فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۸۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۸-۰۲-۱۴۰۲
کد ۸۸۹۶۶۶
انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۸-۰۲-۱۴۰۲

۲ ماهواره ناسا به مدار رفت

۲ ماهواره ناسا به مدار رفت
شرکت فضایی راکت‌لب دو ماهواره‌ ناسا را برای مطالعه طوفان‌های گرمسیری به فضا پرتاب کرد.
شرکت فضایی راکت‌لب دو ماهواره‌ی ناسا را برای مطالعه طوفان‌های گرمسیری به فضا پرتاب کرد.
 
به گزارش ایسنا، تاسواره‌های TROPICS بامداد امروز(دوشنبه) از نیوزیلند به مدار پرواز کردند. این دو ماهواره اولین ماهواره‌های صورت فلکی جدید ناسا برای شکار طوفان‌ها هستند.
 
دو تاسواره بر فراز یک موشک الکترون شرکت راکت‌لب در ساعت ۹ شب به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۴:۳۰ بامداد به وقت ایران) از پایگاهی در نیوزلند به مدار رفت.
 
حدود ۳۳ دقیقه پس از بلند شدن، تاسواره‌های TROPICS با اندازه‌ای مشابه جعبه کفش در مدار پایین زمین، حدود ۵۵۰ کیلومتری مستقر شدند.
 
صورت فلکی TROPICS از چهار تاسواره در مدار پایین زمین تشکیل می‌شود.
 
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، شرکت فضایی راکت‌لب دو ماهواره دیگر این صورت فلکی را حدود دو هفته‌ی دیگر به فضا پرتاب خواهد کرد. برای اینکه صورت فلکی به درستی کار کند، هر چهار ماهواره باید طی یک دوره ۶۰ روزه مستقر شوند.
 
تاسواره‌های TROPICS تشکیل ساعت به ساعت و پیشرفت طوفان‌های گرمسیری را اندازه‌گیری می‌کنند.
 
بیل بلکول(Bill Blackwell)، محقق اصلی تاسواره‌های TROPICS طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما داده‌هایی را دریافت خواهیم کرد که پیش از این هرگز نداشته‌ایم که شامل توانایی برای نگاه کردن به منطقه طول موج مایکروویو در طوفان‌ها و بررسی آنها هنگام شکل‌گیری می‌شود. ما امیدواریم که درک خود را از فرآیندهای اساسی که تشکیل طوفان‌ها را تحریک می‌کند، بهبود بخشیم و در نهایت توانایی خود را برای پیش‌بینی و پیگیری شدت آن‌ها افزایش دهیم.
 
شرکت راکت‌لب دارای توانایی پرتاب از دو نقطه بسیار متفاوت از سیاره ماست. این شرکت همچنین یک پایگاه در ویرجینیا دارد. هر دو ماموریت TROPICS در ابتدا قرار بود از این پایگاه پرتاب شوند، اما برای پرتاب زودتر به نیوزیلند منتقل شدند.
 
این تغییر به صورت فلکی اجازه می‌دهد تا قبل از آغاز فصل طوفان ۲۰۲۳ در نیمکره شمالی که به طور رسمی در شرق اقیانوس آرام در روز ۱۵ مه آغاز می‌شود، راه‌اندازی شود. تغییر مکان پرتاب هزینه اضافی قابل توجهی برای ناسا یا راکت‌لب نداشت.
 
پیتر بک(Peter Beck)، مدیرعامل راکت‌لب در کنفرانس مطبوعاتی ۲۸ آوریل گفت: ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که می‌توانیم آن فضاپیماها را برای فصل طوفان تحویل دهیم.
 
صورت فلکی TROPICS در ابتدا قرار بود از شش ماهواره تشکیل شود. با این حال، دو تاسواره اول زمانی که موشک آنها که توسط شرکت کالیفرنیایی آسترا ارائه شده بود، هنگام پرتاب در ژوئن ۲۰۲۲ سقوط کرد، از بین رفتند.
 
ناسا پس از آن شرکت راکت‌لب را برای پرتاب چهار ماهواره باقیمانده خود انتخاب کرد.
 
با این وجود اگر دومین ماموریت راکت‌لب در مسیر رساندن این ماهواره‌ها با ناهنجاری مواجه شود، صورت فلکی TROPICS بی‌فایده نخواهد شد و به گفته‌ی مک کارتی اگر فقط یکی از این دو پرتاب انجام شود چیزهای زیادی برای یادگیری از داده‌های آن‌ها وجود خواهد داشت.
 
راکت‌لب در تلاش است تا اولین مرحله الکترون را قابل استفاده مجدد کند و پیشران موشک را در چندین پرواز بازیابی کند. با این حال، بامداد امروز هیچ عملیات بازیابی انجام نشد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ناسا ، ماهواره
ارسال به دوستان
حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده