیانه، شمار کشتی‌ها و هواپیماهای گشتزنی در تنگه هرمز را افزایش می‌دهند.

به گزارش ایرنا؛ هدف از این اقدام جلوگیری از توقیف کشتی‌ها توسط ایران است اما اطلاعاتی درباره اینکه چه کشتی هایی در این طرح حضور خواهند داشت، اطلاعاتی منتشر نکرد.

براد کوپر فرمانده نیروی دریایی فرماندهی مرکزی آمریکا، ناوگان پنجم و نیروهای مشترک دریانوردی آمریکا جمعه در بیانیه‌ای با دخالت در امور منطقه و تکرار اتهام‌های نادرست و بی‌پایه گفت: توقیف غیرقانونی و غیرمسئولانه و ارعاب کشتی‌های تجاری توسط ایران باید متوقف شود.

وی افزود: ناوگان پنجم آمریکا و شرکای ما متعهد به حفاظت از حقوق دریانوردی در این آبهای حیاتی هستند.

در همین حال، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت دفاع اقداماتی را برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس آغاز خواهد کرد.

وی از انتشار جزئیات اقدامات آمریکا برای تقویت ناوگان خود در خلیج فارس در روزهای آینده خبر داد.

این مقام آمریکایی که از حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در تنگه هرمز عصبانی است، گفت: آمریکا به قدرت‌های منطقه‌ای اجازه برهم زدن کشتیرانی در آبراه‌های آسیای غربی از جمله تنگه هرمز را نخواهد داد.

ایران همواره بر وجود سازوکارهای بومی برای تامین امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه از جمله تنگه هرمز تاکید کرده و حضور نیروهای بیگانه و قدرت‌های منطقه‌ای در این آبراهه‌ها را برهم زننده امنیت جمعی کشورهای ساحلی خلیج فارس اعلام کرده است.

نیروی دریایی سپاه یک نفتکش خارجی متخلف را سوم می (۱۳ اردیبهشت) در آب‌های تنگه هرمز توقیف کرد. پیش از آن، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک نفتکش به نام «نیووی» با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کرده اند. دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز اعلام کرد: کشتی نیووی در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

نیروی دریایی آمریکا همچنین ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) اعلام کرد ایران یک نفتکش به نام «ادونتیج سوییت» را با پرچم جزایر مارشال در خلیج عمان توقیف کرده است و ادعا کرد: این نفتکش هنگام توقیف پیام کمک ارسال کرده است. اقدام های ایران مغایر با قوانین بین المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است و باید فورا نفتکش را آزاد کند.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: یک فروند کشتی متخلف را که با پرچم مارشال در حال فرار بود، با حکم قضایی توقیف و به آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان هدایت کرده است.

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، تنگه هرمز
ارسال به دوستان
«کیپ ورد» پدیده جام جهانی / چگونه کشور کوچک نیم میلیون نفری مقابل اسپانیا مساوی کرد دستگیری اعضای باند کلاهبرداری شبکه‌ای فروش خودرو شهاب حسینی، مریلا زارعی و نعیمه نظام‌دوست در سریال محبوب 25 سال پیش هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف این مکمل ورزشی «پاپ» کتاب منتشر می‌کند برقراری مجدد پروازهای تهران – دبی از ۱۰ تیرماه تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد