فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۶۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۵-۱۰-۱۳۹۹
کد ۷۶۲۲۸۷
انتشار: ۱۹:۰۶ - ۰۵-۱۰-۱۳۹۹

پیست اسکی توچال: 10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم

پیست اسکی توچال: 10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم
افرادی که توچال گرفتار شده بودند، افراد عادی و اسکی‌باز بودند که از تله‌کابین استفاده می‌کردند و در بین آنها کوهنوردی نبود.

روح‌الله امداد به خبرهای مبنی بر گرفتار شدن تعدادی کوهنورد در ایستگاه ۷ توچال واکنش نشان داد و گفت: این افراد در ایستگاه ۵ گرفتار شده بودند.

به گزارش ایسنا، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرده بود که "حدود ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از ایستگاه شماره ۷ توچال تماسی با مرکز اورژانس تهران مبنی بر گرفتار شدن ۱۰۰ نفر از کوهنوردان گرفته شده است."

به دنبال این موضوع حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی به ایسنا، گفت: "افرادی که توچال گرفتار شده بودند، افراد عادی و اسکی‌باز بودند که از تله‌کابین استفاده می‌کردند و در بین آنها کوهنوردی نبود."

امداد، مدیرعامل توچال در واکنش به خبر اورژانس مبنی بر گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه ۷ توچال به ایسنا، گفت: متاسفانه سخنگوی اورژانس خبر اشتباهی را در مورد گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه ۷ منتشر کردند. ماجرا از این قرار است که نفراتی که از دربند و درکه صعود کرده و حوالی ایستگاه ۵ ما بودند، به خاطر پر شدن پاکوب مسیر و با توجه به برودت هوا و برف، مسیر را گم کرده بودند اما چون دکل‌های ما را می‌دیدند، علامت دادند. همکاران ما هم به آن‌ها کمک کردند و شاید حدود ۱۰ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

او افزود: من در ایستگاه ۵ بودم و آقایی حدود ۶۰ ساله را دیدم که از دربند صعود کرده بود و اصلا اوضاع خوبی نداشت، دوستان با وسایل گرمایشی او را احیا و بعد از بهبود شرایط به پایین منتقل کردند. ما حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح که دیدیم هوا خوب نیست، پیست اسکی را تعطیل و تمام اسکی‌بازان را تخلیه کردیم. اصلا هیچ اسکی‌بازی در خط نبود. گفته بودند ما به ایستگاه ۷ رفته‌ایم و ۱۰۰ نفر را نجات دادیم، اما من نمی‌دانم چگونه اورژانس به ایستگاه ۷ رفته است؟ با چه وسیله‌ای رفته‌اند؟ جاده‌ها که بسته و تله‌کابین متوقف بود. و در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت هم هلیکوپتر نمی‌تواند برود.

امداد با بیان اینکه افراد گرفتار در ایستگاه ۵، کوهنورد و در مجموع حدود هزار و ۷۰۰ نفر به ارتفاع صعود کرده‌ بودند، ادامه داد: وزش باد خیلی زیاد بود و طبق آیین‌نامه استاندارد اگر سرعت وزش باد بیشتر از ۲۵ متر بر ساعت باشد، دستگاه هشدار می‌دهد، به همین دلیل ما خط را متوقف کردیم تا مقداری شرایط مناسب شد که پس از آن نفرات را منتقل کردیم. نکته جالب اینجاست که ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه خط به طور کامل تخلیه شده بود و هیچ مصدومی از سمت ما نداشتیم.

او در واکنش به اظهارات رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت: ما اصلا افراد عادی را به بالا راه ندادیم و مطابق با فیلم‌های موجود، ۹۰ درصد افراد کوهنورد بودند. آن ۱۰ درصد هم افرادی هستند که از روزهای قبل در هتل‌های ما اقامت داشتند و می‌خواستند پایین بیایند. ما امروز حدود ۲۵۰ نفر اسکی‌باز داشتیم که همه را تا ساعت ۱۰ تخلیه کردیم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: اورژانس ، کوهنوردی ، توچال
ارسال به دوستان
تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد بلایی که ماهواره سر فیلم‌های ایرانی آورد! آغاز فروش مشارکت در تولید محصول جدید سایپا از فردا + بخشنامه تأثیر پنهان طعم‌های محبوب «یخی» بر قلب بورس هفته را صعودی آغاز کرد مسکن رکورد دار رکود در 1404 شد واکنش وزارت خارجه به نقض یادداشت تفاهم خاتمه جنگ از سوی آمریکا