فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۱-۰۴-۱۳۹۱
کد ۲۲۰۰۱۸
انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۱-۰۴-۱۳۹۱

احتمال جیره بندی آب در برخی از استان های کشور

عصر ایران
برهمین اساس است که سید مهدی ثمره هاشمی ـ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم معتقد است: به هرحال باید پذیرفت شوک روانی اولیه که پس از افزایش قیمت آب در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده بود از بین رفته است.

خبرآنلاین: در آستانه فرارسیدن 4 تیر روز صرفه جویی در مصرف آب مسوولان آبی برخی از استان های کشوراز احتمال جیره بندی آب در شهر و روستاهای تحت مدیریت خود می گویند.

این درحالی است که گفته می شود شوک اجرای فاز او هدفمندی یارانه ها و کاهش مصرف آب در کشور از بین رفته و بازهم مصرف آب با روند صعودی مواجه شده است.

اگرچه بارندگی در فصل آبی امسال نسبت به گذشته بهتر بوده تا جاییکه معاون سابق وزیر نیرو در امور آب، آنرا پایان خشکسالی دانست اما به نظر می رسد این حجم بارندگی نیز نتوانسته جبرانی باشد برای بی آبی های گذشته.

به عنوان مثال در حال حاضر استان اصفهان و یزد با کم آبی جدی مواجه هستند تا جاییکه مسوولان این استانها خواستار صرفه جویی جدی مردم برای جلوگیری از جیره بندی آب شده اند.

بدین ترتیب مردم استان اسفهان و یزد باید در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند زیرا در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی تخصیص آب شرب از زاینده رود 10 الی 20 درصد کاهش یافته بنابراین مردم باید به همین میزان در مصرف آب صرفه جویی کنند تا شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و یزد در صدد جیره بندی آب در سال 91 برنیایند.

به گفته معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، در چندسال اخیر با توجه به تغییر اقلیم و وقوع پدیده خشکسالی در استان اصفهان میزان ذخایر برف که یکی از منابع پایدار در سرشاخه های زاینده رود هستتند به حداقل میزان در 40 سال گذشته رسیده است . به طوریکه تا اوایل سال زراعی آبی جاری این میزان به صفر رسیده و در این مقطع هیچ ذخیره برف در استان وجود نداشت حتی در سرشاخه های زاینده رود هم میزان ذخایر برفی به صفر رسیده بود و درحال حاضر نیز ذخیره قابل توجهی وجود ندارد .

مجتبی قبادیان در پاسخ به اینکه میزان بارندگی های که در سال جاری به وقوع پیوست بیانگر افزایش حجم بارندگی ها بوده است اظهار داشت : درست است میزان بارندگی ها در سال زراعی جدید نسبت به سال گذشته افزایش نسبتاً خوبی داشته به ویژه در مناطق مرکزی و شرق اصفهان ، ولی در غرب اصفهان که سرشاخه زاینده رود و منابع آبی قرار داشته بارندگی ها محدود بوده بنابراین باتوجه به وقوع خشکسالی های اخیر که افت سفره های آبهای زیرزمینی و کاهش ذخایر آبی را دربر داشته همچنان مشکل کمبود آب در استان اصفهان مشهود می باشد و باید در مصرف آب صرفه جویی کرد .

وی صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش ها از جمله شرب را بسیار ضروری خواند و اعلام کرد : همه بهره برداران از رودخانه زاینده رود باید به صورت منطقی و براساس تخصیص ها از این رودخانه برداشت کنند تا توزیع به صورت عادلانه تر صورت پذیرد .

قبادیان میزان آب شرب مورد نیاز استان را به طور متوسط 13 تا 16 مترمکعب درثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: حدود 85 درصد این میزان از رودخانه زاینده رود و از طریق تصفیه خانه باباشیخعلی و درصورت لزوم چاههای فلمن تأمین می شود .

این درحالیست که پیش بینی اداره کل هواشناسی حاکی از آن است که شرایط خشکسالی هواشناسی و هیدرولوژیکی همچنان در استان اصفهان ادامه خواهد داشت . بر این اساس جبران تبعات خشکسالی در کوتاه مدت با توجه به میزان بارش های محدود به صورت مطلوب وجود ندارد .

کم آبی در استان هایی چون یزد و اصفهان در حالی به مرحله جیره بندی نزدیک می شود که شوک ناشی از افزایش قیمت آب در فاز اول هدفمندی یارانه ها برطرف شده و مردم بازهم همانند گذشته به مصرف ادامه می دهند. برهمین اساس است که بسیاری از کارشناسان تاکید می کنند سیاست افزایش قیمت در کوتاه مدت می تواند مصرف را کنترل کند و پس از مدتی با برطرف شدن شوک آن وضعیت به شرایط گذشته بر می گردد. مگر آنکه سعی شود فرهنگ درست استفاده از حامل های انرژی در کشور جا بیفتد.

برهمین اساس است که سید مهدی ثمره هاشمی ـ مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم معتقد است: به هرحال باید پذیرفت شوک روانی اولیه که پس از افزایش قیمت آب در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شده بود از بین رفته است.

وی تاثیر اولیه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کاهش مصرف آب را 6.5 درصد اعلام کرد و گفت: اگرچه با گذشت بیش از 1.5 سال از آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها، عادت مصرفی مشترکان به پیش از اجرای این قانون بازگشته است و امسال با افزایش مصرف روبرو هستیم، اما ارزیابی دقیقی از میزان مصرف در سه ماهه نخست امسال وجود ندارد.

ثمره هاشمی درخصوص طرح انتقال آب زاینده رود به یزد گفت: درست است که در رودخانه زاینده رود آبی جاری نیست، اما آب اصفهان و یزد از آب سد زاینده رود تامین می شود.

وی افزود: البته در زمان کنونی حجم آب این سد کم است و باید با مدیریت مصرف به ویژه در بخش شرب و کشاورزی کاری کرد تا آب شرب به خوبی تامین شود.به گفته وی،با صرفه جویی 15 درصدی مردم دو استان یزد و اصفهان، می توان تابستانی بدون دغدغه را سپری کرد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
فریبا: نمایش ایران مقابل مصر شجاعانه و تماشایی بود جزئیات مراسم وداع و تشییع رهبر شهید انقلاب اعلام شد جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر رهبر شهید در تهران ضرورت ثبت‌نام و بیمه زائران اربعین در سامانه سماح رکورد تاریخی خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان ارتش سودان: در معرض توطئه‌ای صهیونیستی قرار داریم جان‌باختن یک فعال محیط‌زیست در حادثه آتش‌سوزی بهبهان؛ استان خوزستان غریب‌ آبادی: مسئولیت عاملان جنایت سردشت را با جدیت پیگیری می کنیم حذف آزمون و مصاحبه برای دریافت پروانه مشاوران املاک ادعای نتانیاهو: به یک توافق چارچوبی رسیده‌ایم که ما را قادر می‌سازد به درگیری با لبنان پایان دهیم تظاهرات صدها نفر در سوئد در اعتراض به نقض آتش بس در غزه چالش جدید زلاتان ابراهیموویچ در آمریکا ؛ از تنش روی آنتن تا هنر برنامه‌سازی یا شانس خالص؟ استاندار خراسان رضوی: محل خاکسپاری رهبر شهید در حرم رضوی هنوز قطعی نشده درخواست سفارت ایران از غنا برای صعود به جام جهانی رکورد گرمای ۵۰ درجه در کهورک سیستان و بلوچستان