فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۰۵-۰۹-۱۳۹۲
کد ۳۰۵۹۵۵
انتشار: ۲۰:۳۲ - ۰۵-۰۹-۱۳۹۲

واکاوی یک ابهام در توافق هسته‌ای ژنو

 به نظر می‌رسد برخی به دنبال یافتن ابهامی در موفقیت هسته‌ای کشورمان به مدد برخی اظهارنظرهای خارجی هستند.

  روزنامه‌ شرق در این باره نوشته‌ است: 1- «این توافق، در گام اول نمی‌گوید که ایران حق غنی‌سازی دارد و در این سند (توافق) به هیچ عنوان به این مساله اشاره نشده است.» این بخشی از سخنان وزیرخارجه آمریکاست که در کنار تاکید مقامات جمهوری‌اسلامی بر «به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حق غنی‌سازی برای ایران توسط طرفین مذاکره «ژنو»، ابهام‌برانگیز شده است. در این میان؛ منتقدان «توافق هسته‌ای» ضمن مانور روی این ابهام، آن را نشانه‌ای از بی‌اعتباری توافق و مستندی برای اثبات عدم‌پایبندی غرب به تعهداتش، معرفی می‌کنند.

2- نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که در 9 مرداد 1385 صادر شد؛ هرچند، اقدام‌های تنبیهی (تحریم) علیه کشورمان پیش‌بینی نکرده بود، اما سند الزام‌آوری بود که بر ضرورت «تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و پردازش مجدد مواد هسته‌ای» از سوی ایران تاکید داشت. اهمیت این درخواست تا حدی بود که ﺷﻮرای اﻣﻨﯿﺖ چهار دور ﺗﺤﺮﯾﻢ، به‌دلیل ﺧﻮدداری ایران از ﻣﺘﻮﻗﻒ‌ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻏﻨﯽ‌ﺳﺎزی اوراﻧﯿﻮم، تصویب و اعمال کرد.

3- پذیرش «رسمی» و «شفاف» حق غنی‌سازی ایران توسط گروه «1+5» در تعارض کامل با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان‌ملل قرار می‌گرفت که رکن آنها را «تعلیق همه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی» تشکیل می‌دهد. از سوی دیگر، تهران حاضر نبود به توافقی که حق غنی‌سازی را به رسمیت نشناسد، تن دهد و همین «تعارض» از گره‌های کور مذاکرات بود که روند تفاهم را دشوار کرده و تا آستانه عدم توافق پیش برد. سرانجام، این جمله در متن گنجانده شد که «ایران اعلام می‌کند برای این دوره شش‌ماهه، اورانیوم را در سطح بالاتر از پنج‌درصد غنی‌سازی نکند.» وقتی گروه «1+5»- شامل آمریکا- پذیرفته‌اند، ایران می‌تواند زیر «پنج‌درصد» غنی‌سازی کند، در واقع، «اصل» حق غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند، زیرا بدون شناسایی این «حق»، حتی تصور انجام غنی‌سازی زیر پنج‌درصد هم امکان‌پذیر نیست. این راهکار در چارچوب هدف «برد- برد»، موجب شد تا هم اعضای گروه «1+5» با پذیرش شناسایی «غیرمستقیم» حق ایران برای غنی‌سازی از مخمصه «تقابل مستقیم» با قطعنامه‌های شورای امنیت رهایی یابند و هم تهران بتواند با قبولاندن- ولو غیرمستقیم- حق غنی‌سازی خود به طرفین مذاکره، توافق را با پایبندی به «خط قرمز» خویش، امضا کند. سخنان بعدی «کری» نیز بیشتر جنبه «خوراک داخلی» داشته و برای کاهش فشار تندروهای مخالف «توافق» بیان شده و حتی با فرض جدی‌بودن هم، قادر نیست کوچک‌ترین خلل «حقوقی» و «منطقی» در مجاز بودن ایران به ادامه غنی‌سازی، ایجاد کند.

برچسب ها: ژنو ، توافق هسته ای
ارسال به دوستان
عراق: هرگز اجازه نخواهیم داد هیچ‌گونه تجاوزی علیه کشورهای همسایه انجام شود تکذیب محدودیت‌های ترافیکی ورودی‌های تهران توسط پلیس راهور افتتاح نخستین دادگاه برخط کشور در جزیره کیش شهردار نیویورک : از اسرائیل حمایت نمی کنیم خبر ازدواج آقای پدر قصه‌های تابه‌تا با هنرمند نقاش (+عکس) رسانه‌های اسرائیلی: توافق با بیروت حضور طولانی‌مدت ارتش اسرائیل را در لبنان رقم می‌ زند ادعای رسانه صهیونیستی: اسرائیل برای انفجار گسترده تونل‌ها در جنوب لبنان آماده می‌شود مرگ دو نوجوان در تصادف جاده همدان به ملایر پرداخت فوری پاداش بازیکنان مصر پس از تساوی برابر ایران تحسین ایستادگی ملی‌پوشان فوتبال توسط سخنگوی وزارت امور خارجه رازهای کبد؛ سفر به درون پیچیده ترین پالایشگاه بدن (+اینفوگرافیک) شاهکار مهندسی با الهام از یک دانه استوایی؛ راز طراحی اولین هواپیمای نظامی آلمان! (+تصاویر) رئیس‌جمهور اسلوونی: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران اشتباه بود؛ ترامپ هم می داند وقوع قتل دو نفر در نزاع خانوادگی در استان زنجان واکنش نتانیاهو به اظهارات اخیر اردوغان
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟