فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۳۳۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۸-۰۸-۱۳۹۲
کد ۳۰۳۳۹۲
انتشار: ۱۷:۴۴ - ۱۸-۰۸-۱۳۹۲

"در 24ساعت 9 هزار اهوازی آسم گرفتند"

عصر ایران
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تشریح علت بروز آلودگی هوا در اهواز و بروز علایم تنگی نفس بین هزاران اهوازی، گفت: آتش زدن چندین هزار تن ضایعات صنعتی و پسماندهای شهری در حریم دو کانون اصلی شهر اهواز، علت اصلی آلودگی هوا و بروز حادثه برای بیش از 7هزار شهروند خوزستانی بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تشریح علت بروز آلودگی هوا در اهواز و بروز علایم تنگی نفس بین هزاران اهوازی، گفت: آتش زدن چندین هزار تن ضایعات صنعتی و پسماندهای شهری در حریم دو کانون اصلی شهر اهواز، علت اصلی آلودگی هوا و بروز حادثه برای بیش از 7هزار شهروند خوزستانی بود.

به گزارش خانه ملت، محمدحسین سرمست تصریح کرد: مشاهدات و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که حجم زیادی پسماند صنعتی که شامل هزاران حلقه لاستیک نیز می‌شود، در حریم اهواز و در کنار دو کریدور اصلی هوای شهر آتش زده شدند که سوزاندن چندین تن پسماند تا اواخر هفته گذشته نیز ادامه داشته و منجر به تشدید حجم آلاینده های هوای اهواز در یک هفته گذشته شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های بازرسان سازمان حفاظت محیط زیست اهواز، در اولین بارش باران پاییزی که به دلیل وجود حجم زیادی آلاینده و ذرات معلق به شکل اسیدی بر فراز شهر ریزش کرد، ذراتی همچون اسید سولفوریک و مفتیک مشاهده که به شکل گاز در هوای شهرها پخش شد و جمع زیادی از شهروندان خوزستانی به ویژه در مرکز استان را با علایم تنگی نفس راهی بیمارستان‌ها کرد.

وی افزایش رطوبت که منجر به شکل گیری پدیده رعد و برق شده را عامل اصلی شکل گیری باران اسیدی خواند و تصریح کرد: با آغاز پدیده رعد و برق در میان ابرهای باران زا، آلاینده های ناشی از آتش زدن پسماندهای شهری به ترکیبات شیمیایی و سمی بدل شده اند که در مجاورت رطوبت به شکل باران اسیدی بر سطح شهر ریزش کرده و همچون گازی سمی مانع تنفس راحت و آسان شهروندان شده اند.

سرمست با یادآوری اینکه استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز به دلیل جایگیری حلقه‌های چاه نفت به یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا بدل شده، تاکید کرد: مشعل های نفت خوزستان به صورت شبانه روزی حجم زیادی آلاینده به هوای اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان تزریق می کنند اما در هفته گذشته دود ناشی از سوزاندن پسماندهای صنعتی علت اصلی بروز و تشدید بیماری آسم در بین هزاران شهروند بوده است.

وی بروز عارضه آسم را علت اصلی مراجعه شهروندان اهوازی به بیمارستان‌ها خواند و تاکید کرد: بسیاری از مراجعه کنندگان سابقه بیماری آسم داشتند که با اولین باران پاییزی و فرود آلاینده‌ها به سطح زمین، بیماری شان شدت گرفته و با حالت تنگی نفس راهی بخش اورژانس شده اند.

تشکیل 7 هزار پرونده پزشکی

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بیمارستان های اهواز در یک هفته گذشته به بیش از 7 هزار بیمار خدمات بهداشتی و درمانی ارائه کردند، ادامه داد: 11 آبان ماه بیش از یک هزار شهروند در استان خوزستان به ویژه در مرکز استان با علائم شدید تنگی نفس، آسم و فشار خون بالا به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کردند که این روند تا امروز ادامه داشته و تاکنون بیش از 7 هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است.

سرمست افزود: گزارش ها حاکی از آن است که حدود 2 هزار شهروند یعنی حدود 30درصد حجم کل مراجعه کنندگان به بیمارستان های اهواز نیز به صورت خود درمان در منازل یا با مراجعه به مطب پزشکان شهر، به رفع مشکلات تنفسی شان اقدام کرده اند. اگر این آمار را به حجم کل بیماران بیمارستان های اهواز اضافه کنیم، آمار بروز پدیده عارضه تنگی نفس هفته گذشته استان خوزستان به بیش از 9 هزار تن می رسد.

تنها 10 درصد بیماران بستری شدند


وی با بیان اینکه 90درصد بیماران اهوازی به صورت سرپایی درمان شده اند، گفت: بیش از 5هزار بیمار در بیمارستان های اهواز به صورت سرپایی معاینه و خدمات درمانی دریافت کردند، 10درصد نیز به دلیل شدت بیماری در بیمارستان ها بستری و در صورت لزوم به بخش مراقبت های ویژه ارجاع داده شدند.

سرمست از روند رو به بهبود وضعیت جسمی سه شهروندی که در اخبار وخیم گزارش شده بود نیز خبر داد و گفت: در روزهای اول پدیده آلودگی هوای اهواز، یک خانم باردار و دو کودک به دلیل شدت بیماری آسم در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند که هم اکنون وضعیت جسمی این خانم باردار رو به بهبود بوده و دو کودک نیز پس از سپری کردن 48 ساعت زیر چادر اکسیژن، حال جسمی شان بهبود یافته است.

وی بروز عارضه تنگی تنفس شهر اهواز را در بین کودکان و افراد مسن شایع تر خواند و ادامه داد: بر اساس آمارها بیشترین پذیرش بیمارستان ها مربوط به گروه های حساس جامعه بوده به طوریکه کودکان و افراد مسن، بیشترین آمار پذیرش و بستری را به خود اختصاص داده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر اینکه هم اکنون در شهر اهواز آرامش نسبی برقرار شده است، تصریح کرد: با ورود جبهه هوای ناپایدار به آسمان اهواز و وزش باد، آلاینده ها از حالت ایستایی خارج و وضعیت هوا به شرایط سالم بازگشته است، به طور همزمان نیز آمار بروز بیماری تنگی نفس بین شهروندان اهوازی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
پیش‌بینی جدید از تاریخ انقراض گیاهان؛ آخرین برگ سبز زمین چه زمانی پایین می‌افتد؟ مقایسه درآمد بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) آشنایی با مکانیسم، مزایا و معایب گیربکس «CVT» عکس دسته‌جمعی «بلژیکی‌ها» در ایران دوران قاجار ترکان خاتون؛ ملکه نگون‌بخت ایران میان‌وعده‌های خوب برای تقویت سلامت روده را بشناسید رازهای بزرگ کیهان؛ ۱۱ معمای بی‌پاسخ که علم را به چالش می‌کشند شکار ذرات نامرئی؛ نتایج اولیه بزرگ‌ترین آشکارساز نوترینو جهان منتشر شد کشورهایی که بودجه نظامی آن‌ها در سال ۲۰۲۵ بیشترین افزایش را داشته است (+ اینفوگرافیک) «عروسی ارمنی‌ها در یکی از جزایر دریاچه ارومیه»؛ 140 سال قبل (عکس) وقتی راننده روی شکم دراز می‌کشد! / ایده‌ای عجیب مشابه موتورسیکلت حملات جدید آمریکا به جنوب ایران : قشم، سیریک، بندر کنگ و بندرلنگه هرمزگان کشف مرز ناشناخته در زمین؛ سیاره ما تقارن شگفت‌انگیزی در نحوه بازتاب نور دارد فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد