فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۶-۰۹-۱۳۹۰
کد ۱۹۲۲۰۲
انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۶-۰۹-۱۳۹۰

موج سوم HIV در حال گسترش است

عصر ایران
وی گفت: در چند سال گذشته سیاست جمع‌آوری قلیان‌سراها در دستور کار قرار گرفت، اما با کنار گذاشتن این سیاست اکنون شاهد گرایش بسیاری از جوانان به این بخش هستیم.

فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: موج سوم HIV (انتقال جنسی) در کشور در حال گسترش است.

محمدرضا میرزایی با اشاره به اینکه آماری که در مورد ویروس ایدز اعلام می‌شود، آمار تصادفی است، اظهار داشت: چون غربالگری درباره ایدز نداریم، نمی‌توانیم آمار قطعی را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز 23 هزار و 250 نفر آمار مبتلایان به ویروس ایدز به صورت رسمی وجود دارد، خاطرنشان کرد: موج سوم HIV از طریق تماس جنسی ایجاد می‌شود که این موج در کشور ما در حال گسترش است.

میرزایی با اعلام اینکه شاهد افزایش آمار مبتلایان به این ویروس در زنان هستیم، گفت: انتقال از این طریق بسیاری از جوانان را تهدید می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه این بیماری در کشور ما به عنوان یک قبح دینی نیز دیده می‌شود، ابراز داشت: از این بیماری می‌توان به عنوان جرم مخفی نام برد چون عدم رعایت موازین شرعی و بهداشتی فرد را به بیماری مبتلا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضعف اطلاع‌رسانی در مورد ایدز را در جامعه یکی از راه‌های عدم آشنایی جوانان با این بیماری برشمرد و گفت: به دلیل تعدد برنامه‌ها و ماموریت‌ها در نهادهای بهداشتی و درمانی و کمبود منابع، کار جدی نمی‌توان در این باره انجام داد.

وی مهمترین زمان برای آموزش به گروه‌های پرخطر را سن 12 سالگی دانست و خاطرنشان کرد: باید از دوره راهنمایی این آموزش‌ها داده شود.

میرزایی مبتلایان به این بیماری را در کشور در گروه سنی زیر 30 سال اعلام کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه جمعیت کشور ما جمعیت جوان است و در این مسیر با انواع خطرها مواجه است، از قلیان نیز به عنوان یکی از تهدید کننده‌های سلامت نام برد.

وی گفت: در چند سال گذشته سیاست جمع‌آوری قلیان‌سراها در دستور کار قرار گرفت، اما با کنار گذاشتن این سیاست اکنون شاهد گرایش بسیاری از جوانان به این بخش هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مصرف یک وعده قلیان برابر با 40 نخ سیگار است، ابراز داشت: در مازندران اگر 700 سفره‌خانه به عرضه قلیان بپردازند و اگر در این بخش نیز 50 نفر استفاده کننده باشند روزانه 35 هزار جوان از قلیان استفاده می‌کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه الان شاهد هستیم که افراد به صورت زوجی یعنی زن و شوهر از قلیان استفاده می‌کنند، تصریح کرد: عوارض قلبی، تنفسی، بهداشتی و گوارشی قلیان بسیار متعدد است.

میرزایی با اشاره به اینکه شاهد هستیم که قلیان سراها در مجاورت مراکز دانشگاهی و آموزشی فعال شدند، خاطرنشان کرد: باید در بحث آموزش عمومی اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود و این در حالی است که وزارت بهداشت اعتباری برای آموزش ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید دانش تغذیه‌ای و سلامت مردم را بالا برد، اذعان داشت: 43 درصد مردم مازندران بر اثر فشار خون بالا، 12.5 درصد از سرطان‌ها و 11.5 درصد نیز به خاطر حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که می‌توان با آموزش‌های بهداشتی جلوی این مرگ و میرها را گرفت.
ارسال به دوستان
سندرز: دیگر نباید میلیاردها دلار برای نتانیاهوی نسل‌کش هزینه شود برگزاری نشست هماهنگی برای انتقال منابع فروش گاز به هدفمندسازی یارانه‌ها فراخوان تأمین اجتماعی برای ثبت شماره حساب بانکی بیمه‌شدگان ادعای وال‌استریت ژورنال درباره لغو مذاکرات این هفته ایران-آمریکا جزئیات پیش‌فروش بلیت اتوبوس برای حضور در مراسم تشییع رهبر شهید نگرانی نتانیاهو از احتمال فروش اف-۳۵ به ترکیه تکذیب شایعه لغو بستری رایگان کودکان زیر ۷ سال توسط وزارت بهداشت رایزنی بن‌سلمان و مکرون درباره آخرین تحولات تفاهم ایران و آمریکا ثبت ملی آیین تشییع رهبر شهید انقلاب در فهرست میراث ناملموس ابهام در مدیریت هلدینگ خلیج‌فارس و سرنوشت مالکیت استقلال ۴۲۴۷ شهید در حملات ۴ ماهه اسرائیل به لبنان نتانیاهو تهدید به استعفا از لیکود کرد آغاز مسابقات پارادوومیدانی قهرمانی کشور در تهران هشدار جدی به واحدهای صنعتی متخلف در استفاده از ماینر آتش‌سوزی گسترده در بلوار توس مشهد؛ ۱۰۰ درخت خاکستر شد
نظرسنجی
در مجموع چه نمره ای به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی می دهید؟