فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۲۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶-۰۶-۱۳۹۷
کد ۶۲۸۸۶۱
انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶-۰۶-۱۳۹۷

روزانه 20 میلیارد تومان در کشور دود می‌شود

عصر ایران
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به افزایش قیمت سیگار طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: حتی سیگارهای داخلی نیز ‏گران شده است و این در شرایطی است که مشتری قیمت‌های جدید را می‌پردازد و تولیدکننده و واردکننده نیز سود می‌برند، اما مبلغی به ‏جیب دولت نمی‌رود. مالیات بر سیگار نه به قیمت خرده‌فروشی بلکه از در کارخانه پرداخت می‌شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: در شرایط اقتصادی فعلی روزانه 20 میلیارد تومان در کشور برای مصرف سیگار هزینه می شود ‏و حداقل 2 تا سه برابر این مبلغ را دولت برای درمان بیماری‌ها هزینه می‌کند.‏

محمدرضا مسجدی روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از 98 ‏درصد نیاز مصرف دخانیات کشور توسط کارخانجات داخلی تامین می‌شود، اظهار داشت: ما این ادعا را قبول نداریم و معتقدیم که میزان تولید ‏داخلی سیگار بسیار بیشتر از این میزان است و قصد دارند در آینده صادرات نیز انجام دهند.‏

وی با بیان اینکه قاچاق سیگار در تمام جهان به صورت هدایت شده انجام می‌شود، اظهار داشت: قاچاق سیگار به علت سود فراوانی که دارد ‏در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد. هر قدر تولید داخلی سیگار و نظارت و اعمال مقررات بیشتر باشد، نمی‌توان جلوی قاچاق را ‏گرفت.‏

فوق تخصص بیماری‌های ریه ادامه داد: بیشتر شرکت‌های خارجی که یک مارک از سیگار آنها را وارد می‌کنیم، خودشان ‏سیگار قاچاق را نیز وارد می‌کنند؛ آنها به طور مثال می‌گویند که 100 هزار پاکت سیگار رسمی و یک میلیون پاکت غیررسمی وارد ‏کنید. به هر حال با توجه به میزان تولید سیگار در کشور، بحث قاچاق خیلی جدی نیست.‏

مسجدی گفت: تنها تولیداتی که در کشور رو به گسترش است، دخانیات است و این نیاز به فکر و تامل بیشتر دارد.

باید توجه کنیم ‏طی تمام سال‌های پس از انقلاب، سیگار هیچ وقت جزو تحریم‌ها قرار نگرفت. وقتی دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی به نوعی ‏تحت تاثیر تحریم قرار می‌گیرند و مردم تحت فشار هستند، سیگار و توتون تحریم نمی‌شود. هدف این است که مردم ما بیشتر ‏بیمار شوند و مرگ و میر افزایش یابد تا سود بیشتری نصیب دشمنان شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به افزایش قیمت سیگار طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: حتی سیگارهای داخلی نیز ‏گران شده است و این در شرایطی است که مشتری قیمت‌های جدید را می‌پردازد و تولیدکننده و واردکننده نیز سود می‌برند، اما مبلغی به ‏جیب دولت نمی‌رود. مالیات بر سیگار نه به قیمت خرده‌فروشی بلکه از در کارخانه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه قبلا روزی 10 میلیارد تومان برای مصرف سیگار هزینه می‌شد، افزود: در مورد دخانیات مشکلات جدی وجود دارد؛ قانون می‌گوید هر‏گونه تولید، واردات و احداث کارخانه جدید دخانیات باید در ستاد کشوری کنترل دخانیات تصویب شود. کسی که در ‏ایران کارخانه دخانیات احداث می‌کند، به دنبال سود است. سود کارخانه دخانیات نیز در مصرف بیشتر است؛ یعنی جوانان باید مصرف ‏سیگار و قلیان را بیشتر کنند تا جیب عده‌ای خاص پر شود و ضرر آن نیز به دولت می‌رسد.‏

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح