فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۸۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۵-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۰۸۲۶۱
انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۵-۰۵-۱۳۹۴

وضع آبی ۱۰ کلانشهر "قرمز" شد

عصر ایران
تأثیرات خشکسالی و تغییر اقلیم از یک سو و افزایش مصرف از سوی دیگر، ایران را در شهرهای مختلف با تنش آبی مواجه کرده است به طوری که از مجموع 1152 شهر ایران، 517 شهر سال 93 با تنش آبی گذراندند و در برخی از این شهرها، تولید و مصرف آب در روزهای پیک تابستان سربه‌سر شد.
روز گذشته با آغاز انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق، شهر سنندج از جمع کلانشهرهای با وضعیت قرمز تأمین آب خارج شد، اما اخیرا دو کلانشهر زنجان و بوشهر به جمع کلانشهرهای با وضعیت قرمز آبی پیوستند.

به گزارش تسنیم، نقاطی از کشورمان هستند که 15 سال اخیر را در وضعیت خشکسالی و کاهش مستمر میزان بارش ها سپری کرده اند. با این وجود می توان گفت در 7 سال گذشته، پیامدهای خشکسالی در بیشتر پهنه ایران ملموس بوده است به طوری که منابع آبهای تجدید شونده کشور که 7 سال پیش 120 میلیارد مترمکعب بود، با کاهش پی در پی در این سالها، در سال گذشته به 102 میلیارد مترمکعب رسید.

تأثیرات خشکسالی و تغییر اقلیم از یک سو و افزایش مصرف از سوی دیگر، ایران را در شهرهای مختلف با تنش آبی مواجه کرده است به طوری که از مجموع 1152 شهر ایران، 517 شهر سال 93 با تنش آبی گذراندند و در برخی از این شهرها، تولید و مصرف آب در روزهای پیک تابستان سربه‌سر شد.

امسال نیز در آستانه ورود به فصل گرم سال، با وجود برخی اقدامات انجام شده، نه تنها تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی کاهش نیافته بلکه افزایش محسوسی داشته است.

حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هفتم خردادماه در حاشیه بازدید از طرح پروژه تصفیه‌خانه آب گلپایگان در این خصوص اظهار داشت: اکنون 570 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار گرفته‌اند اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و عملیات تأمین اضطراری در حال حاضر برای تأمین آب شرب شهرهای بزرگ نگرانی چندانی نداریم.

در این 570 شهر، برخی شهرها با وضعیت چالش تأمین آب مواجه اند و به نوعی وضعیت قرمز آبی دارند که در ابتدای خرداد سال جاری، 9 کلانشهر ایران از نظر وضعیت تأمین آب با وضعیت قرمز شناسایی شده بودند.

این کلانشهرها که شامل کرمان، بندرعباس، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج و همدان بودند، هم اکنون نیز در همین وضعیت به سر می برند به جز شهر سنندج که با بهره برداری از سامانه انتقال آب از سد ازاد به سد قشلاق با ظرفیت 40 میلیون مترمکعب انتقال آب در سال، از جمع کلانشهرهایی با وضعیت قرمز آبی جدا شد.

در میانه بهار، سه شهر بوشهر، زنجان و سمنان نیز در آستانه ورود به وضعیت قرمز آبی بودند که با نزدیک شدن به میانه تابستان و پیک مصرف آب، دو شهر بوشهر و زنجان به جمع کلانشهرهای با وضعیت قرمز در تأمین آب پیوستند و اکنون 10 کلانشهر کشور وضعیت قرمز آبی دارند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کلانشهر ، سد
ارسال به دوستان
دانشمندی که برای اثبات نظریه‌اش خون بیمار را به خود تزریق کرد عاشوراء و سنت های حاکم بر زمانه کاهش محدودیت‌های تیم ملی ایران در آمریکا تاریخ به روایت تصویر / گنج مرکرس هیتلر و تابلویی از مانه نذر ماندگار؛ نذری که امید را بر سفره بیماران می نشاند موساد در سوئیس قصد ترور عاصم منیر را داشت؟ پزشکیان: می‌شود جان را داد اما آزادگی را نه ترامپ: سنای آمریکا رأی خود درباره اختیارات جنگی علیه ایران را تغییر داد/ از همه سپاسگزارم طبقۀ متوسط در ایران؛ کوچک می‌شود یا دگرگون؟ زلزله دوقلو در ونزوئلا و تخریب گسترده (+عکس)/ 23 کشته تاکنون / پیش بینی 10 هزار کشته / ترامپ: تعداد کشته ها، هولناک است عکس‌های صدساله از عاشورا! بقایی: ناتو باید به خاطر همدستی در جنایات آمریکا-اسرائیل علیه ایران پاسخگو باشد راز افزایش شادی در محل کار با یک فرمول رایگان منظرۀ «گنبد هارونیه توس» در زمان ناصرالدین شاه قاجار در شب "استیون بلام" چه گذشت/ هنرمندان و اهل موسیقی چه گفتند؟