فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۱۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۳۰-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۱۰۴۸۹
انتشار: ۲۱:۳۷ - ۳۰-۰۹-۱۳۹۲

عراقچی: پیشرفت درمذاکرات کارشناسی ژنو اندک بوده است

 سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: پیشرفت در مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 در ژنو، «اندک» بوده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه شنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سوالی درباره پیشرفت مذاکرات کارشناسی میان ایران و گروه 1+5 که از پنجشنبه گذشته در شهر ژنو سوئیس برگزار شده است، افزود: پیشرفت اندک بوده است و این مذاکرات احتمالا فردا نیز ادامه می یابد.

مذاکرات هیات های کارشناسی ایران و گروه 1+5 برای تعیین ساز و کار اجرایی «برنامه اقدام مشترک» در شهر ژنو سوئیس در حالی فردا به دور چهارم کشیده خواهد شد که طرفین از روز پنجشنبه گذشته 28 آذرماه مذاکرات خود را برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک آغاز کرده اند.

ریاست هیات کارشناسی ایران را «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و ریاست هیات کارشناسی 1+5 را «استفان کلمنت» دستیار ویژه «کاترین اشتون» (مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برعهده دارد.

علاوه بر کارشناسان هسته ای، کارشناسان نفتی، بانکی و حمل و نقل نیز در تیم کارشناسی ایران حضور دارند.

طرفین تاکنون ساعت های متمادی جلسات فشرده ای داشته اند تا ساز و کار اجرای توافقنامه ژنو را تعیین کنند. به گفته منابع دیپلماتیک، هیات کارشناسان 1+5 نیز طی سه روز گذشته در همین زمینه چندین جلسه مشترک داخلی برگزار کرده است.

پیش از این، طرفین مذاکرات خود را در 18 آذرماه در وین برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو آغاز کرده بودند که این مذاکرات به دلیل اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در 21 آذرماه مبنی بر افزودن نام 19 فرد و شرکت به فهرست تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران متوقف شد و هیات ایرانی به تهران بازگشت.

به گفته «مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه طرفین به دنبال تعیین یک روز مشخص برای اجرایی کردن توافقنامه ژنو هستند.

این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در واکنش به تلاش برخی سناتورها برای تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: اگر واقعا بدنبال توافق با ایران هستیم، نباید تحریم جدید تصویب شود.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد که اگر تحریم جدیدی در کنگره علیه ایران تصویب شود، اوباما آن را وتو خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و 1+5 پس از بیش از یک دهه مذاکره درباره برنامه صلح آمیز ایران سوم آذرماه به توافق اولیه دست یافتند تا طرفین اقداماتی اعتماد ساز را در طول دوره 6 ماهه انجام دهند.

بر اساس این توافق غنی سازی 5/3 درصد ایران ادامه می یابد اما ایران فعالیت های خود در تاسیسات سوخت هسته ای نطنز،فردو یا راکتور اراک را گسترش نخواهد داد.

همچنین تهران نیمی از اورانیوم موجود غنی شده 20 درصد خود را به صورت اکسید 20درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ذخیره می کند و بقیه را به مواد کمتر از 5 درصد رقیق خواهد کرد.

بر اساس این توافق که سازمان تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران متزلزل می شود، حدود 20 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و پتروشیمی ایران در طول دوره 6 ماه قابل دسترسی خواهد بود.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: عراقچی ، مذاکرات ، ژنو
ارسال به دوستان
تکذیب محدودیت‌های ترافیکی ورودی‌های تهران توسط پلیس راهور افتتاح نخستین دادگاه برخط کشور در جزیره کیش شهردار نیویورک : از اسرائیل حمایت نمی کنیم خبر ازدواج آقای پدر قصه‌های تابه‌تا با هنرمند نقاش (+عکس) رسانه‌های اسرائیلی: توافق با بیروت حضور طولانی‌مدت ارتش اسرائیل را در لبنان رقم می‌ زند ادعای رسانه صهیونیستی: اسرائیل برای انفجار گسترده تونل‌ها در جنوب لبنان آماده می‌شود مرگ دو نوجوان در تصادف جاده همدان به ملایر پرداخت فوری پاداش بازیکنان مصر پس از تساوی برابر ایران تحسین ایستادگی ملی‌پوشان فوتبال توسط سخنگوی وزارت امور خارجه رازهای کبد؛ سفر به درون پیچیده ترین پالایشگاه بدن (+اینفوگرافیک) شاهکار مهندسی با الهام از یک دانه استوایی؛ راز طراحی اولین هواپیمای نظامی آلمان! (+تصاویر) رئیس‌جمهور اسلوونی: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران اشتباه بود؛ ترامپ هم می داند وقوع قتل دو نفر در نزاع خانوادگی در استان زنجان واکنش نتانیاهو به اظهارات اخیر اردوغان وضعیت بحرانی چادرملو پیش از تقابل با گل‌گهر؛ تمرین با ۹ بازیکن
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟