فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۶-۰۳-۱۳۹۲
کد ۲۷۶۱۵۶
انتشار: ۱۰:۳۶ - ۰۶-۰۳-۱۳۹۲

آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها توسط ایران

عصر ایران
ایران از بهمن‌ماه 1391 به نصب تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای نسل دوم با نام IR-2m که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت اقدام کرد و هم‌چنان نصب سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی در سالن تولید A ادامه دارد.
ایران نوع جدیدی از سانتریفیوژ‌های IR-5 را در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت نصب کرده است که مراحل آزمایش آن طی می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اول خرداد منتشر و در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، ایران در دو سه ماه گذشته (پس از گزارش پیشین مدیرکل آژانس درباره ایران) اقدام به نصب یک نوع سانتریفیوژ جدید IR-5 کرده است. این ماشین در محوطه تحقیق و توسعه کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت (PFEP) نصب شده است.
 
ایران تاکنون نسل‌های مختلفی از سانتریفیوژها را مورد تحقیق و توسعه قرار داده است. بر اساس گزارش آژانس در 24 اردیبهشت (14 مه 2013)، "19 سانتریفیوژ IR-4، چهارده سانتریفیوژ IR-6، سه سانتریفیوژ IR-6s، یک سانتریفیوژ IR-5" در آبشار 2، "نوزده سانتریفیوژ IR-1، سه سانتریفیوژ IR-2m، دو سانتریفیوژ IR-1" در آبشار 3، "164 سانتریفیوژ IR-4" در آبشار 4 و "162 سانتریفیوژ IR-2m" در آبشار 5 نصب شده است.
 
کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزو تاسیسات تحقیق و توسعه است که نخستین‌بار در اکتبر 2003 راه‌اندازی شده است. این تاسیسات دارای یک سالن آبشار است که می‌تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می‌شود که یکی برای تولید UF6 تا غنای 20 درصد U-235 (آبشارهای 1و6) و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه(آبشارهای2، 3، 4 و5) است.
 
ایران از بهمن‌ماه 1391 به نصب تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای نسل دوم با نام IR-2m که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت اقدام کرد و هم‌چنان نصب سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی در سالن تولید A ادامه دارد.
 
بر اساس گزارش خردادماه آژانس، در تاریخ 25 اردیبهشت (15 مه 2013) چهار آبشار به طور کامل و یک آبشار نیمه کاره با سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی نصب و کارهای مقدماتی نصب 13 آبشار دیگر با سانتیفیوژهای IR-2m انجام شده است.
 
بر اساس گزارش آژانس، در حال حاضر حدود 700 سانتریفیوژ IR-2m و غلاف سانتریفیوژهای خالی در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت (نطنز) نصب شده است که نسبت به گزارش قبلی مدیر کل بیش از پانصد عدد افزایش یافته است که این روند از پیشرفت فنی قابل توجه در زمینه غنی‌سازی حکایت می‌کند.
 
شایان ذکر است، تاکنون بیش از 13 هزار و پانصد سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) در سالن A تاسیسات نطنز نصب شده است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
رسانه‌های اسرائیلی: توافق با بیروت حضور طولانی‌مدت ارتش اسرائیل را در لبنان رقم می‌ زند ادعای رسانه صهیونیستی: اسرائیل برای انفجار گسترده تونل‌ها در جنوب لبنان آماده می‌شود مرگ دو نوجوان در تصادف جاده همدان به ملایر پرداخت فوری پاداش بازیکنان مصر پس از تساوی برابر ایران تحسین ایستادگی ملی‌پوشان فوتبال توسط سخنگوی وزارت امور خارجه رازهای کبد؛ سفر به درون پیچیده ترین پالایشگاه بدن (+اینفوگرافیک) شاهکار مهندسی با الهام از یک دانه استوایی؛ راز طراحی اولین هواپیمای نظامی آلمان! (+تصاویر) رئیس‌جمهور اسلوونی: جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران اشتباه بود؛ ترامپ هم می داند وقوع قتل دو نفر در نزاع خانوادگی در استان زنجان واکنش نتانیاهو به اظهارات اخیر اردوغان وضعیت بحرانی چادرملو پیش از تقابل با گل‌گهر؛ تمرین با ۹ بازیکن تمدید مهلت ثبت‌نام ترمیم سابقه تحصیلی تا ۹ تیر پروتون ویرا وقتی وانت بود! (+عکس) پیش‌بینی ناپایداری‌های جوی و بارش باران در مازندران استادیوم آکرون؛ شاهکار معماری فوتبالی در مکزیک (+عکس)
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟