فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۸۰۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۸
کد ۶۸۰۰۵۹
انتشار: ۱۳:۳۶ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۸

ارتقای "کاوه‌ده" فیروزکوه به منطقه حفاظت شده

ارتقای

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران از ارتقای منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» در شهرستان فیروزکوه به منطقه حفاظت شده خبر داد.

به گزارش ایسنا، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع کاوه‌ده یکی از بهترین مناطق طبیعی کشور است و از حدود ۲۷ سال پیش تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوده، گفت: محدوده کاوه‌ده ۱۸ سال در نوبت اضافه شدن به مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست بود و بیش از ۴۰ درصد حیات وحش استان تهران را در خود جای داده است و کریدور بسیار مهمی برای مهاجرت حیات وحش بین استان‌های مازندران، تهران و سمنان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این منطقه در جنوب شهرستان فیروزکوه قرار دارد، اظهارکرد: این منطقه برای اولین بار در سال ۸۱ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال ۸۸ تمدید شد و خوشبختانه با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.

کلانتری با اشاره به اینکه پوشش گیاهی منطقه تحت تأثیر وضعیت آب و هوایی به دلیل اکوتون بودن که بین منطقه خزری، البرز مرکزی و منطقه صحرایی قرار دارد و از تنوع گیاهی قابل توجهی برخوردار است، اظهار کرد: مهره‌داران این منطقه نیز به دلیل تلاقی دو منطقه جانوری خزری و البرز مرکزی دارای تنوع زیستی بالا و با اهمیتی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به دلایل ارتقای این محدوده به منطقه حفاظت شده اشاره کرد و گفت: این منطقه به دلیل اینکه چندین بار به عنوان منطقه شکار ممنوع تمدید شده بود در طی سالیان اخیر با حفاظتی که از آن صورت گرفت از پتانسیل‌های قوی از جمعیت‌های قوچ و میش استان برخوردار است و می‌تواند به عنوان منبع پشتیبانی برای سایر زیستگاه‌هایی که در سطح استان و استان‌های مجاور در حال حاضر به دلیل تعارضات و فعالیت‌های انسانی دچار مشکلات متعددی شده‌اند، قلمداد شود.

وی ادامه داد: از طرفی با توجه به اینکه این محدوده همجوار با استان مازندران و سمنان است به عنوان کریدور حمایتی، تبادل جمعیت قوچ و میش البرز مرکزی را بین سه استان مازندران، سمنان و تهران به عهده دارد و مورد حمایت قرار می‌دهد.

کلانتری با بیان اینکه با توجه به آخرین برآورد جمعیتی سم‌داران ۷۷۱۶ رأس مورد تخمین قرار گرفته که بیانگر پتانسیل بالای این منطقه است، تصریح کرد: افزایش پشتوانه حفاظتی از گونه‌های ارزشمند جانوری مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش البرز مرکزی، کل و بز، روباه ترکمنی از پستانداران و افعی البرزی و دماوندی از خزندگان، کبک دری و هما از پرندگان و قزل آلای خال قرمز از ماهیان که در سطوح ملی و بین المللی در حال حاضر در طبقه بندی تهدید و در معرض خطر انقراض ملی است از جمله دیگر دلایل ارتقای این منطقه است.

وی ادامه داد: مشاهده مکرر و برآورد جمعیتی پلنگ در این منطقه با استفاده از روش‌های دوربین تله‌ای نشان از پراکنش و تراکم بالایی این جانور در سطح استان است که می‌طلبد مورد حفاظت مناسب قرار گیرد.

کلانتری در ادامه گفت: این منطقه درحال حاضر دارای دو پاسگاه محیط بانی است که با شرایط جدید باید حداقل دو پاسگاه محیط بانی دیگر نیز به آن افزوده شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی محیط زیست استان تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در شهرستان فیروزکوه حافظ حقوق مردم است، اظهارکرد: حفاظت محیط زیست با منافع قانونی مردم در تقابل نیست و حقوق قانونی کلیه ذینفعان محلی نیز مورد احترام خواهد بود.
ارسال به دوستان
ترافیک سنگین در محورهای هراز و کندوان تدوین دستورالعمل‌های ویژه HSE برای مراسم تشییع رهبر شهید سندرز: دیگر نباید میلیاردها دلار برای نتانیاهوی نسل‌کش هزینه شود برگزاری نشست هماهنگی برای انتقال منابع فروش گاز به هدفمندسازی یارانه‌ها فراخوان تأمین اجتماعی برای ثبت شماره حساب بانکی بیمه‌شدگان ادعای وال‌استریت ژورنال درباره لغو مذاکرات این هفته ایران-آمریکا جزئیات پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید نگرانی نتانیاهو از احتمال فروش اف-۳۵ به ترکیه تکذیب شایعه لغو بستری رایگان کودکان زیر ۷ سال توسط وزارت بهداشت رایزنی بن‌سلمان و مکرون درباره آخرین تحولات تفاهم ایران و آمریکا ثبت ملی آیین تشییع رهبر شهید انقلاب در فهرست میراث ناملموس ابهام در مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس و سرنوشت مالکیت استقلال ۴۲۴۷ شهید در حملات ۴ ماهه اسرائیل به لبنان نتانیاهو تهدید به استعفا از لیکود کرد آغاز مسابقات پارادوومیدانی قهرمانی کشور در تهران
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟