فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۸
کد ۶۷۹۹۷۹
انتشار: ۰۸:۰۷ - ۳۰-۰۴-۱۳۹۸

نعمت احمدی: دولت می‌تواند در بودجه صدا و سیما ورود کند

نعمت احمدی: دولت می‌تواند در بودجه صدا و سیما ورود کند

یک وکیل دادگستری گفت: تدبیر درست رییس جمهور برای جلوگیری از تولید برنامه‌هایی که مخالف با دولت است یا بار اتهامی برای دولت دارد، این است که در هزینه‌های رادیو و تلویزیون اعمال نظر و دقت داشته باشد تا برنامه بد و مخالف تولید نکنند.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: طبق اصول 52 و 53 قانون اساسی درآمدهای دولت باید به خزانه بیاید و کلیه هزینه‌های دولتی از طریق بودجه سنواتی باید تخصیص پیدا کند.

وی با بیان این‌که «کار سازمان برنامه و بودجه تنظیم بودجه کشور است»، گفت: سازمان برنامه و بودجه این اشراف را در تهران و مناطق دیگر دارد که بودجه‌ها را تعیین و نظارت می‌کند و سازمان‌ها نیز هزینه‌های‌شان را می‌دهند؛ البته سازمان‌هایی مانند دادگستری، رادیو و تلویزیون و سازمان وزارت و ورزش درآمدزا هستند نه اینکه همه درآمدها را داشته باشند بلکه بخشی از هزینه‌ها را به صورت درآمد از برنامه‌های‌شان دارند.

وی افزود: بودجه‌ای که تخصیص می‌یابد باید از طریق تفریغ بودجه که به وسیله دیوان محاسبات صورت می گیرد، انجام شود. دیوان محاسبات دادگاهی است که اقلام و ارقام بودجه‌ای که هزینه می‌شود را محاسبه می‌کند نه اینکه باید تعیین شود بلکه آنرا محاسبه می‌کند.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: صدا و سیما با دیگر جاها متفاوت است و صرف نظر اینکه درآمد دارد و تبلیغات می‌فروشد، از آن طرف هم باید تولید کند و هزینه دارد. برخلاف جاهای دیگر شورای نظارت دارد؛ یعنی وقتی قانون اساسی تصویب می‌شد مانده بودند که صدا و سیما را جزو کدام قوه قرار دهند و علی الحساب باید جزو قوه مجریه می‌بود؛ لذا طبق اصل 44 قانون اساسی که سه اقتصاد دولتی و خصوصی و تعاونی را تعریف کرده، رادیو و تلویزیون را جزو اقتصاد دولتی گذاشته‌اند.

احمدی یادآور شد: چندین موضوع مانند راه، مخابرات، هواپیما، کشتیرانی، بیمه، بانک و ... عنوان شد که دولتی‌اند و از آنجا که اقتصاد دولتی اقتصاد ناموفقی است و در دنیا نشان داد که دولت نمی‌تواند مجری خوبی باشد؛ لذا ما در طول این چهل سال از باب خصوصی سازی اکثر جاها را خصوصی سازی کردیم مانند بیمه، بانک، کشتیرانی، راه و راه آهن وغیره. تنها جایی که تا این لحظه مقاومت کرده تا خصوصی نباشد، صدا و سیما و رادیو و تلویزیون است و ما جزو معدود کشورهایی هستیم که رادیو وتلویزیون خصوصی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر فضای مجازی اینقدر باز شده که هر فرد یک شهروند خبرنگار است ولی ما هنوز بر سنت چهل ساله گذشته پافشاری می‌کنیم و در اینجا دچار چالش می‌شویم زیرا رادیو و تلویزیون خصوصی نداریم، رقابت وجود ندارد و نحوه نظارتش مشکل پیدا کرده است. برای حل این مشکل آن را زیر نظر رهبری قرار دادیم. یعنی رهبری باید رییس صدا و سیما را تعیین کند البته مقام رهبری هم اعلام کرده که ابلاغ را صادر می‌کند و در این زمینه نظارتی ندارد. زیرا موضوع خیلی حساس است و اینقدر حساس است که تا این مدت حاضر نشدند رادیو و تلویزیون خصوصی را ارائه بدهند. بر همین اساس شورای نظارت را برای نظارت در این امر قرار دادند.

وی با بیان این‌که «شورای نظارت یکسری اشخاص حقیقی و حقوقی دارد»، گفت: این چالش مطرح است که سرپرست صدا و سیما را رهبری تعیین می‌کند، بودجه‌اش را دولت می‌دهد و نظارت آن را یک هیات انجام می‌دهد که اینها پست‌های انتصابی‌اند و وزنه دولت در پست‌های انتصابی کمتر است و در پست‌های انتصابی افراد منصوب می‌شوند و تولید ایراد پیدا می‌کند. مثلا مردم علاقه‌مندند برنامه نود را داشته باشند. مردم برای این برنامه تا دو سه بامداد بیدار بودند و چند میلیون نفر در رابطه با برنامه با هم بحث می کردند ولی یک دفعه آقایی تصمیم می‌گیرد که برنامه نود نباشد زیرا تصمیم گیرنده نه دولت است نه مردم‌اند بلکه یک نظارت و رییسی دارد و دولت تنها اهرمی که دارد این است که می‌تواند در مورد بودجه صدا و سیما ورود کند.

احمدی یادآور شد: وقتی که صدا و سیما برنامه‌هایی را درست می‌کند و این برنامه‌ها در تقابل با دولت قرار می‌گیرند و یا درخط مشی دولت نیست و ضد دولت است، باعث می‌شود رییس جمهور تنها راهی که برای جلوگیری از تولید برنامه‌هایی که مخالف با کلان دولت است یا بار اتهامی برای دولت دارد، مثل گاندو، این باشد که اعمال نظر و دقت در هزینه‌های رادیو و تلویزیون داشته باشد و بگوید که وقتی پول ندارید و اعتبارتان کم است و از کمبود بودجه رنج میبرید، باید برنامه بد و مخالف تولید نکنید.

وی افزود: اگر به بودجه سالیانه رادیو و تلویزیون نگاه کنید می‌بینید که اندازه یک وزارت خانه بودجه دارد. شما ببینید که رادیو و تلویزیون چه تعداد پرسنل دارد و از طرفی دیگر تولیدش را هم نگاه کنید. میبینید که یکی از عوامل نارضایتی مردم بیشتر مصاحبه و سخنرانی و موعظه است؛ لذا رییس دولت از راه درست به موضوع وارد شده است زیرا شورای نظارت، نظارت بر تولیدات نمی‌کند و عملا چالش در جامعه به وجود می‌آورد و دولت تنها امکانی که دارد جلوگیری از پرداخت بودجه برای تولید برنامه‌های تفرقه افکنانه یا برنامه‌هایی که باب تهمت یا افترا نسبت به یک جریانی و یک فردی را به وجود می آورد، است.

وی در پایان تصریح کرد: ناگفته نماند که ما سال‌های گذشته هم همین درگیری را داشته‌ایم و تولید برنامه‌هایی مانند "چراغ" و "هویت" با پول بیت المال بود که نفعی برای جامعه نداشت جز اینکه جدایی و تفرقه بیندازد.

ارسال به دوستان
میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان