فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۷۴۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۷-۰۳-۱۳۹۵
کد ۴۷۴۷۵۱
انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۷-۰۳-۱۳۹۵

صادرات نفت خام ایران 2 برابر شد

مجموع صادرات نفت خام ایران از ابتدای دولت یازدهم تا فروردین ماه امسال بیش از ٢ برابر شده است.

به گزارش میزان، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی به تبیین عملکرد وزارت نفت در حوزه‌های مختلف پرداخته و اعلام کرده است: مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی در دولت یازدهم از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار بوده است، به طوری که این مقدار در فروردین ماه امسال نسبت به ابتدای استقرار دولت یازدهم (٦ ماه نخست سال ٩٢) بیش از ٢برابر شده است.

تولید میعانات گازی کشور نیز روند افزایشی قابل توجهی داشته است، به طوری که این مقدار در سال ٩٤ نسبت به ابتدای استقرار دولت یازدهم (٦ ماه سال ١٣٩٢) حدود ٣٧ درصد افزایش یافته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت (سه شنبه، ٢٥ خردادماه) در صحن علنی مجلس درباره عملکرد دولت در این بخش‌ها گفته بود: صادرات نفت ایران از دی‌ماه سال ٩٤ تا کنون ٢ برابر شده و از مرز ٢ میلیون بشکه گذشته است، در حالی که این رقم در پنج ماه نخست سال ٩٢ بدون احتساب میعانات گازی، روزانه ٩٧٠ هزار بشکه بود.

وی افزوده بود: مقدار تولید میعانات گازی نیز ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته که این مقدار در سال ٩٢، ٣٨٠ هزار بشکه بوده است.

در وزارت نفت دولت یازدهم تلاش شده است افزون بر مذاکرات و پیگیری درباره احیای مشتریان پیشین نفت خام ایران (پیش از تحریم‌ها)، صادرات نفت خام و میعانات گازی به دلیل شفاف سازی در معاملات و جلوگیری از واسطه گری، در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود.

تفاهم با بانک‌های تجاری عامل دولتی و خصوصی برای کارگزاری اعتبارات و تسهیلات مالی، پیگیری عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بازار بورس انرژی کشور و فعال کردن بازارهای مرتبط نظیر بازار سلف نیز از دیگر گام‌های برداشته شده در مسیر تأمین منابع مالی صنعت نفت به شمار می‌رود.

این گزارش در ادامه به اقدام‌های انجام شده برای ایجاد جذابیت در قراردادهای نفت و گاز با اصلاح چارچوب قراردادهای کنونی صنعت نفت اشاره و اعلام کرده است: به پیشنهاد وزارت نفت، شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در مهر ماه سال ١٣٩٤ به تصویب هیئت دولت رسید و طی ٢ همایش، رونمایی و معرفی شد.

وزارت نفت همچنین با هدف زمینه سازی برای افزایش صادرات نفت خام؛ برای توسعه بندر جاسک به عنوان پایانه جدید صادراتی نفت (ساخت پایانه نفتی در جاسک) برنامه ریزی کرده و پیگیر احیای سوآپ نفت خام آسیای مرکزی است.

منبع: میزان
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد