فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۳۰-۰۱-۱۴۰۰
کد ۷۸۰۰۶۰
انتشار: ۰۹:۰۸ - ۳۰-۰۱-۱۴۰۰

مراقب تب کنگو باشید

عصر ایران
این بیماری در دام ها علامت خاصی ندارد و گاهی تنها باعث یک تب خفیف می‌شود لذا علائم بالینی قابل ملاحظه ای در دام ندارد و دام ها صرفا به عنوان مخزن ویروس تلقی می‌شوند.

مراقب تب کنگو باشیدرییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کرمانشاه با اشاره به اینکه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه قابلیت سرایت از دام به انسان را دارد، از مردم خواست مراقبت‌های لازم به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری را انجام دهند.

«مجید همتی» روز دوشنبه به ایرنا گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، که قابلیت سرایت از دام به انسان را دارد.

وی افزود: تب کنگو در دام ها علامت خاصی ندارد و گاهی تنها باعث یک تب خفیف می‌شود لذا علائم بالینی قابل ملاحظه ای در دام ندارد و دام ها صرفا به عنوان مخزن ویروس تلقی می‌شوند.

همتی اظهار داشت: این بیماری در انسان دارای علائم نسبتا شدیدتری است و معمولا با تب ناگهانی، کوفتگی عضلات، سردرد و استفراغ آغاز و نهایتا ۳ تا ۶ روز بعد از این علائم، خونریزی از دیواره عروق شروع و حتی ممکن است منجر به مرگ شخص شود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی کرمانشاه یادآور شد: مخزن این ویروس در طبیعت حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و جوندگان مانند خرگوش همچنین حشراتی مانند کنه ها هستند که نقش مهمی در انتقال این بیماری دارند.

همتی مهمترین راه انتقال بیماری به انسان را از طریق گزش کنه ها و تماس با بافت و ترشحات دام آلوده مخصوصا در زمان ذبح دام، قصابی و همچنین تماس با ترشحات انسان آلوده به این بیماری اعلام کرد.

وی ادامه داد: مهمترین راه پیشگیری از این بیماری مبارزه با کنه ها و انگل های دامی از طریق سم پاشی و اصلاح جایگاه دامی است همچنین افرادی که با دام در تماس هستند مانند دامداران، پرسنل کشتارگاه های دام، دامپزشکان و ...‌ باید وسایل ایمنی از قبیل لباس کار، ماسک، چکمه و دستکش را به همراه داشته باشند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کرمانشاه گفت: این بیماری ممکن است از طریق تماس با گوشت دام‌های آلوده و یا مصرف این گوشت ها به صورت نیم پخته به انسان انتقال یابد که به منظور پیشگیری از این حالت بایستی گوشت را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال معمولی و در دمای ۰ تا ۴ درجه سانتیگراد نگهداری نمود که با رعایت پروسه جمود نعشی و اسیدی شدن گوشت، ویروس از بین می‌رود.

همتی به شهروندان توصیه کرد گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری و جهت اطمینان، پیش از مصرف آن را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال خانگی با دمای ۴ تا ۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنند.

این بیماری واکسیناسیون ندارد و تنها راه مقابله با آن پیشگیری از طریق روش های ذکر شده است.

ارسال به دوستان
عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان