فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۴ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۸
کد ۶۷۸۳۹۰
انتشار: ۲۲:۳۴ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۸

ابتلای 5 نفر به تب کریمه کنگو در زاهدان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: عدم رعایت بهداشت فردی و اصول ایمنی عامل ابتلای 5 نفر از دامداران شهرک دامداران زاهدان به تب کریمه کنگو (CCHF) شده است.

به گزارش فارس، سید مهدی طباطبایی اظهار کرد: از ابتدای سال تا کنون 5 نفر از افراد ساکن در شهرک دامداران زاهدان به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در ذبح و در مواجهه با دامها به تب کریمه کنگو مبتلا گردیده اند و در حال حاضر اقدامات موفق درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای آنان انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت المهدی و شهرک دامداران زاهدان با هدف بررسی نظام مراقبت بیماریها با اولویت تب کریمه کنگو و با اشاره به اینکه در چند روز اخیر مواردی از بروز بیماری تب کریمه کنگو در استان گزارش شده است، خاطر نشان کرد: اقدامات مداخله ای حوزه بهداشت و دامپزشکی جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری در حال بررسی و اجراست.

وی با اشاره به اینکه عامل اصلی ابتلای به تب کریمه کنگو ترشحات بدنی حیوان و کنه های آلوده به بیماری است افزود: بالغ بر ۸ هزار دام شیر ده در شهرک دامداران زاهدان در حوالی محیط های مسکونی نگهداری می شود که اگر دامداران عزیز موارد ایمنی و حفاظت فردی و بهداشتی را در مواجهه با دامها رعایت نکنند از جهت انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

معاون بهداشت دانشگاه افزود: مشارکت مردم و سازمانهای ذیربط مهمترین عامل ساماندهی وضعیت دامهای موجود جهت حفظ سلامت مردم در شهرک دامداران زاهدان خواهد بود.

طباطبایی تصریح کرد: با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دامپزشکی زاهدان مداخلات آموزشی و عملیاتی جهت پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان ودام با اولویت تب کریمه کنگو در سطح استان اجرائی خواهد شد.

غلامرضا سرگزی مدیر امور دامی سازمان دامپزشکی استان در مرکز جامع خدمات سلامت المهدی زاهدان واقع در شهرک دامداران گفت: شهرک دامداران زاهدان به طور همزمان محل سکونت صاحبان دام ها و نگهداری دام است که این موضوع اقدامات سم پاشی و پیشگیرانه CCHF در محیط های نگهداری دام را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: فعالیت کنه های ناقل در سال ۹۸ در استان سیستان وبلوچستان بیشتر شده است که مداخلات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی در حال اجراست.

از ابتدای سال تا کنون 9 بیمار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به علت عدم رعایت بهداشت فردی در ذبح و همچنین تماس با کنه های آلوده به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا گردیده اند که 5 نفر این بیماران از اهالی شهرک دامداران زاهدان بوده اند که بلا فاصله اقدامات درمانی برای این افراد با روندی موفقیت آمیز در بیمارستان بوعلی زاهدان آغاز گردید و پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

برچسب ها: زاهدان ، تب کنگو
ارسال به دوستان
میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان