فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۱۴۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۷ - ۱۰-۱۰-۱۳۹۵
کد ۵۱۴۵۲۴
انتشار: ۲۳:۳۷ - ۱۰-۱۰-۱۳۹۵

"محصولات تراریخته هیچ گونه خطری ندارند"

عصر ایران
دکتر قره یاضی گفت: گزارش علمی در هیچ یک از معتبرترین مجلات علمی جهان پیرامون استفاده از محصولات تراریخته وجود ندارد.
نشست و سخنرانی تخصصی محصولات تراریخته به میزبانی گروه بیوتکنولوژی و به نژادی گیاهی روز شنبه 4 دی ماه 95 در محل دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور دکتر قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران و رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد.

در این نشست که اساتید و دانشجویان دانشگاه و همچنین مسئولین و دست اندرکاران مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری حضور داشتند به مباحث پیرامون محصولات تراریخته در ایران و جهان پرداخته شد.

در این مراسم دکتر شاهنوشی رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد ضمن خوش آمد گویی به حاضران به ضرورت بهره گیری از فناوری های نوین قرن 21 و اهمیت توجه به توسعه این شاخه از علوم زیستی اشاره اشاره نمود.

پس از آن دکتر قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران به عنوان مهمان ویژه این مراسم درباره وضعیت توسعه محصولات تراریخته درجهان و ایران سخنانی را ارائه نمود.

وی در سخنان خود به مهمترین موانع پیش روی تحقیقات و توسعه این نوع از محصولات فناورانه پرداخت.

قره یاضی با اشاره به محدودیت هایی که تجارت و واردات محصولات تراریخته برای تحقیق و توسعه فناوری بومی و داخلی ایجاد کرده است از ایجاد مشکلاتی در مسیر روند علمی بومی که صرفا با استناد به شنیده ها و گزارشات غیر مستند می باشند ابراز نگرانی کرد.

دکتر قره یاضی در ادامه سخنان خود شواهدی علمی از عدم وجود خطر در معتبرترین مجلات علمی جهان پیرامون استفاده از محصولات تراریخته ارائه نمود.

در پایان این نشست ضمن پاسخ گویی به سوالات حاضران از متولیان و متخصصان این حوزه خواسته شد ضمن تبیین صریح مزایای استفاده از دانش بومی نسبت به توسعه هوشمندانه و جلوگیری از برخوردهای غیرعلمی و احساسی با محصولات تراریخته که در حال حاضر پاسخگوی نیاز غذایی بسیاری از کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه هستند اهتمام ورزیده شود.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
0
0
سلام. از مسئولین، صاحب نظران، محققین، دانشمندان و اساتید گرامی یک خواهشی داشتم. قبل از اینکه در مورد ضرر داشتن یا عدم ضرر یک چیزی رسانه ای گردد، به نظر بنده بهتر است که موافقین و مخالفین نشست ها و جلسات مکرر باهم داشته و تا جایی این جلسات ادامه یابد که بتوانند همدیگه رو قانع کرده و به یک نتیجه مشترک و نهایی برسند وسپس نتیجه نهایی رو به اطلاع عموم و مردم برسانند. واقعا از این همه نظرهای متعدد و کاملا متضاد خسته و سردگم شدیم!!! مثلا یک روزی بعضی می گویند که محصولات تراریخته کاملا مضر هستند و مدتی بعد افراد دیگری اعلام می کنند که این محصولات کاملا بی ضرر هستند. حالا ما حرف و نظر کدامیک رو باور کنیم؟! ضمنا برای ما چه ملاکی وجود دارد که ما محصولات تراریخته رو از محصولات غیر تراریخته تشخیص دهیم؟ چه معیاری برای تشخیص محصولات ارگانیک و ژنتیکی وجود دارد؟! آیا در روی هر محصول اطلاعات دقیق نحوه تولید درج می گردد؟! آیا در دیگر کشورها هم نگرش به این چنین موضوعات مشابه کشور ماست؟!
«کیپ ورد» پدیده جام جهانی / چگونه کشور کوچک نیم میلیون نفری مقابل اسپانیا مساوی کرد دستگیری اعضای باند کلاهبرداری شبکه‌ای فروش خودرو شهاب حسینی، مریلا زارعی و نعیمه نظام‌دوست در سریال محبوب 25 سال پیش هشدار سازمان غذا و دارو درباره مصرف این مکمل ورزشی «پاپ» کتاب منتشر می‌کند برقراری مجدد پروازهای تهران – دبی از ۱۰ تیرماه تلف شدن یک توله پلنگ نر به دلیل سقوط در کانال آب راز دندان‌ها؛ مقایسه ساختار دندان در ۶ گونه، از انسان تا غول‌های خشکی و دریا (+اینفوگرافیک) وام روی سیم‌کارت؛ پدیده‌ای که دارایی مردم را گرو می‌گیرد پخش زنده ۶ مسابقه فوتبال جام‌جهانی، امشب و فردا واکنش حسین سلاح‌ورزی به خرید محصولات کشاورزی آمریکایی؛ بخشی از این منابع آزاد شده ایران به عنوان پشتوانه ایجاد ابزارهای مالی و اعتباری مورد استفاده قرار گیرد پزشکی که برای کشف حقیقت، خودش را چندین بار به طناب دار سپرد! روایت مرکز آمار از تورم در استان‌ها/ ۱۱ استان سه رقمی شدند امضای هزار سینماگر برای حمایت از صدای کودک انیمیشن‌ها در مقابل هوش مصنوعی «داستان اسباب‌بازی 5» همه رقبا را کنار زد